2015-05-28, 18:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av TOP-NOCH
Då har jag hunnit att prova två av eldorados smaksatta kvarger, vanilj och citron.
Något som jag blev rätt så förvånad över var att man faktiskt hade tillsatt riktig vaniljstång i vaniljkvargen. Så fort jag öppnade burken så såg jag de svarta prickarna och då var jag allt tvungen att läsa innehållsförteckningen mer noggrant denna gång. Där stod det, mald vaniljstång. Rätt så ovanligt att det faktiskt är vaniljstång i sådana här produkter och framförallt eldorado som ändå är ett budgetmärke. Hursomhelst, konsistensen var något tjock men den kändes inte alls stabbig som annars naturell kvarg kan göra. Jättegod och med en rätt så kraftig smak av vanilj.

Citronkvargen har samma konsistens och även den rätt så kraftig smak av citron då istället... Helt klart ätbart och jag vill nog påstå att det här är dem godaste smaksatta kvargen jag ätit. Nu återstår bara persika och jordgubb att prova sedan har jag även införskaffat mig lindahls nya kvarg med smak av kokos. Men ärligt talat så ligger den redan i lä pga priset och mängden kvarg man får. I eldorado förpackningar får man 500 gram för bara 13 kr och näringsvärdena är inte så långt ifrån som vad naturell kvarg innehåller.

Jag som då även jobbar på resande fot och behöver något enkelt och smidigt de dagar jag har lite ont om tid får ju det inte bättre än såhär... Nyttigt är det ock.

Tummen upp för eldorado smaksatta kvarger, även naturell är god om man blandar den med lite bär och fun light. Rekommendera!

Återkommer med en liten recension vad gäller persika och jordgubbskvargen när jag provat dem 😊

Bara en anekdot angående vaniljstången. Det är ofta (när det gäller budgetmärken) så att man använder den redan urkokade och urskrapade vaniljstången som numera ej har kvar smak då den gjort sitt och sedan hackar ner den för att folk ska se de svarta prickarna och få samma reaktion som du.
Detta togs upp i något program med Heston Blumenthal (minns ej vilket)
Sen om det stämmer i detta fallet låter jag vara osagt men då det är eldorado som nämns blir jag misstänksam
Citera
2015-05-29, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wema
Nu har jag smakat. Det knullade rejält i munnen. Plus också för att byttan är på 250g!
Priset i min butik låg på 10,90:-
Kommer definitivt använda denna som mellanmål ibland.

Näringsvärde 250g:
145 kcal
Fett 0,15g
Kolhydrat 7,75g
Protein 27,5g

Fast bara 11g protein per 100 gram, vilket jag tycker är lite jämfört med de andra sorterna som har betydligt mer. God var den dock!

Edit: Vet inte vad jag tänkte på när jag skrev det där, haha. Det är ju samma mängd protein som de andra sorterna och 11g per 100g är ju inte lite.
Senast redigerad av Robeloto 2015-05-29 kl. 14:17.
Citera
2015-05-31, 21:53
Medlem
krigsoffrets avatar
Hallå folkens.

Okej, jag har precis lagat en kvarg-smoothie eller whatever u wanna call it som jag bara måste dela med mig om för er som tröttnat på naturell kvarg,

1 hel naturel kvarg
1 ägg
1 banan
egen önskad mängd av Kanel.

Tog ut lätt mjök i tron om att den skulle behöva bli lite rinnigare men det behövdes ej!!

En riktigt god protein bomb utan att överdriva med kcal.

Ofcourse i en mixer alltihoppa.
Mvh
Citera
2015-05-31, 21:58
Medlem
wemas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krigsoffret
Hallå folkens.

Okej, jag har precis lagat en kvarg-smoothie eller whatever u wanna call it som jag bara måste dela med mig om för er som tröttnat på naturell kvarg,

1 hel naturel kvarg
1 ägg
1 banan
egen önskad mängd av Kanel.

Tog ut lätt mjök i tron om att den skulle behöva bli lite rinnigare men det behövdes ej!!

En riktigt god protein bomb utan att överdriva med kcal.

Ofcourse i en mixer alltihoppa.
Mvh

Själv kör jag denna variant vid frukosten:
ICA´s lättkvarg
Whey 100 Vanilj
Ekologiskt jordnötssmör
Ägg

En proteinstark start på dagen, som dessutom knullar i munnen.
Citera
2015-05-31, 22:09
Medlem
asdfghjklzxcvbnms avatar
Vad tycks om yoghurtkvargen från arla ? Vet att den inte är lika bra ur proteinsynvinkel, men fasen vad god den är. Passar dessutom mycket bättre att blanda med havregryn och frukt/bär och kakao. Blir nog den framöver före vanliga kvargen.
Citera
2015-06-01, 18:36
Medlem
krigsoffrets avatar
Citat:
Själv kör jag denna variant vid frukosten:
ICA´s lättkvarg
Whey 100 Vanilj
Ekologiskt jordnötssmör
Ägg

En proteinstark start på dagen, som dessutom knullar i munnen.

Låter kanon det också, ganska mycket dyrare dock
Citera
2015-06-01, 22:10
Medlem
wemas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krigsoffret
Låter kanon det också, ganska mycket dyrare dock

Nja, en påse Whey100, om man som jag endast använder det till att blanda ut kvargen med, räcker ganska länge faktiskt. Likadant med en burk jordnötssmör. Det blir många portioner totalt.
Men visst, jag vet ju inte vilken ekonomisk situation du befinner dig i. Kul att dela med sig av lite tips bara.
Citera
2015-06-02, 18:39
Medlem
krigsoffrets avatar
Citat:
Nja, en påse Whey100, om man som jag endast använder det till att blanda ut kvargen med, räcker ganska länge faktiskt. Likadant med en burk jordnötssmör. Det blir många portioner totalt.
Men visst, jag vet ju inte vilken ekonomisk situation du befinner dig i. Kul att dela med sig av lite tips bara.

Well, when you put it that way

Either way, its genius
Citera
2015-06-02, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jaggillarmat
Bara en anekdot angående vaniljstången. Det är ofta (när det gäller budgetmärken) så att man använder den redan urkokade och urskrapade vaniljstången som numera ej har kvar smak då den gjort sitt och sedan hackar ner den för att folk ska se de svarta prickarna och få samma reaktion som du.
Detta togs upp i något program med Heston Blumenthal (minns ej vilket)
Sen om det stämmer i detta fallet låter jag vara osagt men då det är eldorado som nämns blir jag misstänksam

Aha... fy fasen vilket lurendrejeri om det faktiskt är så. Eller ja, lurendrejeri är det väl egentligen inte eftersom att det ändå är vaniljstång i produkten i fråga bara det att den är tömd haha.
Nåväl, god var den i alla fall och det är ju huvudsaken.

Jag har nu provat persikakvargen från eldorado och den hamnade dessvärre inte lika högt i kurs som de två andra (vanilj och citron). Helt ok och med riktiga persikobitar i (ungefär som det kan vara i yoghurt) och rätt så kraftig i smaken. Men efter att ha provat vanilj och citron så kanske jag hade lite väl höga förväntningar på just persikakvargen.
Det finns även jordgubbskvarg från eldorado såg jag, så det blir nog nästa smak att prova
Citera
2015-06-02, 22:42
Medlem
Lewis-Blacks avatar
Varför äta kvarg när vanlig yoghurt är mycket godare?
Citera
2015-06-02, 23:13
Medlem
tj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lewis-Black
Varför äta kvarg när vanlig yoghurt är mycket godare?
För att kvarg innehåller betydligt mer protein per 100 g.
Citera
2015-06-02, 23:15
Medlem
Lewis-Blacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tj.
För att kvarg innehåller betydligt mer protein per 100 g.
Varför äta protein? Äter du någorlunda vanlig mat får du i dig mer än vad du behöver.
Kan du inte äta något du tycker om för dem kalorierna istället?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in