• 1
  • 2
2012-05-09, 10:43
Medlem
Igår köpte jag en ny Tempurkudde eftersom min befintliga börjar bli rätt sliten nu efter några år. Inatt när jag skulle sova på den nya kudden kände jag en fruktansvärd stank från den, typ en blandning mellan lösningsmedel och mögel. Jag försökte ignorera detta men eftersom jag vaknade flera gånger under natten av den jävla stanken så kastade jag ut kudden på balkongen för att vädra den.

Naturligtvis har det ösregnat under natten så kudden var genomblöt i morse, varpå jag bestämde mig för att slänga in den i tvättmaskinen, trots att jag egentligen befarar att kuddens form förstörs om den tvättas i maskin. Jag är nyinflyttad här och det visade sig att det var något fel på tvättmaskinens centrifug så kudden var genomblöt och det var skitjobbigt att vrida ur allt vatten.

Nu har jag tagit upp kudden i lägenheten och hängt den över en stol i duschen men jag undrar hur FAN den ska kunna torka. Det är fruktansvärt jobbigt att krama hur vatten ur den, ni som är bekanta med en Tempurkudde kan säkert föreställa er ur en blöt sådan skulle vara. Är det någon som varit med om att en Tempurkudde har luktat så jävligt att det inte ens går att sova på den? Hur ska jag få den torr?
Citera
2012-05-09, 10:47
Medlem
archeons avatar
Haha jag hade samma problem. Testa att tvätta den, det har inte jag gjort dock. Orkade inte bry mig om skiten.
Citera
2012-05-09, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av archeon
Haha jag hade samma problem. Testa att tvätta den, det har inte jag gjort dock. Orkade inte bry mig om skiten.

Luktade den också illa, menar du? Jag har ju tvättat den, eftersom den blev blöt av regnet på balkongen när jag skulle vädra den. Det finns inget torkskåp i tvättstugan.
Citera
2012-05-09, 10:52
Medlem
archeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xpngx
Luktade den också illa, menar du? Jag har ju tvättat den, eftersom den blev blöt av regnet på balkongen när jag skulle vädra den. Det finns inget torkskåp i tvättstugan.

Ja den luktade också illa, ingen aning om varför. Så det blev inte bättre utav att tvätta den?
Citera
2012-05-09, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av archeon
Ja den luktade också illa, ingen aning om varför. Så det blev inte bättre utav att tvätta den?

Jo, jag tror ju att lukten är borta men nu är ju mitt problem hur jag ska torka den. Den är hur tung som helst, det är hur mycket vatten som helst i den och jag har inte kraft att vrida ut allt vatten.
Citera
2012-05-09, 10:59
Medlem
boppaloozs avatar
Jag köpte en bäddmadrass på IKEA för ett tag sedan, som har lite Tempur-liknande egenskaper, dvs den formar sig efter kroppen när man ligger på den. Den luktade också väldigt skumt när jag packade upp den, något kemikaliskt, dock inte något som man kunde associera till mögel. Det stod till och med på en lapp som följde med att den kunde lukta lustigt, men att den lukten skulle försvinna efter ett tag, vilket faktiskt stämde. Numera finns det ingen sån konstig lukt kvar.
Att kasta in kudden i tvättmaskinen tror jag inte var nån bra idé i alla fall. Fanns det öht några tvättråd ? Torkningen vet jag inte heller hur du ska få till, men det bör nog vara nån form av forcerad torkning för att den inte ska surna eller till och med mögla, få ut det mesta vattnet med centrifugering, och sen torkskåp kanske.
Senast redigerad av boppalooz 2012-05-09 kl. 11:02.
Citera
2012-05-09, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boppalooz
Jag köpte en bäddmadrass på IKEA för ett tag sedan, som har lite Tempur-liknande egenskaper, dvs den formar sig efter kroppen när man ligger på den. Den luktade också väldigt skumt när jag packade upp den, något kemikaliskt, dock inte något som man kunde associera till mögel. Det stod till och med på en lapp som följde med att den kunde lukta lustigt, men att den lukten skulle försvinna efter ett tag, vilket faktiskt stämde. Numera finns det ingen sån konstig lukt kvar.
Att kasta in kudden i tvättmaskinen tror jag inte var nån bra idé i alla fall. Fanns det öht några tvättråd ?

Ah, okej. Nej, jag ansåg egentligen själv att det var en dum idé att slänga den i tvättmaskinen men eftersom den tyvärr blivit blöt under natten av regnet och dessutom lite smutsig av jord så blev jag så förbannad att jag gjorde så. Nej, på själva kudden står inget tvättråd vilket jag tror beror på att man inte ska tvätta den öht. Däremot själva överdraget kan man tvätta i 60 grader. Själva kudden tvättade jag bara i 30 grader (tvättprogram: handtvätt) men som sagt, nu är den dyngsur och hänger på en stol i duschen. Går ju inte att hänga upp den med klädnypor eller liknande, och dessutom är den så tung att den garanterat skulle bli typ två meter lång och jättetunn.
Centrifugen funkar inte på maskinen och det finns inget torkskåp. Visst, jag skulle kunna frakta kudden till min farsa men jag orkar inte krångla med en blöt kudde, får väl slänga den i värsta fall.
Senast redigerad av xpngx 2012-05-09 kl. 11:05.
Citera
2012-05-09, 11:07
Medlem
Gå tillbaka med den till butiken när den torkat. Så där ska det inte vara. Jag köpte en liknande kudde på Ikea, också av någon form av kallskum, och den har funkat fint i flera år. Ingen plaststank.
Citera
2012-05-09, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Putsch
Gå tillbaka med den till butiken när den torkat. Så där ska det inte vara. Jag köpte en liknande kudde på Ikea, också av någon form av kallskum, och den har funkat fint i flera år. Ingen plaststank.
Ja, om jag lyckas få den torr kanske jag går tillbaka med den.
Citera
2012-05-09, 11:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xpngx
Ja, om jag lyckas få den torr kanske jag går tillbaka med den.
Eller så lägger du den i tredubbla plastpåsar och går tillbaka med den blöt. De kommer att förstå, om det är en bra butik, och gör en reklamation till sin leverantör. Sådana här saker händer. Du måste ha dock kvittot kvar så klart. Sen får du en annan kudde och sen blir allt bra. Man måste ju ha en skön kudde.* Lycka till!

*OT: på resor kör jag ofta med en superskön extrafluffig tröja som jag helt enkelt dubbelviker om hotellets kuddar är oanvändbara. Har räddat många nätter.
Citera
2012-05-09, 11:25
Medlem
Krille.the.Pettersons avatar
Torktumla den om den tål det. Är väl generellt så man gör med kuddar.
Citera
2012-05-09, 11:52
Medlem
Snurrens avatar
Tempurmaterial ska inte tvättas. När jag köpte en kudde för evigheter sedan fick den "bo" på balkongen över en månad innan den godkändes av min känsliga näsa, den luktade verkligen starkt och obehagligt.

Du som har tvättat din måste ju i alla fall försöka få ut vattnet. Rulla den och pressa ut det du kan. En centrifugering kan ju vara bra också. Du får åka till någon som har centrifug om du inte kan göra det hemma. Kudden kommer nog inte klara att torka helt själv. Tumling låter inte som en bra idé, men kanske ett torkskåp inställd på låg värme kan fungera. Kudden var säkert jättedyr så rädda det som räddas kan.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in