• 1
  • 2
2012-05-06, 14:31
Medlem
Tja!

Jag har börjat tröttna på min nuvarande bank, Nordea. Deras image utåt är usel, känns bara som ett gäng giriga grisar. Deras internetbank går inte att lita på till fem öre då den är nere rätt ofta (i verkligheten är det kanske inte så ofta men det känns ofta). Enda positiva med banken är deras blåa färg, jag gillar blått

Hursomhaver...jag har planer på att byta bank. Just nu har jag ALLA mina pengar på Nordea. Jag är 21 år, drar in runt 17k efter skatt, sparar minst 10k i månaden och har ett fint kapitalkonto på 150.000 kr. Även fondinnehav på 20.000 eller 30.000 kr (vet inte hur man ser det. Det står innehav på typ 30k men "över förfogande" eller nå sånt på 20k...varför skriva två olika siffror ). Inga lån eller skulder. I dagsläget har jag väl typ 0% ränta på både mitt lönekonto och kapitalkonto. Eller typ 0,0000000001% ränta på kapitalkontot.

Jag planerar att flytta rubb och stubb till en annan bank och hoppas på att få en fin deal. Planen är att fortsätta ha runt 30.000 i fonder, ha runt 100.000-120.000 på ett "låst" konto med så mycket ränta som möjligt (inga fonder just nu, vill ha säkerhet och kan inte ett skit), sedan har jag resten på ett annat konto, helst med lite ränta och sedan har jag även ett konto kopplat till bankomatkortet. Vill ha möjlighet att kunna föra över pengar på direkten från "mellan"-kontot till bankomatkontot (så jag inte kan överkonsumera).

Jag har i dagsläget kollat lite på SEB men sämre hemsida får man leta efter. Dock har dem rätt positivt ansikte utåt. Swedbank går bort direkt tror jag då dem verkar mega-giriga. Någon som kan tipsa om nån bra bank? Har som sagt NOLL-koll på sånt här. Någon som har nån bra guide för en nybörjare?
Citera
2012-05-06, 14:38
Bannlyst
Ja Nordea är en skitbank jag har dem också, varför jag inte bytt? orkar inte med strulet att byta
Men mina sparpengar har jag på andra banker inte ett jävla öre jag har på sparkapital hos Nordea.
Varför jag skaffade Nordea? jag hade från början Uplandsbanken som var hyfsad de blev uppköpta av Nordbanken och allt blev genast sämre, Nordbanken blev sedan Nordea och självklart blev det ännu sämre.
Nordea är inget att ha, ha ha ha
Citera
2012-05-06, 14:43
Medlem
Nlesjems avatar
Handelsbanken.
Citera
2012-05-06, 14:45
Medlem
Skandiabanken. Bra internetbank och låga kostnader. Gratis kort. Ny tjänst för budget kontroll. Så bra ställe för lönekonto och kort.

Sparkonto hade jag inte lagt på någon bank. Finns finansbolag med klart bättre räntor än bankerna. Några exempel:
Bluestep
Hoist
Sevendays

Som alla har insättningsgaranti. Om man vill chansa lite så finns tex Akelius

Fond... alla snor dina pengar... så har ingen betydelse

/T
Citera
2012-05-06, 14:47
Medlem
ojskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av redigredig009
Nordea är inget att ha, ha ha ha
Helt orelaterat nu, men var det här någon sorts referens till Mörbyligan?

Själv har även jag nordea, vet ej varför. Lathet antar jag.
Citera
2012-05-06, 14:47
Medlem
gambiafarfars avatar
Volvo Finans har bra ränta om du låser pengarna, även om du inte låser ligger räntan på 3,15% över 100 000kr. Om du låser kan du nog få ut närmre 4,5 kanske till och med 5%.
Citera
2012-05-06, 15:04
Medlem
Denoms avatar
Handelsbanken har funkat hyfsat för mig.
Citera
2012-05-06, 16:33
Medlem
TotalyMoos avatar
Jag upplever handelsbanken som en väldigt bra och stabil bank. Har aldrig haft problem med deras internettjänst, de har en snygg och enkel mobilapp för att föra över pengar och ger bra ränta på sparkonton.
Citera
2012-05-06, 16:45
Medlem
Apelsiners avatar
Släng in slantarna hos JAK om du ogillar girighet, jävla sosse.

http://di.se/Dina-Pengar/Jamfor-sparkonto/
Citera
2012-05-06, 19:15
Medlem
LucioFontanas avatar
Forex e fanimej inte dumt serru! De har kontor överallt och ska öppna fler och gillar kontanthantering.

WE LOVE IT!!!
Citera
2012-05-06, 19:21
Medlem
Bennermanns avatar
Handelsbanken har den bästa ekonomiska kunskapen (top 10 finansiellt starkaste banken i världen sjunikigt från 2a plats till 10e dock, men marknaden har hämtat sig mycket).

Däremot så vill dom (egentligen) inte ha en kund som inte kan något alls om sin ekonomi. Vill du bara ha ränta på kontot som de flesta andra okunniga retards så gå och sätt in dina pengar på forex eller ICA så kan du ju försöka prata med kassörskorna där om vilken kaptialskyddad placering eller vilken fond morning star rankar som bäst just nu. Eller hur du ska lägga upp ditt kaptialspar barn, din pension etc etc...

Ränta på kontot är bara något som du kan räkna med när du vill ha finansiell rådgivning på telefon på knackiga engelska från lettland.

I övrigt är det ingen som gnäller över att bolåneräntan är svinlåg (normal historisk nivå 5-7%). Alla måste förstå att banker en vinstdrivande verksamhet som vilket företag som helst. Att alla människor behöver en bank är en sak. Visst det gör att det bankerna tjänar pengar, men det är något som alla är beroende av. Bankerna måste ändå hålla ett marknadspris på sina produkter och tjänster, det kan inte vara gratis som vänsterblaskan Aftonbladet vill.
Senast redigerad av Bennermann 2012-05-06 kl. 19:24.
Citera
2012-05-06, 22:26
Medlem
Har precis bytt till Danske Bank.
Tror paketet hette danske direkt och följande ingick avgiftsfritt:
- Bankomatkort
- Kreditkort
- Internetbank
- Telebank
- Sparkonto med 2% ränta
Senast redigerad av bakayaro 2012-05-06 kl. 22:42.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in