• 1
  • 2
2012-05-07, 00:01
Medlem
Libberos avatar
Hej!

Jag undrar om det ev. finns någon här på forumet som har koll på hur läs- och skrivkunnigheten har sett ut i historien för länder som Sverige och USA?
Är nyfiken hur utvecklingen har sett ut till idag men har lite problem att hitta något.

Någon som vet?
Citera
2012-05-07, 00:14
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Libbero
Hej!

Jag undrar om det ev. finns någon här på forumet som har koll på hur läs- och skrivkunnigheten har sett ut i historien för länder som Sverige och USA?
Är nyfiken hur utvecklingen har sett ut till idag men har lite problem att hitta något.

Någon som vet?

Sugen på att hitta argument för att amerikaner skulle vara dumma i huvudet och obildade eller? Känns som om det lutar åt det hållet...

Du kanske kunde prova med att gå in på statistiska centralbyrån vad gäller Sverige, och dess motsvarighet i USA, om det finns. Annars lär det väl finnas någon typ av departement eller "verk" i USA som sysslar med att mäta resultat på deras motsvarigheter till nationella prov och dylika prövningar.
Citera
2012-05-07, 00:25
Bannlyst
400.000 vuxna amerikanare är analfabeter !
Citera
2012-05-07, 00:33
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oops12
400.000 vuxna amerikanare är analfabeter !

Du tycker inte att det vore på sin plats att kunna skriva ovanstående på korrekt svenska om man ska poängtera det faktum du försöker belysa?
Citera
2012-05-07, 00:40
Medlem
Minets avatar
År 1930 var ca 4% av USA:s befolkning över 14 år analfabeter. I Sverige var samma siffra för befolkningen över 15 år ca 1%.

http://nces.ed.gov/naal/lit_history.asp
http://www.scb.se/Grupp/Hitta_statis...gen_1930_6.pdf (s 48)

Om du är intresserad av andra årtal för Sverige bara sök "folkräkningen" på SCB, men det lär vara i närheten av 1% för alla år som uppgifter finns tillgängliga för, alltså under 1900-talet.
Citera
2012-05-07, 00:47
Medlem
Libberos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Sugen på att hitta argument för att amerikaner skulle vara dumma i huvudet och obildade eller? Känns som om det lutar åt det hållet...

Hehe. Nja tvärtom snarare, jag misstänker att läs- och skrivkunnigheten kan ha varit väldigt hög innan staten kom och tog över skolan där. Hemskolade elever presterar ju t.ex. betydligt bättre där än de som går i offentliga skolor.

Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Du kanske kunde prova med att gå in på statistiska centralbyrån vad gäller Sverige, och dess motsvarighet i USA, om det finns. Annars lär det väl finnas någon typ av departement eller "verk" i USA som sysslar med att mäta resultat på deras motsvarigheter till nationella prov och dylika prövningar.

Det är sant, det finns ju den här World Factbook från CIA. Frågan är väl då hur pass tillförlitlig den statistiken får anses vara?
Senast redigerad av Libbero 2012-05-07 kl. 00:51.
Citera
2012-05-07, 01:04
Medlem
Minets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Libbero
Hehe. Nja tvärtom snarare, jag misstänker att läs- och skrivkunnigheten kan ha varit väldigt hög innan staten kom och tog över skolan där. Hemskolade elever presterar ju t.ex. betydligt bättre där än de som går i offentliga skolor.

Snacka om att du valt fel infallsvinkel för att argumentera för radikal liberalism!

Den svenska folkskolan är oslagbar historiskt sett. Skola och vård är två saker som görs bäst i allmän regi. Jämför gärna spädbarnsdödligheten i USA historiskt när du ändå håller på, och få dig en chock när du jämför med civiliserade länder som Sverige.
Citera
2012-05-07, 01:23
Medlem
Libberos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Minet
År 1930 var ca 4% av USA:s befolkning över 14 år analfabeter. I Sverige var samma siffra för befolkningen över 15 år ca 1%.

http://nces.ed.gov/naal/lit_history.asp
http://www.scb.se/Grupp/Hitta_statis...gen_1930_6.pdf (s 48)

Om du är intresserad av andra årtal för Sverige bara sök "folkräkningen" på SCB, men det lär vara i närheten av 1% för alla år som uppgifter finns tillgängliga för, alltså under 1900-talet.

Mycket tack Minet! Något som jag funderade över efter att ha skummat igenom statistiken är ju hur man egentligen har gjort mätningarna, alltså frågan är väl om det baseras på huruvida man typ kan stava sitt egna namn eller göra en recension av Röda Rummet?
Citera
2012-05-07, 01:49
Medlem
Libberos avatar
Citat:
Snacka om att du valt fel infallsvinkel för att argumentera för radikal liberalism!

Om det är offentlig undervisning i USA kontra undervisning i privat regi i USA så får det nog anses som en ganska bra infallsvinkel.

Citat:
Den svenska folkskolan är oslagbar historiskt sett.
Skola och vård är två saker som görs bäst i allmän regi.

Jämfört med vad?

Citat:
Jämför gärna spädbarnsdödligheten i USA historiskt när du ändå håller på, och få dig en chock när du jämför med civiliserade länder som Sverige.

Även innan 1930? Det gör jag gärna.
Citera
2012-05-07, 06:59
Medlem
Libberro; Vet du ens hur det kommer sig att vi har läsförmåga i Sverige och övriga protestantiska länder? Det har INTE med hemskolning eller privat skola att göra, den saken är säker.

Sverige var nog det första land som hade allmän läskunnighet i befolkningen, hur får du ta reda på och redovisa för mig.
Citera
2012-05-07, 10:02
Medlem
Kycklingkungens avatar
Jag skulle tro att det varit ganska likt mellan Sverige och USA när det gäller läskunnighet när det gäller liknande befolkningsgrupper under historien.

I Sverige har vi folkskolereformen som från mitten av 1800-talet gjorde att alla svenska barn gick i skolan och blev läskunniga, i USA gick de flesta barn i skola under samma tid. Dock så var USA inte lika homogent som Sverige, så det varierade naturligtvis.

I mellanvästern med bondesamhällen med skandinavisk/tysk/holländsk-ättlingar och New England så lär läskunnigheten varit relativt stor men i storstäder med många nyanlända invandrare så var den nog rätt låg. Samma sak med latinos i sydväst och bland svarta i framförallt sydstaterna.
Citera
2012-05-07, 14:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kycklingkungen
Jag skulle tro att det varit ganska likt mellan Sverige och USA när det gäller läskunnighet när det gäller liknande befolkningsgrupper under historien.

I Sverige har vi folkskolereformen som från mitten av 1800-talet gjorde att alla svenska barn gick i skolan och blev läskunniga, i USA gick de flesta barn i skola under samma tid. Dock så var USA inte lika homogent som Sverige, så det varierade naturligtvis.

Fel, vi hade läskunnighet och en stor läsförmåga redan på 1600-talet. Det stod i kyrkolagstiftningen att alla skulle kunna läsa och återberätta katekesen vid husförhör.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in