Citat:
Ursprungligen postat av
Av_anledning
Finns ingen "max gräns", men förslagsvis så köper du inte onödigt mycket som ska dra ögonen åt sig för dom som jobbar. Bättre du tar mindre och handlar fler gånger isf.
Till er andra som hugger om att den ena är korkad och blåst efter den andra, lagen lagen lagen blaa blaa blaa. Finns inget som tvingar dom att sälja om dom inte vill eller känner för det, lagen är bara en riktpunkt och inte tvingande. Jenny747 nämner ungefär en sak som säkert flera anställda på apoteken tänker. Sprutor och kanyler används oftast av missbrukare om det inte köps till sjukvård eller ex ett läkemedel man har på recept som kräver injektion. Där har man bla en punkt som delvis är grogrund till att apoteken inte säljer hur som helst trots att lagen ändrats.
Va inne på ett apoteke idag och dom tokvägrade sälja till mig. Gick till nästa och då sa hon jag träffande först att hon var högskoleutbildad och visste hur lagen skulle tolkas och att jag promt skulle visa legg. Gick till nästa i samma apotek och med henne var det i ga konstiga frågor om vad jag ska ha det till utan bara frågade vilken storlek hur många hur trevlig som helst
Detta står på läkemedelsverket:
Ny lagstiftning om sprutor och kanyler
Den 1 november 2012 trädde nya bestämmelser i kraft för handel med sprutor och kanyler. För apoteken innebär det framför allt att en ansvarig person för verksamheten ska finnas.
Apoteken ska, enligt 6 § tredje punkten lagen (2009:366) om handel med läkemedel och 18 § tredje punkten lagen (2002:160) om läkemedelsförmåner m.m., tillhandahålla de sprutor och kanyler som förordnats till patienten. I övrigt finns inga krav på apoteken att sälja sprutor eller kanyler till allmänheten och precis som i det tidigare regelverket, har den som säljer sådana varor uppgiften att kontrollera vem man säljer till. Den som säljer sprutor och kanyler ska försäkra sig om följande:
att försäljning inte sker när det finns misstanke att varan kan komma att användas för narkotika- eller dopingmissbruk (det tidigare regelverket omfattade enbart narkotikamissbruk).
att försäljning till personer under 20 år endast sker om köparen kan styrka att produkterna behövs för köparens eget eller familjemedlems medicinska bruk (tidigare var åldersgränsen 21 år).
Enligt 4 § Läkemedelsverkets föreskrifter (LVFS 2012:22) om handel med sprutor och kanyler, ska den som bedriver handel med sådana varor utse en person som ansvarar för att verksamheten uppfyller kraven för handel och hantering. Läkemedelsverkets rekommendation är att apoteken sätter upp interna regler för försäljning av sprutor och kanyler.
Sprutor och kanyler ska förvaras och hanteras så att obehöriga inte kan komma över dem. Läkemedelsverket ska snarast informeras om stöld eller annan avledning.