• 14 980 online
  • 1 203 035 medlemmar
  • 62 246 956 inlägg
2012-05-05, 13:15
Medlem
SiSeniors avatar
Eftersom kvarg är byggarens vän placerar jag denna tråd i det här forumet.

Vad är kvarg och hur framställs det?
Kvarg är färskost av surmjölk som är koagulerad med mjölksyrebakterier (1). Kvarg framställs av mjölk som mjölksyras vilket får följden att de fasta beståndsdelarna kan skiljas från de flytande. Den flytande delen, vasslen, centrifugeras (vid industriell tillverkning). Därefter passeras massan(det som blivit kvar efter centrifugeringen) genom silar. För att uppnå önskad fetthalten tillsätts grädde.

Vad är skillnaden på kvarg och kesella?
Kesella är ett skyddat varumärke av Arla men är samma sak som kvarg (därför kommer jag enbart att använda mig av ett av ord, kvarg, i den här texten).

Vad är skillnaden mellan kvarg och keso?
”Kvarg är typ som keso” får man ibland höra. Frågan är om det uttrycket stämmer? Döm själv: Visst har produkterna snarlikt innehåll men produkterna är framställda på olika sätt, är gjorde av olika sorters mjölk (surmjölk respektive vanlig mjölk), har olika konsistens och smakar där av olika.

Vad innehåller kvarg?
Här kommer ett utdrag från SLV’s näringsdatabas för kesella(kvarg) med 1% fett (2):

Vad består kvarg av för typ av protein?
Kvarg består av kaseinprotein.

Hur smakar kvarg?
Alla upplever förstås inte smaken precis som jag gör men jag skulle vilja beskriva smaken som en surare form av yoghurt men med hårdare konsistens.

Finns det laktosfri kvarg?
Valio har laktosfri kvarg: http://www.valio.se/produkter/matlag...matbakkvarg-03

Kan jag frysa in kvarg?
Ja det kan du.

Var hittar jag den billigaste kvargen?
Den billigaste kvargen hittar du på Lidl av ett märke som heter Milbona. Den ser ut såhär och kostar 13kr för 500g (och innehåller 60g protein per burk).

Vad kan jag blanda kvarg med?
Alla som hängt i den här forumsdelen ett längre tag vet hur vanlig den här frågeställningen är. Så istället för att jag ska sitta här och sätta några gränser för vad som är okej att blanda sin kvarg med lägger jag istället in några länkar till trådar som behandlar ämnet:
1000 och 1 sätt att äta kvarg - den största tråden av dem alla.
Vad kan jag blanda kvarg med?
Lite tips på ur man kan blanda Kvarg så att de blir gott?
Era bästa "recept" med kvarg/Kesella tackar!
Hur smaksätter man kvarg?
Som sammanfattning på den här frågan kan jag väl säga att bara fantasin sätter gränser. Testa och experimentera dig fram till ditt eget ”drömrecept”!

Hur fungerar det med kvarg i matlagning?
Kvarg fungerar utmärkt i matlagning. För att hitta recept innehållande kvarg föreslår jag att du googlar ”kvarg matlagning” eller liknande. Det kommer ge dig mängder med bra träffar innehållande goda recept.

Ökar kvarg risken för prostatacancer?
Den här frågan går inte att svara på med bara några rader. Så därför rekommenderar jag er istället, om ni är intresserade, att läsa igenom den här artikeln som behandlar ämnet. Följande citat sammanfattar däremot texten ganska bra: ”Den något tråkiga kontentan är alltså att man inte vet varken om risken för prostatacancer ökar med hög konsumtion av mjölkprodukter och inte heller vad som i så fall är den ensamt avgörande – eller, bland flera, mest avgörande – faktorn i mjölkprodukterna. Så undvik att extremkonsumera men uteslut inte för den delen helt och hållet om du nu gillar mjölkprodukter. Det är väl det slutliga rådet man kan ge.”

I den här tråden är det tillåtet att fråga, diskutera och påpeka allt som har med kvarg att göra. Jag hoppas även den här tråden ska leda till att den här forumsdelen slipper alla typiska frågor om kvarg som redan har besvarats 100-tals gånger.

Det här är en FAQ gjord av SiSenior åt Flashback.

Referenslista
(1) http://sv.wikipedia.org/wiki/Kvarg (2012-05-04)
(2) http://www7.slv.se/Naringssok/Naring...ivsmedelsId=75 (2012-05-04)
Senast redigerad av SiSenior 2012-05-05 kl. 13:21.
Citera
2012-05-05, 13:26
Medlem
Intressanta fakta. Vart vill du komma med denna information?
Citera
2012-05-05, 13:35
Medlem
dauits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ICU2

tack, förhoppningsvis kommer den att bli klistrad så man slipper frågor.
kanske kan vara en idé att skriva när man ska inta kvarget, alla håller inte koll på det.
Citera
2012-05-05, 13:36
Medlem
SiSeniors avatar
Citat:

Det är en FAQ som folk kan läsa innan dom postar sina frågor om kvarg. Hänger man i NK&K-forumet dagligen vet man hur ofta frågor som dessa ställs. Jag sammanställde därför en FAQ för att i framtiden slippa alla trådar som behandlar samma frågeställningar och för att kunna samla alla frågor om kvarg på ett och samma ställe.

Citat:
Ursprungligen postat av dauit

tack, förhoppningsvis kommer den att bli klistrad så man slipper frågor.
kanske kan vara en idé att skriva när man ska inta kvarget, alla håller inte koll på det.

Kul att den uppskattas!

Jag tänkte på den frågan. Fick däremot inte till den med något bra svar. Svaret hade blivit alldeles för långt och det hade tvingat mig att förklara massa andra saker vidare. Vill hålla kvar fokuset i FAQ:n på kvarg så därför skippade jag den.
Senast redigerad av SiSenior 2012-05-05 kl. 13:48.
Citera
2012-05-05, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiSenior
Text.

Grymt jobbat.
Citera
2012-05-05, 15:23
Medlem
JoliQuZs avatar
Bra skit!
Citera
2012-05-05, 15:51
Medlem
SiSeniors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoliQuZ
Bra skit!
Citat:
Ursprungligen postat av london-eye
Grymt jobbat.
Tack gubbar. Alltid kul att arbetet man lägger ner uppskattas.
Konstruktiv kritik likt den jag fick av dauit är aldrig fel heller!
Citera
2012-05-05, 16:23
Medlem
Sunners avatar
Citat:

Idiotjävel.

Bra tråd SiSenior. Om något skulle man väl nästan kunna framhäva keso(eller cottage cheese om vi ska vara märkesneutrala) aningen mer också, de är ju helt klart olika men kan fylla samma funktion ur näringssynpunkt då näringsinnehållet är snarlikt. Typ som Whey-80 vs Whey-FX, käka den du tycker är godast.
Enda anledningen att jag tycker det är egentligen att jag aldrig har förstått varför kvarg framhävs så mycket mer än keso, men jag kanske är konstig som tycker om båda och?
Citera
2012-05-05, 16:41
Medlem
SiSeniors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunner
Idiotjävel.

Bra tråd SiSenior. Om något skulle man väl nästan kunna framhäva keso(eller cottage cheese om vi ska vara märkesneutrala) aningen mer också, de är ju helt klart olika men kan fylla samma funktion ur näringssynpunkt då näringsinnehållet är snarlikt. Typ som Whey-80 vs Whey-FX, käka den du tycker är godast.
Enda anledningen att jag tycker det är egentligen att jag aldrig har förstått varför kvarg framhävs så mycket mer än keso, men jag kanske är konstig som tycker om båda och?

Bra poäng. Även om jag, som jag skrev tidigare, inte ville snöra in mig på sidospår (utan lägga fullt fokus på kvarg), kunde jag kanske nämnt lite mer om likheterna och syftet med dom båda.

Kvarg är billigare. Därför tror jag det diskuteras mer bland alla snåla kroppsbyggare
Citera
2012-05-05, 17:08
Medlem
Lexzers avatar
Citat:
FAQ
Mycket bra initiativ!

Citat:
Du är ny här va?
Citera
2012-05-05, 17:37
Medlem
Sunners avatar
Citat:
Kvarg är billigare. Därför tror jag det diskuteras mer bland alla snåla kroppsbyggare
Ja det är ju sant, vi har mycket sånt där studentpack och annat lösk i den här delen.
Citera
2012-05-05, 20:47
Medlem
Blocket.ses avatar
Bra skrivet..

/ En som äter 3kg kvarg i veckan
Citera