2013-09-17, 21:07
Medlem
xstatics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olath
Inget att oroa sig över!

Så att sprätta ut 0,1ml av 1ml är alltså helt i onödan!?
Citera
2013-09-20, 18:00
Medlem
UgLyBastards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sandra92
mjo, och personalen är oftast inte så trevliga på dessa apotek.. :/ men får ta mod till mig och gå in och fråga. annars får de bli via nätet.

en annan fråga, kanske inte rätt ställe att fråga på, isf får moderater gärna flytta.
när man ska injicera & de kommer med en luftbubblá med in i sprrutan, är de farligt eller bara att köra på?
folk säger ofta att man ska ha en lite bubbla i sprutan för att få med alltinnehåll,olja är dyrt så minsta lilla droppe är dumt att förlora
Citera
2013-09-20, 18:02
Medlem
UgLyBastards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xstatic
Så att sprätta ut 0,1ml av 1ml är alltså helt i onödan!?
ja det är helt i onödan
Citera
2013-09-21, 00:20
Medlem
irishvikings avatar
Låter som jag kommer inte att lyckas att handla från apoteket, jag är 180 lång och väger 120-125kg beroende på olika faktorer. Dom kommer ta en titt på mig och förstå på en gång vad jag ska göra med dom verktygen ,de konstiga e att dom säger att det här är eu regler,i Storbritannien och Irland så får du alla verktyg gratis från sjukhuset
Citera
2013-09-21, 13:09
Medlem
sedans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av irishviking
Låter som jag kommer inte att lyckas att handla från apoteket, jag är 180 lång och väger 120-125kg beroende på olika faktorer. Dom kommer ta en titt på mig och förstå på en gång vad jag ska göra med dom verktygen ,de konstiga e att dom säger att det här är eu regler,i Storbritannien och Irland så får du alla verktyg gratis från sjukhuset
Låter som att du har hybris. De skiter väl fullständigt i hur du ser ut, så länge som du är hel och ren.
Citera
2013-09-22, 02:17
Medlem
irishvikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sedan
Låter som att du har hybris. De skiter väl fullständigt i hur du ser ut, så länge som du är hel och ren.

jag är inte så himla bra på svenska,men du säger att jag kanske har hybris?? så antingen har jag för stor själv uppskattning eller ett data virus,hmmm i vilket fall som helst så är det en förolämpning i min bok. Nice man
Citera
2013-10-02, 12:40
Medlem
rebekks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sedan

Mycket möjligt att de ska göra det, men de gör de inte.

Jag blev indirekt nekad att köpa 300 st blåa 30mm, de sa att man inte kan behöva så stor mängd till något "vettigt".

Jag kände att det var inte läge att börja babbla hurvida jag har vettiga hobbys eller inte, så har beställt svart nu som alltid innan.
Citera
2013-10-18, 22:14
Medlem
BlueEyedDevils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Av_anledning
Finns ingen "max gräns", men förslagsvis så köper du inte onödigt mycket som ska dra ögonen åt sig för dom som jobbar. Bättre du tar mindre och handlar fler gånger isf.

Till er andra som hugger om att den ena är korkad och blåst efter den andra, lagen lagen lagen blaa blaa blaa. Finns inget som tvingar dom att sälja om dom inte vill eller känner för det, lagen är bara en riktpunkt och inte tvingande. Jenny747 nämner ungefär en sak som säkert flera anställda på apoteken tänker. Sprutor och kanyler används oftast av missbrukare om det inte köps till sjukvård eller ex ett läkemedel man har på recept som kräver injektion. Där har man bla en punkt som delvis är grogrund till att apoteken inte säljer hur som helst trots att lagen ändrats.

Va inne på ett apoteke idag och dom tokvägrade sälja till mig. Gick till nästa och då sa hon jag träffande först att hon var högskoleutbildad och visste hur lagen skulle tolkas och att jag promt skulle visa legg. Gick till nästa i samma apotek och med henne var det i ga konstiga frågor om vad jag ska ha det till utan bara frågade vilken storlek hur många hur trevlig som helst

Detta står på läkemedelsverket:

Ny lagstiftning om sprutor och kanyler
Den 1 november 2012 trädde nya bestämmelser i kraft för handel med sprutor och kanyler. För apoteken innebär det framför allt att en ansvarig person för verksamheten ska finnas.
Apoteken ska, enligt 6 § tredje punkten lagen (2009:366) om handel med läkemedel och 18 § tredje punkten lagen (2002:160) om läkemedelsförmåner m.m., tillhandahålla de sprutor och kanyler som förordnats till patienten. I övrigt finns inga krav på apoteken att sälja sprutor eller kanyler till allmänheten och precis som i det tidigare regelverket, har den som säljer sådana varor uppgiften att kontrollera vem man säljer till. Den som säljer sprutor och kanyler ska försäkra sig om följande:
att försäljning inte sker när det finns misstanke att varan kan komma att användas för narkotika- eller dopingmissbruk (det tidigare regelverket omfattade enbart narkotikamissbruk).

att försäljning till personer under 20 år endast sker om köparen kan styrka att produkterna behövs för köparens eget eller familjemedlems medicinska bruk (tidigare var åldersgränsen 21 år).
Enligt 4 § Läkemedelsverkets föreskrifter (LVFS 2012:22) om handel med sprutor och kanyler, ska den som bedriver handel med sådana varor utse en person som ansvarar för att verksamheten uppfyller kraven för handel och hantering. Läkemedelsverkets rekommendation är att apoteken sätter upp interna regler för försäljning av sprutor och kanyler.
Sprutor och kanyler ska förvaras och hanteras så att obehöriga inte kan komma över dem. Läkemedelsverket ska snarast informeras om stöld eller annan avledning.
Citera
2013-10-18, 22:23
Medlem
decabolls avatar
Kan man köpa insulinsprutor och säga att de skall användas till Melanotan?

Måste ju rent juridiskt gå eftersom Melanotan är lagligt att använda sig av?
Citera
2013-10-19, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av decaboll
Kan man köpa insulinsprutor och säga att de skall användas till Melanotan?

Måste ju rent juridiskt gå eftersom Melanotan är lagligt att använda sig av?
Klart det går, men frågar apotekarien vad Melanotan är för nått och kanske inte hittar det som "läkemedel" eller troligen tycker det låter lustigt så har man nog grävt sitt egna dike. Juridiskt så är det apoteket som bestämmer om dom tycker det är en okej anledning att sälja dig sprutor och nålar (inkl insulinsprutor).
Citera
2014-03-26, 07:50
Medlem
Jag försökte först på ett mindre apotek på en liten ort, jag har testosteron på recept (står dock gél)men ska få IM på sjukan snart.

Jag sa bara med stadig röst, sen ett paket med 100 2.5milliliterspumpar och gula 16mm nålar.
Hon kollade datorn men hade inget hemma hon erbjöd sig beställa hem iaf.

Sen gick jag till huvudapoteket här i staden. Den ligger i samband med sjúkhuset, där var det tvär nej direkt.
Jag = Sen skulle jag också vilja ha ett paket med 2.5ml pumpar och nålar.
Då sa hon = Vad menar du med det??
Jag = JA, Jag tar testosteron och behöver sprutor. NEEJ men du har ju bara gél.
Jag sa att vi nyligen bytt vilket ÄR sant.

Sen sa jag att det hade kommit en ny lag gällande sprutor för privatpersoner men hon visste ingen ny lag. SÅ VAD GÄLLER??????????????????
Citera
2014-03-26, 07:53
Medlem
BodyGods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lee Sterling
Jag försökte först på ett mindre apotek på en liten ort, jag har testosteron på recept (står dock gél)men ska få IM på sjukan snart.

Jag sa bara med stadig röst, sen ett paket med 100 2.5milliliterspumpar och gula 16mm nålar.
Hon kollade datorn men hade inget hemma hon erbjöd sig beställa hem iaf.

Sen gick jag till huvudapoteket här i staden. Den ligger i samband med sjúkhuset, där var det tvär nej direkt.
Jag = Sen skulle jag också vilja ha ett paket med 2.5ml pumpar och nålar.
Då sa hon = Vad menar du med det??
Jag = JA, Jag tar testosteron och behöver sprutor. NEEJ men du har ju bara gél.
Jag sa att vi nyligen bytt vilket ÄR sant.

Sen sa jag att det hade kommit en ny lag gällande sprutor för privatpersoner men hon visste ingen ny lag. SÅ VAD GÄLLER??????????????????

lagen gäller, självfallet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in