Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2012-05-01, 21:29
  #1
Avstängd
xcynics avatar
Hejsan.

Igår var jag ute med några kompisar när vi bestämde oss för att gå ner för ett berg, detta var efter att vi hade förtärt en hel del alkohol och våra sinnen var inte precis på topp.

Jag gick iaf först och halkade, gled några meter för att sedan krasha i en stor sten (jag kommer inte ihåg detta, jag kan ha tuppat av några sekunder). Kompisen försöker ropa efter mig för att se om jag var okej, men jag svarar inte. Han går ner och hittar mig, inget mer med det.

Idag har jag dock haft väldigt konstiga symtom, jag har haft "sockerdricka" i högerhanden hela dagen samt har hela överkroppen kliat (jag är inte allergisk mot någonting).

Jag har en ganska stor bula på huvudet och det är väldigt ömt. Kan ett slag mot huvudet ge sådana symtom? Bör jag åka till vårdcentralen?

Jag har inte mått dåligt eller kräkts idag, så jag tror inte jag fått en hjärnskakning. Jag har dock känt mig ganska snurrig, men det skulle kunna vara alkoholen också.

Tack på förhand.
Citera
2012-05-01, 21:32
  #2
Medlem
Åk till sjukhuset!

Du har typisk symptom på en mindre blödning.
Ta med tandborsten. Du lär bli kvar åtminstone över natten.
Citera
2012-05-01, 21:33
  #3
Medlem
Zelogaths avatar
Har du kontrollerat ordentligt så att du inte har skadat handen på något vis?
Har blodflöde eller nerv fått sig en törn så kan det lätt bli så att en kroppsdel får en domnande känsla, eller "sockerdricka" som du säger.

Sedan vet jag ju inte vilken slags terräng du ramlade i, du kanske landade i nässlor eller giftek, då kliar det vare sig du vill eller inte

Ha något kallt på bulan och undvik värktabletter då de är blodförtunnande.
Har du fortfarande ont imorgon eller mår konstigt så kanske ett besök på Våc vore på sin plats

Personligen hade jag tagit mig till sjukan om jag faktiskt hade tuppat av efter ett hårt slag mot huvudet.. låter inte så skojigt
Citera
2012-05-01, 21:38
  #4
Medlem
Elementarts avatar
Åk till sjukhuset.
Citera
2012-05-01, 21:41
  #5
Medlem
Håller helt med ovanstående! Åk! Sov INTE på saken. Du kanske inte vaknar då...
Citera
2012-05-01, 21:44
  #6
Avstängd
xcynics avatar
Jag har ätit alvedon idag, dålig idé?

Känslan av att jag är yr är störst då jag byter ställning, t.ex. från liggande till sittande eller till stående.

Jag har inga sår eller någonting på den handen, men huden är överdrivet känslig, och det kittlas ifall jag nuddar där.

Tror ni att min kropp kan vara i fara på något sätt, eller är det bara att jag måste vila? För känns jobbigt att åka till sjukhuset för att dem sedan bara ska lägga mig i en säng, det kan jag ju lika gärna göra hemma.
Citera
2012-05-01, 21:49
  #7
Medlem
Elementarts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xcynic
Jag har ätit alvedon idag, dålig idé?

Känslan av att jag är yr är störst då jag byter ställning, t.ex. från liggande till sittande eller till stående.

Jag har inga sår eller någonting på den handen, men huden är överdrivet känslig, och det kittlas ifall jag nuddar där.

Tror ni att min kropp kan vara i fara på något sätt, eller är det bara att jag måste vila? För känns jobbigt att åka till sjukhuset för att dem sedan bara ska lägga mig i en säng, det kan jag ju lika gärna göra hemma.

Vet inte hur det är med att äta alvedon i detta fall. Men det är nog viktigt att du kollar upp så att du inte har fått hjärnskakning/någon annan skada.
Citera
2012-05-01, 21:50
  #8
Medlem
Det KAN vara en blödning som trycker på hjärnan. Det är inget att leka med! OM det är en blödning så kan den bli värre och värre och detta kan leda till medvetslöshet och död. Somnar du hemma märker du inte att du börjar må sämre. Du skulle även kunnat ha ådragit dig en nackfraktur. Ring 1177 så är möjligheten/risken att en ambulans hämtar dig stor.
Citera
2012-05-01, 21:51
  #9
Medlem
De kommer göra en massa konstiga saker med tester på dig som att t.ex. att du ska blunda och peka på näsan och hundra saker till sedan blir det sannolikt en datortomografi.

Jag är rätt säker på att de kommer ta allvarligt på det här.
Citera
2012-05-01, 21:53
  #10
Medlem
xelytoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xcynic
Känslan av att jag är yr är störst då jag byter ställning, t.ex. från liggande till sittande eller till stående.

Låter som en vanlig bakfylla

Men resten gör inte det, du borde åka till sjukhuset.
Citera
2012-05-01, 21:54
  #11
Medlem
Zelogaths avatar
Håller med Johan.Bergstrand baserat på det du berättat.
Inga mer alvedon nu, åk in- om du ändå tvekar så kan du ju dra samma historia för sjukvårdsupplysningen via telefon, de kommer troligtvis också säga att du ska åka till sjukhuset.
Dumt att chansa!
Citera
2012-05-01, 21:56
  #12
Medlem
Driftkuckus avatar
Jag är sjuksköterska. Snälla snälla snälla åk till sjukhuset nu. NU DIREKT.

Det är troligtvis en mindre blödning.

ÅK!
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback