• 1
  • 2
2012-05-09, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krille.the.Petterson
Torktumla den om den tål det. Är väl generellt så man gör med kuddar.
Inte en sådan här. De är alltså gjorda av någon form av kallskum och ska inte tvättas alls, däremot kan man ju tvätta fodralet.

Här är min amatörrekommendation:

Ta en ren bandhandduk och lägg kudden på den. Pressa ur så mycket vatten det går! Sedan tar du en ny bandhandduk och gör samma sak igen, osv.

Försök torka ur så mycket som möjligt, men torktumla inte och kör inte i torkskåp!

Lämna tillbaka kudden till butiken så torr som du kan, och förklara problemet. De kommer att förstå.
Citera
2012-05-09, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krille.the.Petterson
Torktumla den om den tål det. Är väl generellt så man gör med kuddar.
Tack för dina råd! Jag har ingen torktumlare och dessutom är jag övertygad om att den tappar formen om den torktumlas.
Citera
2012-05-09, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Putsch
Inte en sådan här. De är alltså gjorda av någon form av kallskum och ska inte tvättas alls, däremot kan man ju tvätta fodralet.

Här är min amatörrekommendation:

Ta en ren bandhandduk och lägg kudden på den. Pressa ur så mycket vatten det går! Sedan tar du en ny bandhandduk och gör samma sak igen, osv.

Försök torka ur så mycket som möjligt, men torktumla inte och kör inte i torkskåp!

Lämna tillbaka kudden till butiken så torr som du kan, och förklara problemet. De kommer att förstå.

Tack så mycket får dina råd, jag får helt enkelt göra så.
Citera
2012-05-09, 12:00
Medlem
Citat:

*OT: på resor kör jag ofta med en superskön extrafluffig tröja som jag helt enkelt dubbelviker om hotellets kuddar är oanvändbara. Har räddat många nätter.
Bra tips!
Citera
2012-05-09, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snurren
Tempurmaterial ska inte tvättas. När jag köpte en kudde för evigheter sedan fick den "bo" på balkongen över en månad innan den godkändes av min känsliga näsa, den luktade verkligen starkt och obehagligt.

Du som har tvättat din måste ju i alla fall försöka få ut vattnet. Rulla den och pressa ut det du kan. En centrifugering kan ju vara bra också. Du får åka till någon som har centrifug om du inte kan göra det hemma. Kudden kommer nog inte klara att torka helt själv. Tumling låter inte som en bra idé, men kanske ett torkskåp inställd på låg värme kan fungera. Kudden var säkert jättedyr så rädda det som räddas kan.
Nej, försök inte göra något mer själv. Pressa bara ur vattnet och åk tillbaka med den. Torktumla inte! Kör inte i torkskåp!!!!
Citera
2012-05-09, 12:27
Medlem
Citat:
Nej, försök inte göra något mer själv. Pressa bara ur vattnet och åk tillbaka med den. Torktumla inte! Kör inte i torkskåp!!!!

Men det finns ju faktiskt en risk att de hävdar att det är jag som har förstört den genom att tvätta den i maskin, alltså att de inte tror mig när jag säger att den luktade hemskt. Är det inte bäst att jag torkar den och sen lämnar tillbaka den? Bara hävdar att den luktar jätteilla, jag har svårt att tro att de kommer stå och lukta på den och försöka motbevisa mig. Oavsett vad så kommer jag varken torktumla den eller lägga i torkskåp eftersom jag inte har tillgång till något av dem.
Citera
2012-05-09, 16:08
Medlem
Snurrens avatar
Det är nog kört, både att reklamera och att få kudden att bli "sig själv" igen: http://www.tempur.se/GARANTI/GENEREL...NTIREGLER.aspx
Citera
2012-05-09, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snurren
Det är nog kört, både att reklamera och att få kudden att bli "sig själv" igen: http://www.tempur.se/GARANTI/GENEREL...NTIREGLER.aspx
Tack! Okej, det är nog ganska kört om jag är ärlig med vad jag utsatt kudden för. Om jag däremot lyckas torka fanskapet och åker in till Jysk så är det ju inte säkert att kassabiträdet har koll på Tempurs regler för reklamation. Tänkte säga att " hej jag köpte den här kudden i måndags och den är sönder så därför vill jag he en ny". Faktum är att den är sönder, tydligen har jag gjort hål på den när jag försökt vrida ut vattnet..
Citera
2012-05-10, 20:51
Medlem
jernbanans avatar
En koll på hemsidan ger att kuddarna som jysk säljer är av märket WellPur.
Solklart fall av att döpa sin skitprodukt till något som liknar ett ansett märke....
Jag är inne på min andra (äkta) Tempur och den luktar inte.
Mitt råd är ändå att du har ju inget att förlora på att försöka reklamera.
Om det klagas på att du har tvättat kudden kan du ju fråga hur det går ihop att sälja något som;
1. luktar fan
2. inte får tvättas

Och om någon marknadschef på jysk läser det här bjuder jag på en sanningsenlig slogan:
-JYSK, lite billigare, mycket sämre.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in