Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-02-22, 15:06
  #757
Medlem
PingPongZongs avatar
Kesella = gamla namnet på kvarg. När ingen visste vad kvarg var för något. Jag var en stor kvargätare för i tiden. Gjorde "kvargbomber". En liter vatten, 2 skopor vassleproteinpulver och 500gram kvarg i en mixer + 10mg dianabol. En sådan där drink var 100gram protein.

Slutade med både vassle och kvarg. Och dianabol. Men nu har jag börjat igen. Använder sojaproteinpulver istället för vassle. Tänk om jag visste att jag på "äldre dagar" skulle börja dricka soja...

Var ett tag sedan någon skrev om kvarg på Flashback.
Citera
2024-02-22, 15:16
  #758
Medlem
PingPongZongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoeBiden
Snittar c.a. 1 kg arlas smaksatta kvarg per dag. Tycken den är så jävla god, smidig och bra på innehåll. Men undrar liksom, är den här produkten för bra för att vara sann? Förstår att den innehåller sötningsmedel och naturligt socker som kan ses som negativt, men that's it?

Drömmer jag eller är det här den ultimata maten att smälla i sig för en som vill ha massa protein för en sjysst peng?

Bra som mellanmål. Eller jag ser inga måltider som mellanmål. Allt är måltider. Men se till att få i dig stora mängder magnesium och K-vitamin om du äter stora mängder kvarg.

Och undvik den här vidriga smaksatta kvargen. Är ju för små barn.
Citera
2024-02-23, 19:29
  #759
Medlem
StorTuffBikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PingPongZong
Kesella = gamla namnet på kvarg. När ingen visste vad kvarg var för något. Jag var en stor kvargätare för i tiden. Gjorde "kvargbomber". En liter vatten, 2 skopor vassleproteinpulver och 500gram kvarg i en mixer + 10mg dianabol. En sådan där drink var 100gram protein.

Slutade med både vassle och kvarg. Och dianabol. Men nu har jag börjat igen. Använder sojaproteinpulver istället för vassle. Tänk om jag visste att jag på "äldre dagar" skulle börja dricka soja...

Var ett tag sedan någon skrev om kvarg på Flashback.

Kesella finns ju kvar. Det är en produkt som jag tror att Arla tillverkar. Det är kvarg, med samma proteininnehåll, ca 50 g per 500 gram. Men det är mer fett, 10%, jämfört med lättkvarg som brukar vara under 1%. Så därav är väl den sistnämnda mer lämplig för en viss grupp av gymmare, de som vill vara rippade.
Citera
2024-02-23, 22:24
  #760
Medlem
PingPongZongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StorTuffBiker
Kesella finns ju kvar. Det är en produkt som jag tror att Arla tillverkar. Det är kvarg, med samma proteininnehåll, ca 50 g per 500 gram. Men det är mer fett, 10%, jämfört med lättkvarg som brukar vara under 1%. Så därav är väl den sistnämnda mer lämplig för en viss grupp av gymmare, de som vill vara rippade.

Kesella är namnet som Arla valt att ge sina kvargprodukter, och är alltså samma sak som kvarg. Och det var det enda som fanns när det kom till kvarg förr i tiden. Fanns kanske ett par burkar Kesella i affären om man hade tur. Men till julen så fanns det mer. För det används till bakning. Var många som reagerade på varför man åt Kesella. Stod väl på burken att det var till för bakning. Och står det på burken så är det så det ska användas.

Tror faktiskt det redan för 30år sedan fanns en Kesella på 0.3% och så naturligtvis den på 10%. Är inte bara att det är mindre fett i 0.3% varianten. Det är även mer protein.

Den smaksatta kvargen har även den mindre protein är den som bara är av gjord av ren kvarg. Är som med proteinpulver som är smaksatt. Mindre protein. Men folk idag vill att det ska smaka sött/godis. Och då är dom ok med och få mindre protein. Eller så har dom aldrig läst näringsinnehållet.

"Tänk på pocenten, Helge!"
__________________
Senast redigerad av PingPongZong 2024-02-23 kl. 22:38.
Citera
2024-02-23, 23:25
  #761
Medlem
StorTuffBikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PingPongZong
Kesella är namnet som Arla valt att ge sina kvargprodukter, och är alltså samma sak som kvarg. Och det var det enda som fanns när det kom till kvarg förr i tiden. Fanns kanske ett par burkar Kesella i affären om man hade tur. Men till julen så fanns det mer. För det används till bakning. Var många som reagerade på varför man åt Kesella. Stod väl på burken att det var till för bakning. Och står det på burken så är det så det ska användas.

Tror faktiskt det redan för 30år sedan fanns en Kesella på 0.3% och så naturligtvis den på 10%. Är inte bara att det är mindre fett i 0.3% varianten. Det är även mer protein.

Den smaksatta kvargen har även den mindre protein är den som bara är av gjord av ren kvarg. Är som med proteinpulver som är smaksatt. Mindre protein. Men folk idag vill att det ska smaka sött/godis. Och då är dom ok med och få mindre protein. Eller så har dom aldrig läst näringsinnehållet.

"Tänk på pocenten, Helge!"

Trodde det bara fanns 10%. Det är kanske för att det bara är runt julen då jag köper den. Butikerna köper väl in så mycket så det säljs ofta med nedsatt pris. Kvargen utan fett är ju ganska äcklig. Kesellan på 10% är god och den kan man äta som den är utan problem.

Ja, så är det. Men den smaksatta slinker ned lättare. Brukar dock köpa naturell, för den är billigare och har precis som du noterat att det är mer protein i den. Visst är det inte så gott, men det är bara att tvinga i sig den.
Citera
2024-02-24, 12:49
  #762
Medlem
PingPongZongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StorTuffBiker
Trodde det bara fanns 10%. Det är kanske för att det bara är runt julen då jag köper den. Butikerna köper väl in så mycket så det säljs ofta med nedsatt pris. Kvargen utan fett är ju ganska äcklig. Kesellan på 10% är god och den kan man äta som den är utan problem.

Ja, så är det. Men den smaksatta slinker ned lättare. Brukar dock köpa naturell, för den är billigare och har precis som du noterat att det är mer protein i den. Visst är det inte så gott, men det är bara att tvinga i sig den.

Arla Köket Kesella® kvarg lätt 0,3%. Ibland tog man fel och då blev man inte glad. Klart att det blir mer viktprocent protein i produkten om man reducerar fett procenten.

Nu var det bara i början jag använde mig av små 250g Kesella. Gick över till Ica Basic 0.1% kvarg som är på 500g. Den var billigare än 250g Kesella. Har för mig den kostade 6kr.

Jag brukar beskriva kvarg för dom som aldrig ätit det som ungefär som glass i konsistensen och som filmjölk i smaken.

Kesella®kvarg 0.3% https://www.dabas.com/productsheet/07310865008343/pdf

ICA Basic Kvarg https://www.natmat.se/produkt/lattkv..._7318690137832

Men jag har för mig.... att ICA Basic Kvarg hade 0.1% fett i början. Vilket faktiskt innebar 1g mer protein per 100g och det resulterade i att man fick 65g protein per burk mot 60g idag. För 6kr....

Jag ville inte vara rippad. Jag ville vara stor. Gick upp 50kg på ett par år. Och det som 25åring till 27-28åring. Jag åt... och drack.

Konstigt med ICA Basic Kvarg. Jag är säker på att den var på 0.1% fett. Blev senare 0.3% och nu är det 0.2%... Ändrat recept. Är dock 100% säker på att det var ett gram mer protein per 100g än idag. Och det resulterar ju i 5g mer protein i en 500g förpackning.
__________________
Senast redigerad av PingPongZong 2024-02-24 kl. 13:21.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback