• 1
  • 2
2012-05-10, 02:11
Medlem
panelbeaters avatar
Hej, jag har kommit på att en människa som stal något av en släkting till mig (som egentligen tillhörde mig) är skyldig mig pengar för den saken.
Borde jag kräva igen pengarna? Jag va 10 år gammal.

Mod- flytta till rätt forum ifall du vill.

//långsint men oftast snäll människa
Senast redigerad av panelbeater 2012-05-10 kl. 02:15.
Citera
2012-05-10, 02:26
Medlem
Keffastes avatar
Vilken summa pratar du om?
Är det en struntsumma skulle jag skita i det, är det en större summa pengar så tycker jag du ska fundera över att kräva tillbaka skulden.
Citera
2012-05-10, 02:29
Medlem
panelbeaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Keffaste
Vilken summa pratar du om?
Är det en struntsumma skulle jag skita i det, är det en större summa pengar så tycker jag du ska fundera över att kräva tillbaka skulden.

Typ det svaret jag förväntade mig. Saken är den att det handlar mer om respekt för min del. Jag va 10 år och gick till dennes arbetsplats och bad om att få tillbaka ägodelen i fråga eftersom den va min. Denne skrattade!
Citera
2012-05-10, 02:46
Medlem
Keffastes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av panelbeater
Typ det svaret jag förväntade mig. Saken är den att det handlar mer om respekt för min del. Jag va 10 år och gick till dennes arbetsplats och bad om att få tillbaka ägodelen i fråga eftersom den va min. Denne skrattade!

Det går inte att säga vad du ska göra, är det värt det eller inte, det är upp till dig, blir ditt liv bättre eller sämre av att kräva tillbaka din ägodel?
Citera
2012-05-10, 02:51
Medlem
panelbeaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Keffaste
Det går inte att säga vad du ska göra, är det värt det eller inte, det är upp till dig, blir ditt liv bättre eller sämre av att kräva tillbaka din ägodel?

Många bäckar små när det handlar om stolthet antar jag. Beror på när jag ska ställa mig den frågan.
Citera
2012-05-10, 08:00
Medlem
Youngboyss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av panelbeater
Hej, jag har kommit på att en människa som stal något av en släkting till mig (som egentligen tillhörde mig) är skyldig mig pengar för den saken.
Borde jag kräva igen pengarna? Jag va 10 år gammal.

Mod- flytta till rätt forum ifall du vill.

//långsint men oftast snäll människa

Om det var din sak så är det ju din. Det är ju stöld. Polisanmäl, fast det kanske är svårt att bevisa såhär 10 år senare.

Annars så kan du ju ta och skära sönder hans bildäck och skriva en lapp på hans bilruta. SÅ HÄR GÖR VI MED TJUVAR!
Senast redigerad av Youngboys 2012-05-10 kl. 08:02.
Citera
2012-05-10, 09:06
Medlem
jappanDA1337s avatar
Om det gått 10 år är det nog lika bra att låta det vara, tyvärr.
Citera
2012-05-10, 09:09
Medlem
Fairy-Tails avatar
Låter som om du vill få tillbaka din pokemonsamling...

Helt ärligt måste det vara en något större summa för att du ska kunna begära tillbaka det.
Citera
2012-05-10, 09:37
Medlem
konstits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fairy-Tail
Låter som om du vill få tillbaka din pokemonsamling...

Helt ärligt måste det vara en något större summa för att du ska kunna begära tillbaka det.

Nja, storleken är inte avgörande... men man skal "bevaka" skulden, alltså med jämna mellanrum göra krav på den, således man visar sig aktiv med hänsyn till indrivandet. Om man kommer rännandes först efter 10 år kan man näppe hävda att man försökt få tillbaka sina pengar ?

Om TS faktiskt hade varit aktiv kunde en förhållandevis liten summa växt sig stor med räntor och "administrativa" kostnader...
Citera
2012-05-10, 09:42
Bannlyst
Det kallas för stöld och blir preskriberat efter "Tio års preskriptionstid gäller för brott med maximalt straff på fängelse 8 år" så det kan du fetglömma.
Citera
2012-05-10, 11:28
Medlem
Min storasyster lånade 35 kr av mig när jag var 6-7, över 10år sedan alltså. Har inte fått ett öre tillbaka
Citera
2012-05-10, 12:31
Medlem
TS verkar ju vara dum i huvudet nothing more nothing less. Självklart skit i det och låt det va, det verkar ju inte handla om några stor pengar om man säger så.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in