Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-05-05, 02:28
  #1
Medlem
Hej!

Ja, som rubriken lyder så har min näsa svullnat upp som satan. Detta på grund av vad jag antar är inflammerade porer. Det är inga finnar, men näsan är oerhört svullen, som en boxarnäsa kan man säga. Det ser ut som när man har bränt sig av att vara för mycket i solen.

Jag har ingen aning om vad jag ska ta mig till, finns det någonting som funkar för att ta ner svullnaden på näsan? Kan t.ex Basiron fungera som anti-inflammatoriskt och uttorkande vid inflammerade porer, eller är det bara att tugga Alvedon och hoppas att det hjälper?

Jag är tacksam för all hjälp jag kan få, för det gör förbannat ont och ser inte sådär bra ut.

MVH // nc!
Citera
2012-05-05, 02:53
  #2
Medlem
ugglor-i-mossens avatar
Ta på dig en tröja och öppna sedan fönstret. Kall luft brukar underlätta lite.

Ett annat knep är att gå till vattenkranen, spola kallt vatten, fyll en kupad hand. Sedan genom en halv inandning drar du upp vattnet i näsan (och släpper naturligtvis genast ut det igen).
Botar inte, men det hjälper lite då det kalla minskar svullnaden något.
Citera
2012-05-05, 03:03
  #3
Medlem
Tack för tipset. Ska man öppna fönstret en längre tid, eller räcker det med att gå ut på balkongen tio minuter? :]
Citera
2012-05-05, 05:03
  #4
Medlem
SkitArgDuvas avatar
Förstår inte detta riktigt, hur vet du att det är inflammerade porer? Har du flera som är inflammerade samtidigt? Lider du av acne?
Det är inte svullet inne i näsan och det känns inte svårt att andas?
Har du varit där och klämt? En bild vore faktiskt önskvärt.
Citera
2012-05-05, 07:43
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkitArgDuva
Förstår inte detta riktigt, hur vet du att det är inflammerade porer? Har du flera som är inflammerade samtidigt? Lider du av acne?
Det är inte svullet inne i näsan och det känns inte svårt att andas?
Har du varit där och klämt? En bild vore faktiskt önskvärt.


En bild underlättar..

Det kan vara en rejäl invärtes finnjävel. Men en inflammation så där nära hjärnan skall man inte leka med..

Inte klämma och ha sig...

.
Citera
2012-05-05, 07:54
  #6
Medlem
Det låter som Rosacea vilket är en hudsjukdom som gör att porer blir inflammerade utan att först bli igentäppta. På män är det vanligt att näsan kan bli svullen. Jag föreslår att du ringer till vårdcentralen och bokar in en tid så fort som möjligt så får du förmodligen någon kräm emot det.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback