• 1
  • 2
2005-02-22, 00:21
Medlem
helthemligts avatar
Jag valde detta forum eftersom jag samtidigt är på kur (10/60) och jag upplever att den ger mig *väldigt* bra återhämtning och andra effekter som kanske gör att man måste anpassa schemat efter sin kur. You tell me

Anledningen av denna post är att jag vill göra 120%, och optimera så optimalt det bara går ! Vill uppnå maximal tillväxt med bäst volym.

Jag har alltid brukat köra 4 pass per vecka, men ju mer jag hör, ofta härifrån och även av vissa på gymmet så rekommenderar de att man delar upp hela kroppen på 3 pass per vecka, istället för 4 ! För mig har jag väldigt svårt att adoptera detta eftersom då upplever jag rätt mycket träningsverk efter passen. Vilket känns som att de fått vila lite FÖR mycket! Av en veckas 7 dagar ska jag bara träna 3 istället för 4 ? Vilket är optimalast ?
Och jag måste passa in en träningsvecka med ANTINGEN 3 ELLER 4 pass. För varje söndag kör jag bröst med en gympolare, så är det bara. Detta hindrar mig från att köra varannan dag (som blir 3 pass ena veckan, 4 andra veckan)

Några citat jag skulle vilja att ni tänker på om ni har tid.
Citat:
Det handlar om adaption och homeostasis. Tränar du ofta så vänjer sig kroppen vid överbelastningen. Tränar du mer sällan så blir det en större chock för kroppen.
Jag skiter i om kroppen chockas eller ej. Vilket ger mig mest volym och tillväxt? Förändras detta om man är på kur samtidigt ?

Citat:
Ju oftare du tränar en muskelgrupp, desto lindrigare blir träningsvärken.
Sant för mig. Mindre värk på kur dock. Känner mig mer "sliten" eller påfrestad i lederna. Bra eller anus för bäst tillväxt?

Citat:
Det negativa med lång vila är dock att hormonnivåerna i kroppen riskerar att minska, vilket ger att man i teorin skulle kunna får sämre ökningar.
Verifiera/Dementera? Vilket är optimalast? Är man kur har man ju ändå bra hormonnivå.
--------------------------------------------------
Står själv just nu i valet och kvalet av hur jag ska lägga upp resten av min träning. Jag vill *optimera* och för mig låter 3 ggr i veckan för lite! Är inte det för lite för det bästa schemat med maximal muskeltillväxt när man väl är på kur? (Utgår från lågrep högexplosiv träning)

Mitt nuvarande schema är uppdelat på 4 pass per vecka. En huvudmuskelgrupp och en mindre grupp som jag upplever stressas rätt hårt av första så då lägger jag in den där.

pass1: bröst, biceps
pass2: ben, mage
pass3: axlar, triceps
pass4: rygg, underarmar

Detta har funkar bra för mig, och på senaste har jag gjort riktigt bra ökningar, men jag vill optimera mera. så jag funderar på att köra på tips. Endast 3ggr per vecka. Det kommer bli svårt att hålla sig från gymmet! Det betyder alltså att man ska vila 4 dagar. Hmmmmm. Tror jag på detta?
En sak jag tänker på. Hur kommer det sig att de största BB på gymmet, ALLTID är där? Jag menar de groteskt stora (Coleman). Eller de som är grymt rippade (brad pitt). De kör på minst 5ggr i veckan (de är alltid där när jag är där iallafall) och om de är där när jag kommer dit, går de hem efter jag gått. De kör alltså längre och oftare. Hur går det till om den här 3pass/veckan ska hålla ? inbillar jag mig att de alltid är där tro ?

Ska jag byta till 3 pass per vecka? Även om det jag säger nu kan tolkas väldigt grönt så måste jag iallafall säga mitt mål med träningen. Mitt främsta mål är kroppsbygge med fina stora starka muskler inte tyndlyftning med mycket kroppsmassa. Har nått långt på vägen, men jag är perfektionist med stenhård disciplin som vill få ut 120%.

OM jag ska köra efter 3pass per vecka. Hur bör jag lägga upp dessa pass? Som jag tänkte då, med början av idag ser ut såhär:

Pass 1: Körde ben idag, och tänkte att jag skulle lägga om träningen lite. Kände att övningarna jag gjorde belastade ryggen rätt bra, så jag körde rygg också. 2 stora muskelgrupper på en träning. (Knäböj, Marklyft, fria chins, latsdrag, skivstångsrodd, benpress och vadpress)

Pass 2: Hur fortsätter jag nu ? Funkar bröst och axlar tillsammans som en bra symfoni ? Tänkte kanske: Bänkpress, Hantelpress, Flyes, Dips, för att efter det köra på Militärpress i stång, i hantel, Lyft åt sidan etc. Men bänkpressen och det jag tar ut mig på i bröstövningarna kanske hämmar axlarna för mycket?

Pass 3: Sista passet. biceps, triceps, underarmar, mage, örsnibbar.
Var placerar jag traps bäst, under ryggpasset eller axelpasset?

Värt att nämnas är att återhämtningsförmågan är ju markant ökad med denna kur såklart. Räcker det ändå med 3 ggr för den optimalaste träningen ?

Övrig info: Sover ca 7,5timmar per natt förutom på helg då jag sover minst 10timmar/natt. Är STENHÅRD med bra kost och disciplinerad ätning varannan eller var tredje timme.

All feedback uppskattas! Jag litar mer på seriösa byggare härifrån än lallare på andra forum
Citera
2005-02-22, 00:38
Medlem
Plutons avatar
Orkade inte riktigt läsa igenom allt, men jag säger som så att det är en "smak sak"
Själv tränar jag 5ggr i veckan bara för att jag trivs så bra på gymmet.
Tränar du 3ggr i veckan kommer du få vara där mycket längre, men mer sällan...
Tränar du 5ggr i veckan är du där mycket mer, men kortare tid. Vilket passar utmärkt för mig

Vet inte om du förstår vad jag menar, är ganska trött och kan inte formulera mig som jag vill

(Sov gott!)
Citera
2005-02-22, 09:50
Medlem
Ergoforce_33s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helthemligt
Jag valde detta forum eftersom jag samtidigt är på kur (10/60) och jag upplever att den ger mig *väldigt* bra återhämtning och andra effekter som kanske gör att man måste anpassa schemat efter sin kur. You tell me

Anledningen av denna post är att jag vill göra 120%, och optimera så optimalt det bara går ! Vill uppnå maximal tillväxt med bäst volym.

Jag har alltid brukat köra 4 pass per vecka, men ju mer jag hör, ofta härifrån och även av vissa på gymmet så rekommenderar de att man delar upp hela kroppen på 3 pass per vecka, istället för 4 ! För mig har jag väldigt svårt att adoptera detta eftersom då upplever jag rätt mycket träningsverk efter passen. Vilket känns som att de fått vila lite FÖR mycket! Av en veckas 7 dagar ska jag bara träna 3 istället för 4 ? Vilket är optimalast ?
Och jag måste passa in en träningsvecka med ANTINGEN 3 ELLER 4 pass. För varje söndag kör jag bröst med en gympolare, så är det bara. Detta hindrar mig från att köra varannan dag (som blir 3 pass ena veckan, 4 andra veckan)

Några citat jag skulle vilja att ni tänker på om ni har tid. Jag skiter i om kroppen chockas eller ej. Vilket ger mig mest volym och tillväxt? Förändras detta om man är på kur samtidigt ?

Sant för mig. Mindre värk på kur dock. Känner mig mer "sliten" eller påfrestad i lederna. Bra eller anus för bäst tillväxt?

Verifiera/Dementera? Vilket är optimalast? Är man kur har man ju ändå bra hormonnivå.
--------------------------------------------------
Står själv just nu i valet och kvalet av hur jag ska lägga upp resten av min träning. Jag vill *optimera* och för mig låter 3 ggr i veckan för lite! Är inte det för lite för det bästa schemat med maximal muskeltillväxt när man väl är på kur? (Utgår från lågrep högexplosiv träning)

Mitt nuvarande schema är uppdelat på 4 pass per vecka. En huvudmuskelgrupp och en mindre grupp som jag upplever stressas rätt hårt av första så då lägger jag in den där.

pass1: bröst, biceps
pass2: ben, mage
pass3: axlar, triceps
pass4: rygg, underarmar

Detta har funkar bra för mig, och på senaste har jag gjort riktigt bra ökningar, men jag vill optimera mera. så jag funderar på att köra på tips. Endast 3ggr per vecka. Det kommer bli svårt att hålla sig från gymmet! Det betyder alltså att man ska vila 4 dagar. Hmmmmm. Tror jag på detta?
En sak jag tänker på. Hur kommer det sig att de största BB på gymmet, ALLTID är där? Jag menar de groteskt stora (Coleman). Eller de som är grymt rippade (brad pitt). De kör på minst 5ggr i veckan (de är alltid där när jag är där iallafall) och om de är där när jag kommer dit, går de hem efter jag gått. De kör alltså längre och oftare. Hur går det till om den här 3pass/veckan ska hålla ? inbillar jag mig att de alltid är där tro ?

Ska jag byta till 3 pass per vecka? Även om det jag säger nu kan tolkas väldigt grönt så måste jag iallafall säga mitt mål med träningen. Mitt främsta mål är kroppsbygge med fina stora starka muskler inte tyndlyftning med mycket kroppsmassa. Har nått långt på vägen, men jag är perfektionist med stenhård disciplin som vill få ut 120%.

OM jag ska köra efter 3pass per vecka. Hur bör jag lägga upp dessa pass? Som jag tänkte då, med början av idag ser ut såhär:

Pass 1: Körde ben idag, och tänkte att jag skulle lägga om träningen lite. Kände att övningarna jag gjorde belastade ryggen rätt bra, så jag körde rygg också. 2 stora muskelgrupper på en träning. (Knäböj, Marklyft, fria chins, latsdrag, skivstångsrodd, benpress och vadpress)

Pass 2: Hur fortsätter jag nu ? Funkar bröst och axlar tillsammans som en bra symfoni ? Tänkte kanske: Bänkpress, Hantelpress, Flyes, Dips, för att efter det köra på Militärpress i stång, i hantel, Lyft åt sidan etc. Men bänkpressen och det jag tar ut mig på i bröstövningarna kanske hämmar axlarna för mycket?

Pass 3: Sista passet. biceps, triceps, underarmar, mage, örsnibbar.
Var placerar jag traps bäst, under ryggpasset eller axelpasset?

Värt att nämnas är att återhämtningsförmågan är ju markant ökad med denna kur såklart. Räcker det ändå med 3 ggr för den optimalaste träningen ?

Övrig info: Sover ca 7,5timmar per natt förutom på helg då jag sover minst 10timmar/natt. Är STENHÅRD med bra kost och disciplinerad ätning varannan eller var tredje timme.

All feedback uppskattas! Jag litar mer på seriösa byggare härifrån än lallare på andra forum
Efter en snabb genomläsning så tror jag mig veta vad du är ute efter:
Träning är alltid träning oavsett om du tillför kroppen hormoner...vi kan aldrig mäta oss med proffsen som tar kopiösa mängder av preparat...överträning är lätt att nå om vi tränar för mycket...att hitta en balans i sin träning är viktigt och du kommer ju vara off framöver och då ska du även orka ta dig till gymmet...att någon gång ibland chocka kroppen med extra mycket träning är ok...finns för mycket forskning som säger än det ena än det andra i det lång så är det bara din kropp som kan säga vad som är för mycket och för lite...testa dig fram för det finns massor av varianter när det gäller upplägg på träning...

Musklegrupper som ligger nära varandra:
Bröst, Axlar, Triceps (Pressövningar)
Rygg, Biceps (Dragövningar)
Ben

Varianter:
2-1-2
3-1-3
4-split (rullande varannan dag) - optimalt för basträning
5-2-5
3 pass/vecka (optimalt för basträning)

Vet inte om du vart nå klokare men att testa sig fram till den bästa lösningen är det jag rekomenderar dig...
Citera
2005-02-22, 09:56
Bannlyst
[quote=Pluton]
Tränar du 5ggr i veckan är du där mycket mer, men kortare tid. Vilket passar utmärkt för mig QUOTE]

Håller helt och hållet med dig. Tränar själv 5ggr per vecka. Och nu har jag sänkt träningen till ca 1h - 1.5h per gång.
Fokusera dig på att köra en muskel grupp per dag med max 3-4 sets sen kan du lägga in lite arm eller nått smått o gott
Citera
2005-02-22, 11:25
Bannlyst
läste en ganska färsk studie som sa att träningsvärk inte är nedbrytningen/inflamation av muskeln, utan det är en plötslig stärkning av z-band eller något liknande. Kan lägga upp den om jag hittar den
Citera
2005-02-22, 11:32
Medlem
Funkar 4 dagar för dig så kör på. Man letar alltid efter det där magiska sättet att träna på, äta på ja hela skiten. Men det finns inte.

Så länge ditt nuvarande funkar bra så kör på det.

Känner du att du har mer att ge kan du testa köra 5 pass i veckan några veckor.

Knäböjen kan du köra i samma pass som marklyft. Båda tar på både nedre rygg och lår. Kör däremot INTE övre delen av ryggen på samma pass.
Det är mina trötta tips på morgonen.
Citera
2005-02-22, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av G83
Funkar 4 dagar för dig så kör på. Man letar alltid efter det där magiska sättet att träna på, äta på ja hela skiten. Men det finns inte.

Så länge ditt nuvarande funkar bra så kör på det.

Känner du att du har mer att ge kan du testa köra 5 pass i veckan några veckor.

Knäböjen kan du köra i samma pass som marklyft. Båda tar på både nedre rygg och lår. Kör däremot INTE övre delen av ryggen på samma pass.
Det är mina trötta tips på morgonen.

på morgonen? klockan är ju för fan lunch!

men hej... byggare ska sova mkt.
Citera
2005-02-22, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av terpentin
på morgonen? klockan är ju för fan lunch!

men hej... byggare ska sova mkt.

Hehe Jag tog en sovmorgon idag
Brukar stiga upp 6.45. Lägga igång kaffet, stretcha och sedan äta.
Vid 9.30-10.00 på gymet.

Får alltid ångest när jag sover lite mer, men det är förbannat skönt ibland
Citera
2005-02-22, 13:02
Medlem
Plutons avatar
[quote=LopoWaho]
Citat:
Ursprungligen postat av Pluton
Tränar du 5ggr i veckan är du där mycket mer, men kortare tid. Vilket passar utmärkt för mig QUOTE]

Håller helt och hållet med dig. Tränar själv 5ggr per vecka. Och nu har jag sänkt träningen till ca 1h - 1.5h per gång.
Fokusera dig på att köra en muskel grupp per dag med max 3-4 sets sen kan du lägga in lite arm eller nått smått o gott

Visst är det skönt att glida in på gymmet varje dag.

Hur lång tid stod du och körde på innan du börja köra 5 pass i veckan`?
Citera
2005-02-22, 14:57
Medlem
helthemligts avatar
5 pass i veckan är inte för mig att tänka på. Då hinner jag inte återhämta med hjälp av roidz eller ej ..
Valet och kvalet är mellan 3 eller 4.. vilket ger mest tillväxt tror ni, för mig på 10/60 ? Kör väl ca en timma varje tillfälle ..
Citera
2005-02-22, 15:10
Medlem
Plutons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helthemligt
5 pass i veckan är inte för mig att tänka på. Då hinner jag inte återhämta med hjälp av roidz eller ej ..
Valet och kvalet är mellan 3 eller 4.. vilket ger mest tillväxt tror ni, för mig på 10/60 ? Kör väl ca en timma varje tillfälle ..

Testa och kör 3 pass i veckan. För nu kör du väl 4ggr. Testa att köra 3pass för att se hur kroppen "chockas" på det. Fungerar det bra för dig så kan du ju fortsätta med 3ggr i veckan.
Citera
2005-02-22, 23:38
Medlem
helthemligts avatar
Okej jag ska pröva det, dock har jag svårt att snickra ihop ett schema där muskelgrupper och övningar passar fint in i varandra. Har tagit de flesta råden från Ergo, och modifierat lite till detta:

ÖVERSIKT

1: Bröst, Triceps, mage
2: Ben+vader, Lats, Biceps
3: Rygg, axlar, trapz

PASS DETALJER

Dag 1: Bröst, Triceps, mage (triceps aktiveras fint för mig från bröst)
3* Bänkpress
2* Flyes
2* Hantelbänkpress
2* Sned bänkpress
2* Dips

2* Liggande tricepspress
2* liggande hammer på bänk
2* pushdowns

2* Crunches i kabelmaskin
4* Crunch med vikt

Dag 2: Ben+vader, Lats, Biceps (Lats aktiverar biceps bra för mig)
3* Knäböj
2* Benpress
1* Baksida lår curl
3* Vadövningar (12rep)

3* chins
1* latsdrag framför
1* latsdrag bakom

2* Skivstång bicepscurl stående
2* Hammercurl
2* Hantelcurl

Dag 3: Rygg, axlar, trapz(Rygg aktiverar axlar som aktiverar trapz fint för mig)
2* Marklyft
2* Skivstångsrodd
2* Chins på fri stång
2* Sittande rodd

2* Stående militärpress skivstång
2* Hantellyft åt sidan
2* Sittande hantelmilitärpress
2* Cabledrag åt sidan
2* Hantellyft sidan/uppåt när jag står lutad mot marken (skuldra och bakaxlar)

2* skivstångshrugs
3* hantelshrugs

2* Underarmskivstångcurls

Kommentarer tack. Som sagt ser pass 3 väldigt hårt ut med många övningar .. Men med axlar och rygg tillsammans blir det många övningar. Flyttade lats från pass 3 till pass 2, och byggde in biceps efter det eftersom lats tar rätt bra på biceps. Vad tycks ?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in