2012-06-02, 20:29
Citat:
Ursprungligen postat av IvarE
Jag (vet inte) men tror att det inom vetenskapen idag r ett agnostiskt parradigm (allmn uppfattning) , allts att det inte gr att bevisa om Gud existerar och/eller att Gud inte existerar.
Premiss 1 r drav helt FEL!
Premiss 2 och 3 verkar avspegla hur lget r inom den empiriska och epistemologiska (kunskapsteoretiska) vetenskapen.
Huruvida metafysiken kan tillfra ngot vet jag inte? Kanske ngon metafysiker hrinne som vet?
Premiss 1 r drav helt FEL!
Premiss 2 och 3 verkar avspegla hur lget r inom den empiriska och epistemologiska (kunskapsteoretiska) vetenskapen.
Huruvida metafysiken kan tillfra ngot vet jag inte? Kanske ngon metafysiker hrinne som vet?
Allts, det finns inte srskilt mnga filosofer som tror p en epistemisk teori om sanning. Och det finns ingen konsensus inom de empiriska vetenskaperna gllande vilken sanningsteori som stmmer. Dremot finns det bred enighet om vad som rknas som vetenskap (fast vetenskapsteoretikerna har inte ngon allmnt accepterat teori som frklarar exakt vad). Men kan sga att oavsett vad som r fallet, s pekar inget p en epistemisk teori om sanning, och till och med de epistemiska teorierna som finns nmner som oftast inget om konsensus. Om P r sant enbart om det finns vetenskaplig konsensus, och om det stmmer att det alltid finns en som inte tror p icke-P, d finns det ingen sanning, d finns ingen sanning. Dvs. den generella form av 1 r falsk, d nihilism r konsekvensen av det och nihilism r falsk. 2 stmmer inte, d man kan vetenskapligt "bevisa" ngot oaktad att ngon random snubbe inte tror p det. Ett vetenskapligt bevis r principiellt omsttligt, men det ger likavl s bra epistemiskt std som man kan f rrande empiriska frgor, t.ex. frgor om existens. Allts r 2 falskt. Om 2 stmde skulle det leda till undran om vad fan vetenskapen tjnar fr frml, epistemiskt sett. D ska man rra sig ner mot ngon form av pragmatism - men finns det oberoende teoretiskt std fr den ngot omuntra slutsatsen att vetenskapen r ofrmgan att begrunda pstenden? Den debatten har mer eller mindre avgjorts av Stathis Psillos imo

Edit.: vi r eniga om 3. Det finns inte mnga som tror att Guds vara eller icke-vara kommer bevisas vetenskapligt. Och dessutom stmmer det nog att det aldrig kommer att hnda. Vi r ocks eniga i att 1 r falsk i alla former. Men var inte s snll mot 2.