• 1
  • 2
2012-05-01, 11:14
Medlem
Capones avatar
Alltså. Om jag kommer till en skylt som deklararerar fordonstrafik förbjuden (för annat än moped bla bla), dvs skylt C3, med tillägget "Gäller genomfart", exakt vad är det då som gäller?

När man kommer till en sådan skyltning första gången vet man ju inte alls hur långt zonen som man ej får köra igenom sträcker sig. Hur ska man då veta om målet man kör mot ligger innanför eller förbi den zonen?

Jag antar att zonen sträcker sig fram till där det är skyltat likadant från andra hållet? Eller får man köra till valfritt mål längre fram på samma väg? Som sagt så finns det ju inget säkert sätt att veta hur långt zonen sträcker sig än att köra tills man hittar den andra skylten (som då dessutom är vänd på fel håll).

Jag har försökt googla på detta utan att hitta någon vettig källa. Det kanske känns som en bagatell, men jag kör på en sådan sträcka i princip dagligen och då kommer det väl förr eller senare hända att man åker på böter, om det nu är så att jag gör fel. Målet jag kör till ligger på samma väg, precis efter att genomfartszonen tar slut. Och om jag ska köra runt är det flera kilometers omväg och dessutom måste man då köra igenom ett väldigt trångt bostadsområde i stället (genomfartszonen är ca 300 meter 30-sträcka genom ett villaområde men med väldigt bred och fin 2-filig väg med cykelbana bredvid).

Så, har jag rätt att köra igenom eller ej?
Citera
2012-05-01, 11:27
Medlem
Napis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Capone
Alltså. Om jag kommer till en skylt som deklararerar fordonstrafik förbjuden (för annat än moped bla bla), dvs skylt C3, med tillägget "Gäller genomfart", exakt vad är det då som gäller?

När man kommer till en sådan skyltning första gången vet man ju inte alls hur långt zonen som man ej får köra igenom sträcker sig. Hur ska man då veta om målet man kör mot ligger innanför eller förbi den zonen?

Jag antar att zonen sträcker sig fram till där det är skyltat likadant från andra hållet? Eller får man köra till valfritt mål längre fram på samma väg? Som sagt så finns det ju inget säkert sätt att veta hur långt zonen sträcker sig än att köra tills man hittar den andra skylten (som då dessutom är vänd på fel håll).

Jag har försökt googla på detta utan att hitta någon vettig källa. Det kanske känns som en bagatell, men jag kör på en sådan sträcka i princip dagligen och då kommer det väl förr eller senare hända att man åker på böter, om det nu är så att jag gör fel. Målet jag kör till ligger på samma väg, precis efter att genomfartszonen tar slut. Och om jag ska köra runt är det flera kilometers omväg och dessutom måste man då köra igenom ett väldigt trångt bostadsområde i stället (genomfartszonen är ca 300 meter 30-sträcka genom ett villaområde men med väldigt bred och fin 2-filig väg med cykelbana bredvid).

Så, har jag rätt att köra igenom eller ej?

Nej du får inte köra igenom det är poängen med skyltningen.
Det brukar väl stå hur långt zonen gäller, tex genomfart förbjuden till "hejohoppv"
Att du skulle få böter än nog inte så troligt då polisen förhoppningsvis har bättre saker för sig än att stå titta vid dessa zoner.
Skulle du bli stoppad kan du ju spela dum o låsas som du letar dig fram till din slut destination.
Citera
2012-05-01, 11:31
Medlem
Capones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Napi
Nej du får inte köra igenom det är poängen med skyltningen.
Det brukar väl stå hur långt zonen gäller, tex genomfart förbjuden till "hejohoppv"
Att du skulle få böter än nog inte så troligt då polisen förhoppningsvis har bättre saker för sig än att stå titta vid dessa zoner.
Skulle du bli stoppad kan du ju spela dum o låsas som du letar dig fram till din slut destination.

Ja, poängen är att man inte ska köra igenom, så långt är jag med. Men det står inte hur lång zonen är (det har jag nog aldrig sett någonstans?), det står enbart att man inte får köra igenom. Och i det här fallet har det nog blivit en tankevurpa om det nu verkligen är så att det är mellan skyltarna som gäller, eftersom man som sagt då tvingas att köra igenom ett mycket tätare bostadsområde för att komma fram, och det kan väl inte vara bättre?

Jag vet att de inte kollar sådant speciellt ofta, men jag vet att det händer då jag känner folk som åkt dit på det, och om jag då kör där två gånger om dagen varje vardag så är det nog bara en tidsfråga.
Citera
2012-05-01, 11:32
Medlem
epost72s avatar
När du du nämner det så är det rätt intressant.
Skylten riktar sig troligen till personer som känner till området och alternativa vägar.
För en som första gången ser skylten kan det möjligen innebära en fundering på att det kan finnas alternativa vägar till målet.

Men eftersom att du känner till en väg att ta dig till målet utan att göra en genomfart kan jag tänka mig att det finns en liten risk att du kan åka dit.
Citera
2012-05-01, 11:35
Medlem
Capones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av epost72
När du du nämner det så är det rätt intressant.
Skylten riktar sig troligen till personer som känner till området och alternativa vägar.
För en som första gången ser skylten kan det möjligen innebära en fundering på att det kan finnas alternativa vägar till målet.

Men eftersom att du känner till en väg att ta dig till målet utan att göra en genomfart kan jag tänka mig att det finns en liten risk att du kan åka dit.

Ja, troligen är det så. Men det känns som dels en logisk miss pga. att man inte vet var zonen slutar, och dels en praktisk miss då man skapar ett större problem än man löser (tvingar trafiken genom ett ännu tätare bostadsområde).
Citera
2012-05-01, 11:39
Medlem
WhyAreYouBrainDeads avatar
Det är väl bara genomfart om man inte stannar?
Citera
2012-05-01, 11:46
Medlem
Napis avatar
Det känns ju som att det måste stå var zonen slutar för att det ska vara godkänt.
Kan det vara så att någon driftig person i detta bostadsområde köpt en egen skylt och satt upp?
Citera
2012-05-01, 11:48
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhyAreYouBrainDead
Fast problemet kvarstår.
Säg att du ser en skylt motorfordonstrafik förbjuden och en tilläggstavla gäller genomfart hur ska man då vid skylten veta om man tänker göra just en genomfart om man inte känner till området?

Likaså hur ska en polis eventuellt påvisa att du brutit mot förbudet även om du bor i närområdet och borde veta hur det ligger till?

Det står ju oftast inget mer än att just genomfart är förbjuden.
Själv ignorerar jag oftast dessa skyltar eftersom om inget annat anges vet jag att jag kan ta mig till målet just denna väg.
Citera
2012-05-01, 11:53
Medlem
Capones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhyAreYouBrainDead

Så du menar att jag ska stanna mitt på vägen varje gång jag kör igenom?

Jag har i alla fall mailat kommunen nu och påtalat idiotin, så får vi se vad de säger om det.
Citera
2012-05-01, 12:25
Medlem
Mr.Scullys avatar
Citat:

Jag har i alla fall mailat kommunen nu och påtalat idiotin, så får vi se vad de säger om det.

Skulle gissa på att det handlar om att du har ett ärende vid just den vägen, svårt för polisen att motbevisa.
Du kan ju i princip hävda att du körde in på vägen bara för att du ville ta ett kort på din bil parkerad på just denna väg eller något liknande, och således är det ej längre frågan om någon genomfartstrafik.

Kan tilläggas att jag själv relativt ofta tar en genväg över en mindre skogsväg försedd med C3-märke (dock utan tilläggstavla). Aldrig råkat ut för några otrevligheter med polisen.
Citera
2012-05-01, 12:48
Medlem
Capones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Scully
Skulle gissa på att det handlar om att du har ett ärende vid just den vägen, svårt för polisen att motbevisa.
Du kan ju i princip hävda att du körde in på vägen bara för att du ville ta ett kort på din bil parkerad på just denna väg eller något liknande, och således är det ej längre frågan om någon genomfartstrafik.

Kan tilläggas att jag själv relativt ofta tar en genväg över en mindre skogsväg försedd med C3-märke (dock utan tilläggstavla). Aldrig råkat ut för några otrevligheter med polisen.

Jag misstänker att de försöker förhindra att man korsar två bostadsområden för att tjäna några meter när man ska in till centrum, men i så fall har de placerat skyltarna ganska galet.

Jag kan tänka mig att det ska ganska mycket otur till för att bli stoppad på en mindre skogsväg, men i mitt fall är det precis i utkanten av centrum och där ligger en hel del villor vilket säkerligen innebär gnällkärringar som ringer dit polisen för att göra kontroller...
Citera
2012-05-01, 13:10
Medlem
WhyAreYouBrainDeads avatar
Citat:

Nej du får antingen parkera i området eller köra igenom utan att stanna.
Senast redigerad av WhyAreYouBrainDead 2012-05-01 kl. 14:05.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in