2012-10-15, 09:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carvin
Okej, FÖR lätt är väl kanske inte direkt rätt ordval. Men det blir i alla fall inte jättesvårt, jag dör i princip aldrig med en soldat. Naturligtvis kan jag strunta i att spara, fast jag är nog för autistiskt lagd för att inte utnyttja de möjligheter och fördelar spelet ger mig.

Alla ni som klagar på att era soldater dör stup i kvarten, ni sparar inte alls eller? ni kör igenom uppdraget en gång, och utfallet får bli som det blir?

Sparar i princip aldrig mitt i ett uppdrag då skulle jag nog tröttna rätt fort om jag kunde spela bort varje gång jag blev lite överraskad eller klantade mig. Med det sagt har jag spelat om ett enskilt uppdrag fler gånger då jag helt enkelt inte greppade vad jag behövde göra för att det skulle klassas som "ok" av council.
Citera
2012-10-15, 10:58
Medlem
leabsurds avatar
Citat:
Okej, FÖR lätt är väl kanske inte direkt rätt ordval. Men det blir i alla fall inte jättesvårt, jag dör i princip aldrig med en soldat. Naturligtvis kan jag strunta i att spara, fast jag är nog för autistiskt lagd för att inte utnyttja de möjligheter och fördelar spelet ger mig.

Alla ni som klagar på att era soldater dör stup i kvarten, ni sparar inte alls eller? ni kör igenom uppdraget en gång, och utfallet får bli som det blir?

Klart, det är ju inte kul annars. Vad är grejen med att kunna ha 99 soldater åt gången om uppdragen inte är meat grinders. Även om du är autistiskt lagd (jag vet själv hur det är med sånt, är också sån i spel som Civilization etc) så borde du testa. Det är nästan lite sorgligt när en av dina bra soldater dör, men det kan också ge en annan soldat sin lilla tid att skina och klättra i rankerna.

Till exempel så dog alla förutom min israeliska noob-sniper när jag körde igenom den första alienbasen. Han hade sett en hel squad av majorer och kaptener dö framför sina ögon, och fick nu leda squads på egen hand. Han blev hård som fan.

Citat:
Ursprungligen postat av MondoBizarro
* Kul spel, men fånigt svårt. I originalet hade man iaf chansen att med smart utnyttjande av terrängen kunna få alla att överleva, något som är närmast omöjligt här. Har man tur dör bara två stycken per uppdrag, fast det hör iofs ihop med mitt andra stora problem med det:

Jag håller faktiskt inte med. Nu spelar jag iofs på Normal, men där är det helt okej svårighetsgrad. Om jag har otur eller är klantig så dör en soldat på ett vanligt uppdrag, men annars så gäller det bara att vara smart och inte ta några onödiga risker. Det är inte ovanligt att jag klarar mina uppdrag med alla squad-medlemmar helskinnade.
Senast redigerad av leabsurd 2012-10-15 kl. 11:02.
Citera
2012-10-15, 11:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av leabsurd
Han hade sett en hel squad av majorer och kaptener dö framför sina ögon, och fick nu leda squads på egen hand. Han blev hård som fan.

hahaha!
Citera
2012-10-15, 11:04
Medlem
leabsurds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aleeio
hahaha!

Det är det jag gillar mest med spelet. Enskilda karaktärer kan man bli helt fäst vid för att de är så pålitliga och gör sitt jobb så bra, haha. Man lär sig vilka karaktärer man kan lita på och vilka som man kan offra. Efter ett uppdrag i Tokyo så fick jag en till sniper, en japse som hette Hashimoto. Han träffar fan nästan alltid, på hur långt avstånd som helst. Kul också att han är enda "utlänningen" i en squad som bara har svenskar och tyskar.

Svenskarna heter dessutom Johansen och Johannesen, något jag tyckte var lite skoj.
Citera
2012-10-15, 11:05
Moderator
^Eazs avatar
Som man spelade detta på 90talet, helt klart bland det bästa spelen någonsin producerade (och bland de svåraste).

Jag blev heller inte besviken av den här releasen, hade det prebooked och har spelat sen dess, börjat om mååånga gånger för att få min bas rätt, rätt research osv.

Fan det är svårt, speciellt att fixa in pengar och hålla alla nationer glada, just nu har 2 nationer lämnat XCOM projected men alla andra är glada och har satelliter över sina länder + flyg att skjuta ner UFO'n med.

Gör alla missions försiktigt och metodiskt (overlook och sniper = win, + sniper som kan skjuta fler gånger per runda = dubbelwin) då jag inte vill tappa några soldater.

Jag feglirade den här rundan, pushade inte storyn (har fortfarande inte invaderat fiendebasen med skeleton key i det här spelet), alla gubbar är höglvlade med Titanarmor, ska bara fixa Plasma Sniper/Heavy innan jag progressar storyn + equippa nya versionen av skeppen med bra vapen.

Helt klart det bästa Single Player släppet i år.
Citera
2012-10-15, 11:29
Medlem
Leeabsurd: På normal kan jag förstå att du inte behöver spara alltför ofta. På classic blir man ofta helt wipad vid ett felsteg om man inte kan banan. Går nästan inte att undvika första gången. Vid min senaste abortion uppdrag (som var "very hard") dog 5 gubbar under loppet av 2 rundor för att jag råkade gå lite för långt med en kille (vi snackar ett extra steg som utlöste 5 fiender). När 5 gubbar dör, varav 4 var rätt högt levlade, så går det nästan inte att spela vidare. Nästa uppdrag är du chanslös.

Jag applåderar orken att kämpa vidare. Själv laddar jag om uppdraget, går inte det där extrasteget innan alla står förberedda med laddade vapen på overwatch. Och ingen dör.
Citera
2012-10-15, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av leabsurd

Svenskarna heter dessutom Johansen och Johannesen, något jag tyckte var lite skoj.

Känns som att "Swede" Johansson i Heartbreak Ridge har spelat in lite där va hehe
Citera
2012-10-15, 12:25
Medlem
Citat:
Leeabsurd: På normal kan jag förstå att du inte behöver spara alltför ofta. På classic blir man ofta helt wipad vid ett felsteg om man inte kan banan. Går nästan inte att undvika första gången. Vid min senaste abortion uppdrag (som var "very hard") dog 5 gubbar under loppet av 2 rundor för att jag råkade gå lite för långt med en kille (vi snackar ett extra steg som utlöste 5 fiender). När 5 gubbar dör, varav 4 var rätt högt levlade, så går det nästan inte att spela vidare. Nästa uppdrag är du chanslös.

Jag applåderar orken att kämpa vidare. Själv laddar jag om uppdraget, går inte det där extrasteget innan alla står förberedda med laddade vapen på overwatch. Och ingen dör.

Det är det här som gör att din "för lätt" kommentar blir lite rolig

Men jag förstår vad du menar det är frustrerande när nått väldigt litet misstag ställer till massor.
Citera
2012-10-15, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nedowiz
Det är det här som gör att din "för lätt" kommentar blir lite rolig

Men jag förstår vad du menar det är frustrerande när nått väldigt litet misstag ställer till massor.

Jag förstår ironin, men jag tror du förstår också. Det blir "för lätt" eftersom dom erbjuder mig funktionen att spara EXAKT hela tiden. Och det blir på tok för svårt om man inte sparar alls.

Det är ungefär som om du får ett vapen som är alldeles för bra i ett rollspel. Det blir inte kul längre. Då kommer alltid någon som säger "men använd det inte då, vafan är problemet". Och det är ju just det som är problemet, man använder ju dom resurser som finns till hands. Svårt att bakbinda sig själv. Det är upp till skaparna att göra svårighetsgraden helt perfekt avvägd, inte upp till spelarna att nedgradera sig själva till en lagom nivå.
Citera
2012-10-15, 13:15
Moderator
^Eazs avatar
Citat:
Jag förstår ironin, men jag tror du förstår också. Det blir "för lätt" eftersom dom erbjuder mig funktionen att spara EXAKT hela tiden. Och det blir på tok för svårt om man inte sparar alls.

Det är ungefär som om du får ett vapen som är alldeles för bra i ett rollspel. Det blir inte kul längre. Då kommer alltid någon som säger "men använd det inte då, vafan är problemet". Och det är ju just det som är problemet, man använder ju dom resurser som finns till hands. Svårt att bakbinda sig själv. Det är upp till skaparna att göra svårighetsgraden helt perfekt avvägd, inte upp till spelarna att nedgradera sig själva till en lagom nivå.

Fast valet finns där, menar inte att du inte ska spara, för den frestelsen är för stor (har själv laddat om ett par gånger), dock nästa genomspel kan du just testa Iron Man istället, börja på en lägre svårighetsnivå och Iron Man, sen om det blir för enkelt så gå upp i nivå.
Citera
2012-10-15, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ^Eaz
Fast valet finns där, menar inte att du inte ska spara, för den frestelsen är för stor (har själv laddat om ett par gånger), dock nästa genomspel kan du just testa Iron Man istället, börja på en lägre svårighetsnivå och Iron Man, sen om det blir för enkelt så gå upp i nivå.

Jo, det är sant, det går ju inte att ändra nu, men nästa gång så defenitivt.

Hur långt är spelet förresten? Jag kan assulta basen med nyckeln nu, är det fortfarande låååångt kvar eller?
Citera
2012-10-15, 14:48
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MondoBizarro
* Välutbildade soldater som inte kan träffa en lagårdsvägg ens när de står TVÅ METER IFRÅN DEN!
Jag är fullt medveten om att det är något de överfört från originalet men det var lika dumt då som nu.
Blir mycket bättre så fort du byter bort kulvapen till plasmavapen och med scope blir de riktigt bra, då träffar du lätt med mer än 50% av skotten över alla avstånd och kan göra över 15 skada.
Senast redigerad av Arne.Anka 2012-10-15 kl. 14:51.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in