• 1
  • 2
2012-05-07, 16:50
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Libbero
Hehe. Nja tvärtom snarare, jag misstänker att läs- och skrivkunnigheten kan ha varit väldigt hög innan staten kom och tog över skolan där. Hemskolade elever presterar ju t.ex. betydligt bättre där än de som går i offentliga skolor.

Där ser man, där ser man. Det brukar vara precis tvärtom här i landet annars. Senast stötte jag på en sällsynt svagbegåvad människa utanför en nattklubb, som benhårt hävdade att exakt varenda människa i USA var såväl analfabet som genomkorkad, och att alla världens problem berodde på USA.

Citat:
Det är sant, det finns ju den här World Factbook från CIA. Frågan är väl då hur pass tillförlitlig den statistiken får anses vara?

Det är en mycket bra fråga. Jag har alldeles för liten koll på den källan för att våga yttra mig om det. Jag hoppas dock att du hittar tillförlitlig information!
Citera
2012-05-08, 01:00
Medlem
Libberos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Det har INTE med hemskolning eller privat skola att göra, den saken är säker.

Tja, själva poängen var väl då att det inte precis har någonting med offentliga skolor huruvida man kan lära sig läsa och skriva. Läskunnigheten har ändå varit väldigt hög innan dess intåg i båda länderna.
Då kan man ta det i kontrast till den värdelösa utbildningen idag och t.ex. en ganska nylig studie från Los Angeles där man konstaterade att "53% of workers ages 16 and older were deemed functionally illiterate" och "3.8 million Los Angeles County residents as ‘low-literate,' meaning they could not write a note explaining a billing error, use a bus schedule or locate an intersection on a street map".
http://www.thefreelibrary.com/ILLITE...D.-a0121800343

Invandrare lär förstås utgöra en del där, men knappast upp till 53% och även här i Sverige så verkar ju inte skolbetygen precis gå åt rätt håll.
Citera
2012-05-08, 06:46
Medlem
Citat:
Tja, själva poängen var väl då att det inte precis har någonting med offentliga skolor huruvida man kan lära sig läsa och skriva. Läskunnigheten har ändå varit väldigt hög innan dess intåg i båda länderna.
Då kan man ta det i kontrast till den värdelösa utbildningen idag och t.ex. en ganska nylig studie från Los Angeles där man konstaterade att "53% of workers ages 16 and older were deemed functionally illiterate" och "3.8 million Los Angeles County residents as ‘low-literate,' meaning they could not write a note explaining a billing error, use a bus schedule or locate an intersection on a street map".
http://www.thefreelibrary.com/ILLITE...D.-a0121800343

Invandrare lär förstås utgöra en del där, men knappast upp till 53% och även här i Sverige så verkar ju inte skolbetygen precis gå åt rätt håll.

Hur kan läsförmågan vara otroligt hög innan läsförmågan fanns i landet? På den tiden var det endast munkar och präster som läste.

Sedan gör du en klassiker, du blandar ihop termerna läskunnighet (vilket de flesta kan) och läsförmåga (som tar flera år att träna upp)

För att vara läskunnig behöver du per definition bara läsa en mening.
Citera
2012-05-08, 11:59
Medlem
Libberos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Hur kan läsförmågan vara otroligt hög innan läsförmågan fanns i landet?

Kanske för att det inte var läsförmåga jag syftade på i tidigare inlägg, utan offentliga skolor.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in