Alltså. Om jag kommer till en skylt som deklararerar fordonstrafik förbjuden (för annat än moped bla bla), dvs
skylt C3, med tillägget "Gäller genomfart", exakt vad är det då som gäller?
När man kommer till en sådan skyltning första gången vet man ju inte alls hur långt zonen som man ej får köra igenom sträcker sig. Hur ska man då veta om målet man kör mot ligger innanför eller förbi den zonen?
Jag antar att zonen sträcker sig fram till där det är skyltat likadant från andra hållet? Eller får man köra till valfritt mål längre fram på samma väg? Som sagt så finns det ju inget säkert sätt att veta hur långt zonen sträcker sig än att köra tills man hittar den andra skylten (som då dessutom är vänd på fel håll).
Jag har försökt googla på detta utan att hitta någon vettig källa. Det kanske känns som en bagatell, men jag kör på en sådan sträcka i princip dagligen och då kommer det väl förr eller senare hända att man åker på böter, om det nu är så att jag gör fel. Målet jag kör till ligger på samma väg, precis efter att genomfartszonen tar slut. Och om jag ska köra runt är det flera kilometers omväg och dessutom måste man då köra igenom ett väldigt trångt bostadsområde i stället (genomfartszonen är ca 300 meter 30-sträcka genom ett villaområde men med väldigt bred och fin 2-filig väg med cykelbana bredvid).
Så, har jag rätt att köra igenom eller ej?