• 1
  • 2
2012-05-02, 22:07
Medlem
Var str den moderna akademiska filosofin i avseendet Gudshypotesen resonerad utifrn en stndpunkt som ej utgr ifrn att gud existerar? (nb: ej heller utgr frn att Gud ej existerar)

(kanske fr reducera till vetenskapsfolosofi)
Citera
2012-05-05, 16:43
Medlem
LucNNs avatar
Vad menar du?
Citera
2012-05-07, 19:58
Medlem
srinivasas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SirIsaac
Var str den moderna akademiska filosofin i avseendet Gudshypotesen resonerad utifrn en stndpunkt som ej utgr ifrn att gud existerar? (nb: ej heller utgr frn att Gud ej existerar)

De flesta moderna akademiska filosofer som inte specifikt sysslar med religionsfilosofi intar nog en blaserad instllning till resonemang kring Guds existens. Det finns en del skrivet med utgngspunkt frn Wittgenstein kring det religisa sprket, p vilket stt en sats som "Gud existerar" fr sin mening.
Man kanske ocks kan nmna att den enda filosofen, frn fregende sekel, om vilken vi redan nu kan sga kommer att g till historien gjorde ett eget gudsbevis.
Men jag r alls inte insatt i mnet egentligen, s det kanske finns en hel rad moderna akademiska filosofer som skrivet en mngd artiklar om Gudshypotesen?
Citera
2012-05-07, 20:09
Medlem
srinivasas avatar
Citat:

Tror inte detta rknas till vetenskapsfilosofi, ven om det verkar som om alla vetenskapsmn r religisa.
Senast redigerad av srinivasa 2012-05-07 kl. 20:12.
Citera
2012-05-10, 09:50
Bannlyst
Att diskutera i termer av "hypoteser" nr det gller Gud ( eller gudarna ) r blasfemi. Vr personliga vertygelser r inget man placerar p en pedastal och resonerar kring i filosofiska kretsar: vi fr resonemang och man kan visst resonerar kring gudarnas existens. Materialisterna har ju alltid resonerat som s att om gudarna kan vi inget veta. Andra med mer sunda tankar hller tyst om gudarna och accepterar dom fr skerhets skull, andra ter igen dyrkar dom.
Senast redigerad av Tinman 2012-05-10 kl. 09:57.
Citera
2012-05-18, 01:01
Medlem
Jonblunds avatar
Citat:

Om det som ligger utanfr vr vrld kan vi inte ha ngon kunskap. Drmed hamnar frgan i metafysiken och ontologin.
Epistemologin, och med den vetenskapsfilosofin, har inget att tillfra i Gudsfrgan.
Citera
2012-05-18, 02:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonblund
Om det som ligger utanfr vr vrld kan vi inte ha ngon kunskap. Drmed hamnar frgan i metafysiken och ontologin.
Epistemologin, och med den vetenskapsfilosofin, har inget att tillfra i Gudsfrgan.
Huruvida vi kan ha kunskap eller inte rrande det abstrakta r en omtvistad frga. Den hr trden hr hemma i religionsfilosofin, och som du sger i metafysiken som numera ligger under vrdefilosofin, som klla hnvisar jag till Lars Bergstrms bok Vrdeteori. S allts till frgan: finns ngon sdan inriktning som har som utgngspunkt en indifferent syn p Guds existens?
Citera
2012-05-18, 23:56
Medlem
Jonblunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IvarE
Huruvida vi kan ha kunskap eller inte rrande det abstrakta r en omtvistad frga. Den hr trden hr hemma i religionsfilosofin, och som du sger i metafysiken som numera ligger under vrdefilosofin, som klla hnvisar jag till Lars Bergstrms bok Vrdeteori. S allts till frgan: finns ngon sdan inriktning som har som utgngspunkt en indifferent syn p Guds existens?

En vrdeteori som gr sig oberoende av huruvida det finns en bakomliggande mening med den vrld vi knner eller ej.

Intressant frga. Ngon vrdeteoretiker som har ngot att tillfra?
Citera
2012-05-19, 16:18
Medlem
Citat:
En vrdeteori som gr sig oberoende av huruvida det finns en bakomliggande mening med den vrld vi knner eller ej.

Intressant frga. Ngon vrdeteoretiker som har ngot att tillfra?
Jag tror vi fr g till vr gamle vn David Hume och frga vad han skulle sga om saken. Han var sjlv ngot av en religs skeptiker s allts r hans utgngspunkt inte objektiv i frgan, men av det kommer ju inte att vi inte kan lna hans vlciterade text som beskriver Humes Lag.

"In every system of morality, which I have hitherto met with, I have always remark'd, that the author proceeds for some time in the ordinary way of reasoning, and establishes the being of a God, or makes observations concerning human affairs; when of a sudden I am surpriz'd to find, that instead of the usual copulations of propositions is, and is not, I meet with no proposition that is not connected with an ought, or an ought not.
David Hume i A Treatise of Human Nature, III:I:I [10]
(klla: http://sv.wikipedia.org/wiki/David_Hume)

Hume menar att av att saker r p ett visst stt gr det inte att f ut av det att de br vara s.
Av detta skulle det allts g att tolka som att: fr att Guds existens inte br gr att verifiera s, r det inte s att Guds existens inte r verifierbar. Det motsatta skulle ocks kontrasternade g att skriva som att: fr att Guds existens br verifieras, s betyder det inte att Guds existens r verifierbar. Vi kan rekonstruera argumentet som fljande:

Att x r verifierbar, r inte samma som att x br vara verifierbar
Att -x (inte x) r verifierbar, r inte samma som att -x br vara verifierbar

Om vi utgr ifrn att Gud varken r eller inte r verklig, s fljer det allts inte att Gud inte br vara verklig fr det. Med det sagt ocks att om Gud br vara verklig s fljer inte att Gud r verklig. Kommer vi lngre n s?
Citera
2012-05-19, 21:17
Medlem
Jonblunds avatar
Jag tnker mer s hr:
D vrlden inte r ett axiomatiskt system och empiri inte str till buds, s kan vi, p rent principiella grunder, aldrig veta ngot om Guds existens.
Ur ett epistemologiskt perspektiv saknar d frgan rent av mening.
Man kan frska med Pascals metod, att vga fr och emot, men moraliskt r det en tvivelaktig vg d en omniscient Gud inte gr att lura.
Jag lutar nog mot att frgan om Guds existens inte har ngon plats inom filosofin annat n som exempel p frgor filosofin inte kan behandla.
Citera
2012-05-20, 00:20
Medlem
526s avatar
Man mste vl se det ur ett rationalistiskt perspektiv. Vad r mest frnuftigt? Att det finns en gud eller inte?
Men frst mste man definiera vad som av ses med Gud? Om man utgr frn en panteistisk gudsbild anser i alla fall jag att det r mer rimligt att det stmmer att allt r ett enda medvetande, eller mnga sm som hnger ihop. Det finns inget som talar fr att det inte skulle vara s
Citera
2012-05-20, 02:48
Medlem
Citat:
Jag tnker mer s hr:
D vrlden inte r ett axiomatiskt system och empiri inte str till buds, s kan vi, p rent principiella grunder, aldrig veta ngot om Guds existens.
Ur ett epistemologiskt perspektiv saknar d frgan rent av mening.
Man kan frska med Pascals metod, att vga fr och emot, men moraliskt r det en tvivelaktig vg d en omniscient Gud inte gr att lura.
Jag lutar nog mot att frgan om Guds existens inte har ngon plats inom filosofin annat n som exempel p frgor filosofin inte kan behandla.
Men vrlden bestr av massor av axoimatiskt system, detta gr sklart att argumentera mot men r isfall en frga av semantisk betydels, och inte av ontologisk art.
jag vill nog mer se detta som en metafysisk frga.
Om gud varken existerar eller inte existerar s skulle vi f fljande argument, som jag rekonstruerar s att Q betyder Gud:

1. -Q
2. Q
_
3. -Q och Q

Om premiss 1 r att Gud inte existerar (inteGud), och premiss 2 r att Gud existerar s blir slutsatsen att Gud bde existerar och inte gr det. Dock kan bda inte vara sanna. Men bda kan vara rationella fr olika personer omm. personens totala evidens understdjer pstendet. Ingen av dessa premisser gr vl att rent objektivt frkasta? S drav r det vl som Nietsche sa relativt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in