Efter att ha spelat mig fram till första attacken på deras bas kan jag sammanfatta mina erfarenheter såhär:
* Kul spel, men fånigt svårt. I originalet hade man iaf chansen att med smart utnyttjande av terrängen kunna få alla att överleva, något som är närmast omöjligt här. Har man tur dör bara två stycken per uppdrag, fast det hör iofs ihop med mitt andra stora problem med det:
* Välutbildade soldater som inte kan träffa en lagårdsvägg ens när de står TVÅ METER IFRÅN DEN!
Jag är fullt medveten om att det är något de överfört från originalet men det var lika dumt då som nu.
Jag har varit med om att jag haft en alien precis framför mig, den har alltså täckt hela skärmen i first person-läget och fanskapet som sköt missade ändå, något som verkligen är svårt i ett sånt läge.
Jag hade verkligen hoppats att de 18 år senare hade kunnat få ihop ett bättre system för att hålla det spännande för det är helt enkelt inte trovärdigt.
Självklart förstår alla att även soldater blir stressade när de ställs mot en okänd ras men jag köper det ändå inte.
* Buggar, krascher och hängningar. Här har de faktiskt fått ordning på det, efter ett demo som verkligen inte visade spelet från sin bästa sida. Det händer att det hänger sig men det är inte så ofta att det verkligen stör.
* Grafiken...har jag inga problem med, det som stör lite är snarare alla filmklipp som ska visas hela tiden. Många av dem går att stänga av genom att redigerade en ini-fil men ändå...ger de oss valet att stänga av vissa filmer, varför får vi inte stänga av alla?
* Tempot. Det känns efter ett tag som om man sitter och tittar på ett slowmotionspel. En alien hoppar fram, ställer sig i skydd. Paus. Siktar och skjuter. Paus. Sen är det nästa aliens tur och samma sak upprepas.
De borde verkligen låtit oss få välja hastighet som man kunde göra i originalet. Iaf jag ser inget nöje i att sitta och vänta medan fienden förflyttar sig, jag spelar hellre själv.
Kan man se förbi problemen är det dock årets spel.