2012-05-05, 04:29
Medlem
korrekturlacks avatar
Började spela UFO igen och funderade om det inte ska göras ett nytt turbaserat strategispel i den här serien, efter att ha provat UFO:Extraterrestrials (som inte var något vidare).

Nu verkar det som att Firaxis (hurra!) har tagit an uppgiften att göra en ny upphottad version av den gamla X-COM serien. Detta är faktiskt den första versionen jag ser sedan Terror From the Deep som faktiskt kan vara något.

Det ser otroligt lovande och spännande ut.

Officiella hemsidan:

http://www.xcom.com/enemyunknown/agegate.html
Citera
2012-05-05, 14:22
Medlem
korrekturlacks avatar
Det här är alltså inte FPS:en som släpptes under XCOM-namnet.

Release är satt till hösten 2012! Har inte längtat efter ett spel såhär mycket sedan jag beställde Indiana Jones and the Fate of Atlantis på Amigatiden

Vad tror ni? Hur känns den upphottade turbaseringen på det man får se? Tycker baserna ser otroligt coola ut och combatdelen ser precis ut som jag hade föreställt mig att motsvarande spel skulle se ut med dagens tappning. Ser ut som att de lyckats rejält. De har behållt det isometriska huvudperspektivet fast med inzoomningar för att man ska komma "närmre" sina soldater och få cinematiska killshots!

Firaxis är ju även otroligt duktiga på att göra strategispel, så utvecklarna är helt klart de rätta!

Youtubeklipp på gameplay:

http://www.youtube.com/watch?v=5K79mVc--Ys
Citera
2012-05-05, 14:54
Medlem
korrekturlacks avatar
http://forums.2kgames.com/showthread.php?117515-X-COM-Information-Summarized

Officiella forumet med länkar till alla youtubefilmer och generell sammanställning av spelmekanik osv.
Citera
2012-05-05, 16:43
Medlem
Ser riktigt bra ut, älskar turnbased strategy/tactical. X-Com 1, 2 och 3 spelade jag som fan, ett riktigt roligt spel. Sen förstörde dom det genom att försöka göra FPS av det.

Och som du säger, Firaxis är ju mästare på den här typen av spel med sitt arv från Microprose/Sid Meier.

Dom får ge sig på Master of Orion efter detta!
Citera
2012-05-05, 16:59
Medlem
korrekturlacks avatar
Det jag verkligen gillade med X-COM originalet var den lite tecknade känslan som fick det att kännas så tidlöst. På de gameplayfilmerna jag sett verkar de fortfarande ha fått med det. Det ser inte superrealistiskt renderat ut utan färgranna (och mörka) miljöer. Tummen upp för det.

En favorit från originalserien var helt klart när man sköt ihjäl en utomjording hur den liksom snurrade runt och vända sig mot kameran och föll baklänges ned död

Hade förmodligen att göra med att dom då endast behövde animera en uppsättning sprites för en dödsanimation..

..men..det är lite häftigare nu hur utomjordingarna exploderar i grönt slime. Muhah!

De har ju fortfarande ett halvår på sig att utveckla vidare så det kommer nog bli tiptop. Höga förväntningar, minst sagt. Men alla inblandade verkar ju vara fans till originalserien, så de har nog höga ambitioner också.
Citera
2012-05-05, 17:04
Medlem
Medves avatar
finns redan en tråd om denna har jag för mig :S...

Men längtar grymt mycket

edit jag blandade ihop den med FPS
Senast redigerad av Medve 2012-05-05 kl. 17:08.
Citera
2012-05-05, 18:08
Medlem
Man kan bara ha en bas i den här versionen

Det var ju en av dom stora tjusningarna med orginalet, att ha massor av baser för att täcka så mycket av jorden som möjligt samtidigt. Hoppas dom ändrar sig.
Citera
2012-05-05, 18:12
Medlem
korrekturlacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frump
Man kan bara ha en bas i den här versionen

Det var ju en av dom stora tjusningarna med orginalet, att ha massor av baser för att täcka så mycket av jorden som möjligt samtidigt. Hoppas dom ändrar sig.

Nej, man har EN huvudbas, dvs där all forskning osv bedrivs och där man har sina trupper. Resten av baserna är s.k "Interceptor and radarbases" som bara upptäcker och skjuter ned ufon.

Vilket för mig är fullkomligt logiskt.

Att man kunde bygga en researchbas med 15 laboratorier var nästan på gränsen till abuse i originalspelen
Citera
2012-05-05, 18:58
Medlem
Kommer det finnas multiplayer?
Citera
2012-05-05, 18:59
Medlem
dethalvabarnets avatar
Ser ut som en förbättrad jagged alliance motor. Ser intressant ut, skönt att Xenonauts satte lite press på Firexis ^_^
Citera
2012-05-05, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av korrekturlack
Nej, man har EN huvudbas, dvs där all forskning osv bedrivs och där man har sina trupper. Resten av baserna är s.k "Interceptor and radarbases" som bara upptäcker och skjuter ned ufon.

Vilket för mig är fullkomligt logiskt.

Att man kunde bygga en researchbas med 15 laboratorier var nästan på gränsen till abuse i originalspelen
OK med forskningen, men jag skulle vilja ha trupper på alla baser. Jaja man kan inte få allt.
Citera
2012-05-06, 02:08
Medlem
korrekturlacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frump
OK med forskningen, men jag skulle vilja ha trupper på alla baser. Jaja man kan inte få allt.

Beror ju lite grann på spelstilen. Jag hade alltid trupperna i min "main" sedan var de andra baserna bara farmarbaser för att anställa 200 soldater få fram trupper med så högt PSI-value som möjligt. Även det lite abuse faktiskt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in