Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2012-04-30, 11:54
  #1
Medlem
Är så förbannat trött på dessa märkesverkstäder som bara bedrar men samtidigt lika trött på att ingen myndighet ingriper.
Deras fiffel öppnar dessutom till att andra verkstäder också kan tjäna en grov hacka.
Har absolut inget emot att betala för ett hederligt arbete som faktiskt har tagit den tiden som debiterats men verkstäderna saltar ifrån båda håll!

- Man får aldrig veta hur lång tid ett arbete har tagit eller hur timdeb. ser ut för just det arbetet.
- Att bevisa att mekanikern faktiskt har tittat på din bils "alla punkter" är omöjligt,..liksom det är tämeligen svårt att bevisa att bytade delar faktiskt var dåliga o.s.v
- Timdeb. skiftar beroende på VAD som skall utföras!
- När bilen blir lite äldre så roar sig många verkstäder med att sänka priserna till hälften då alla rep. plötsligt inte längre kostar lika mycket ....se "Niceprice" m.m

Har köpt nya bilar dem senaste åren för att åtminstone komma undan myglet så mycket som möjligt tack vare nybilsgaranti men har valt att helt bojkotta märkesverkstäderna i ett försök att tvinga ner priserna.
Det har gjorts Tv-program om ämnet men det leder ingenstans,då väldigt många fortfrande har ett stort förtroende för dessa verkstäder så frågan är vad man kan göra åt det?

Senaste funderingarna:

Ringde till Bilia och frågade om priset på en 9000 mila-service på en Megane -08.
Svaret blev 4900kr,..då jag blev helt stum utav förvåning så ändrade mekanikern sig och erbjöd en "annan typ av service" ...samma jobb men med den skillnaden att oljefiltret byttes ut mot ett "icke orginal" filter ( men som ändå tillverkades utav Renault enligt uppgift!?? ) ...priset skulle då bli 2600kr.
Han försvarade detta med att datorn hade accepterat min bil som en "Niceprice-bil" trots att den inte var 6 år gammal ....hmmm,väldigt seriöst!? ( klart är att de hade sett att bilen inte tidigare hade servats hos dem och därför ville de locka in mig till varje pris...slutnotan hade garanterat inte landat på den summan ändå. )

Ringde också till Bilia för att få bokat en tid till min Clio -11 ...den har rullat 2000 mil och skall få ny olja samt ett oljefilter och kupefilter ...kostnad 4100kr + 4-500kr för lånebil.
Mekonomen vill ha drygt hälften och då ingår en lånebil.
Någon som tror att det finns delar för mer än 500kr eller mer tid än 30 min nerlagda?
Vilken timpeng pratar vi om här och åter igen....gör dem vad de skall eller handlar det enbart om att vi skall betala för deras skrytbygge?

En släkting fick problem med sin nya Peugoet och ombads att lämna in den för en kontroll.
Någon lånebil fanns inte utan en sådan kunde hyras hos Mabi???
Vet att samtliga fabrikat har dessa regler att om felet kan hittas och åtgjärdas på max 3 timmar så får kunden själv stå för hyrbilen!
Det finns dem handlare/verkstäder som ställer upp och lånar ut en bil utan kostnad men detta står de alltså själva för.

Samma person körde Mitsubishi tidigare och fick även på denna ett fel varpå jag ombad honom att bärga bilen till verkstaden,för om han körde in bilen själv så skulle hyrbilen inte ingå!
Nu fick han istället en lånebil under två dagar men verkstaden kunde inte fixa bilen förrän efter 10 dagar varpå all övrig tid för lånebilen debiterades på ägaren. ( påstått fel på ett hjullager,men jag misstänker den automatiska växellådan för varför annars denna långa väntan? )

Totalt värdelöst att man själv skall behöva sätta tid och pengar till då en bil med garantier inte längre fungerar!
Vet att oljor och reservdelar inte kostar så många korvören och att verkstäderna även saltar notan för dessa...i oljans fall med flera hundra procent,..men vi glada idioter "ser inte kostnaden" för materialet utan bara för arbetet.
Dem flesta kan byta oljan på sin bil utan särskild utbildning men det är all teknologi som sätter stopp för detta samt skrämselpropagandan om att garantin utgår.
Vad dessa fina garantier sedan egentligen täcker är en helt annan fråga.

En fråga som jag också tycker är berättigad är om vi inte skall kunna kräva utav en bil att den skall kunna rulla drygt 10.000 mil utan att byta mer än olja+filter?
Hur stora kostnader skall vi acceptera på en modern bil? ....jasså 20.000kr för att laga ACC?,..20.000kr för ett partikelfilter?,..24.000kr för ett ESP system? 20.000kr för ett kamrems/vattenpump byte inkl service ?
Förr oroade sig folk för att de skulle behöva byta en katalysator men hur många har gjort detta? ...Vi har också skrämts i ett par Decennier med att kamremmen kan gå av....hur många har bytt denna rem i onödan kontra hur många som har gått av i förtid? ( En fråga som det inte går att få svar på men ändå...)

Verkar som jag i inledningen skrev att vi kan få se fram emot än fler bedrägerier i framtiden utav dessa så kallade märkesverkstäder! ....Ju svinigare dem blir destu mer kan också alla andra verkstäder salta sina räkningar.
Ingen gör heller något åt detta svindleri eller tycker att det är särskilt konstigt att man inte får vad man betalar för....Jämför gärna dessa timlöner med en snickare eller annan hantverkare och man kan tro att det är NASA som har byggt våra bilar.

För 4 år sedan betalade jag 1200kr för ett oljebyte hos Mekonomen,...idag kostar det drygt 1600kr
( vi pratar om en hög timpeng här ) ...Detta pris skall vi då alltså vara tacksamma för?

Bilia har i vart fall mycket att bevisa för mig ...
__________________
Senast redigerad av Miper 2012-04-30 kl. 12:01.
Citera
2012-04-30, 12:39
  #2
Medlem
fråga vad det kostar om du har med egen olja till bilen,vet att en del kunder envisas med sånt av någon konstig anledning.
Citera
2012-04-30, 13:30
  #3
Medlem
Erk Swedes avatar
Att ha med egen olja är ju lite tramsigt,men verkstäderna ockrar verkligen på den fatolja man fyller i de servade bilarna.
Men en intressant trådstart.
Håller med helt om hur märkesverkstäderna ockrar,och värre är att på nya bilar med alla datorfunktioner är det inte lika lätt att serva själv eller ha en mindre verkstad att göra jobbet.
Mekonomen verkar ju vara ett alternativ,men hur mycket billigare det blir kan man undra.
Det jävligaste är ändå hur verkstäder tar betalt för jobb dom inte utfört,det är ju egentligen bedrägeri.
Men när dom blir påkomna har dom "glömt"
Bromsbelägg avslöjas ju gång på gång hur dom tagit betalt för att kolla ,men även byta ut,sedan upptäcker man efter några veckor att beläggen är tokslut.
Man undrar hur många andra mer svårkollade saker det fuskas med?
Citera
2012-04-30, 23:07
  #4
Medlem
m.f.l.s avatar
En mycket bra anledning att fortsätta köra äldre bilar som man kan meka med själv.
Citera
2012-05-01, 00:48
  #5
Medlem
majordoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av m.f.l.
En mycket bra anledning att fortsätta köra äldre bilar som man kan meka med själv.

Tänkte också på det.

Tycker det är ganska lustigt att folk nuförtiden lämnar in sina bilar när det är dags för oljebyte, byta däck, eller byta tändstift för den delen.
Citera
2012-05-01, 11:26
  #6
Medlem
Problemet heter Ackordslön...
Lämnar du bilen till en verkstad med mekar som har fast lön så blir det annat.
Dem har ingen anledning att skynda sig och slarva med servicen för att tjäna mer pengar.
Yrkesstoltheten bland Ackordsmekar är i princip obefintlig, att göra de där lilla extra för att kunden ska bli nöjd och återkomma finns inte i deras värld, dem kunde lika gärna stått i en fabrik och tryckt på en knapp.

Det är mina erfarenheter från när man samtalat med andra mekar i samband med utbildningar.
Man trodde ju inte sina öron ibland när man fick höra hur de går till på vissa verkstäder.
Citera
2012-05-01, 12:41
  #7
Medlem
club01s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boaormen
Problemet heter Ackordslön...
Lämnar du bilen till en verkstad med mekar som har fast lön så blir det annat.
Dem har ingen anledning att skynda sig och slarva med servicen för att tjäna mer pengar.
Yrkesstoltheten bland Ackordsmekar är i princip obefintlig, att göra de där lilla extra för att kunden ska bli nöjd och återkomma finns inte i deras värld, dem kunde lika gärna stått i en fabrik och tryckt på en knapp.

Det är mina erfarenheter från när man samtalat med andra mekar i samband med utbildningar.
Man trodde ju inte sina öron ibland när man fick höra hur de går till på vissa verkstäder.

Köp en VAG bil och lämna till VAG verkstäder då dessa nästan helt tagit bort ackordlönen. Tror några större ställen i Stockholm har kvar detta men majoriteten har tagit bort detta skitsystem. Dom flesta verkstäder jobbar för att få bort detta just för att fuskandet blir så mycket större.
Citera
2012-05-01, 21:28
  #8
Medlem
elektronikfreaks avatar
För det första... jag åker ALDRIG till den auktoriserade märkesverkstaden just på grund av att deras priser anser jag är ocker.

För det andra... om det inte är frågan om en ren reparation där det är delar som ska bytas så har jag ALLTID med mig typ olja, oljefilter, luftfilter o stift. Av två anledningar... dels har jag stenkoll på om jag har med mig ex Mobil 1 0W-40 New Life till verkstan att det är just olja som hälls i från denna dunk o inte någon lågpris-fatolja. Dels har verkstäderna någon för mig oförklarlig anledning att själva lägga på en vinst på alla delar som de själva köper in. Dvs kortfattat, verkstaden tar dels betalt (en vinst) för själva jobbet vilket självklart är helt ok såvida denna ersättning är human. DELS ett påslag på alla reservdelar som ex olja, filter o stift. Väldigt märklig prissättning om jag får säga det själv.
Citera
2012-05-01, 23:21
  #9
Medlem
Fuzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elektronikfreak
Dvs kortfattat, verkstaden tar dels betalt (en vinst) för själva jobbet vilket självklart är helt ok såvida denna ersättning är human. DELS ett påslag på alla reservdelar som ex olja, filter o stift. Väldigt märklig prissättning om jag får säga det själv.
Det man oftast lägger på är den % som man har i rabatt från där man köper reservdelar. Så det blir inte dyrare om du åker och handlar delarna eller om verkstaden gör det.

Oftast om du kommer med egna delar så är timdebiteringen dyrare än om du köpt delarna på verkstaden det är för att verkstaden ska ha typ samma förtjänst.

Kommer du med egen olja och filter så är priset (oftast) på mycket högre så de tjänar in det de förlorar på oljan de inte får sälja till dig.
Där jag jobbar är vi tvungna att ha 5 olika sorters oljor för att klara alla bilmodeller.
Visst häller de flesta i från fat. Det är ju för priset blir bättre men den är ju inte sämre än den på dunk.
Och köper du oljan hos oss blir den billigare än om du går och köper den på dunk.
Citera
2012-05-01, 23:41
  #10
Medlem
elektronikfreaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fuzz
Det man oftast lägger på är den % som man har i rabatt från där man köper reservdelar. Så det blir inte dyrare om du åker och handlar delarna eller om verkstaden gör det.
Om detta stämmer så är det naturligtvis helt ok
Citat:
Ursprungligen postat av Fuzz
Oftast om du kommer med egna delar så är timdebiteringen dyrare än om du köpt delarna på verkstaden det är för att verkstaden ska ha typ samma förtjänst.
Om jag inte missuppfattar dig så skulle det innebära i det långa loppet att det blir dyrare att ha med sig egna delar eftersom mina delar är dyrare i inköp för mig jämfört med verkstaden som får rabatt på sina delar o sedan lägger på så pass många % så priset till kund är identiskt med det pris kunden kan köpa direkt i butik för. I det första fallet dvs jag har med mig egna delar så är mitt inköpspris för delarna högre (jag får ju ingen % på delarna i butiken typ Mekonomen, Autoexperten osv) o när verkstaden sedan ska göra jobbet så lägger de dessutom på en % för att de inte själva har gjort någon förtjänst på delarna!?? Rätt eller fel?
Citat:
Ursprungligen postat av Fuzz
Kommer du med egen olja och filter så är priset (oftast) på mycket högre så de tjänar in det de förlorar på oljan de inte får sälja till dig.
Där jag jobbar är vi tvungna att ha 5 olika sorters oljor för att klara alla bilmodeller.
Visst häller de flesta i från fat. Det är ju för priset blir bättre men den är ju inte sämre än den på dunk.
Och köper du oljan hos oss blir den billigare än om du går och köper den på dunk.
Varför jag köper olja till min sista bil beror väl mest på att SAAB är väldigt känslig... extremt känslig... på vad det är för olja. Verkstaden har helt enkelt inte den Mobil olja som SAAB själva rekommenderar.

För övrigt är det jävligt bra vibbar mellan mig o den lilla kvartersverkstaden jag lämnar bilen till så där är inga bad vibes för att jag har med mig egen olja, filter osv.
Citera
2012-05-02, 01:08
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av elektronikfreak
För det första... jag åker ALDRIG till den auktoriserade märkesverkstaden just på grund av att deras priser anser jag är ocker.

För det andra... om det inte är frågan om en ren reparation där det är delar som ska bytas så har jag ALLTID med mig typ olja, oljefilter, luftfilter o stift. Av två anledningar... dels har jag stenkoll på om jag har med mig ex Mobil 1 0W-40 New Life till verkstan att det är just olja som hälls i från denna dunk o inte någon lågpris-fatolja. Dels har verkstäderna någon för mig oförklarlig anledning att själva lägga på en vinst på alla delar som de själva köper in. Dvs kortfattat, verkstaden tar dels betalt (en vinst) för själva jobbet vilket självklart är helt ok såvida denna ersättning är human. DELS ett påslag på alla reservdelar som ex olja, filter o stift. Väldigt märklig prissättning om jag får säga det själv.

hur kan du vara 100% säker på att de fyller i olja från din dunk då är du med och kollar?
Jag menar för att de flesta verkar tycka att verkstäder fuskar med allt.
Och nej åker du till en märkesverkstad så är det ingen billig lågpris skitolja de fyller på med,dom använder både olje märke och specifikationer som biltillverkaren rekommenderar och godkänner,annars skulle inte garantierna gälla.
Citera
2012-05-02, 08:24
  #12
Medlem
ormbitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elektronikfreak
Dels har verkstäderna någon för mig oförklarlig anledning att själva lägga på en vinst på alla delar som de själva köper in. Dvs kortfattat, verkstaden tar dels betalt (en vinst) för själva jobbet vilket självklart är helt ok såvida denna ersättning är human. DELS ett påslag på alla reservdelar som ex olja, filter o stift. Väldigt märklig prissättning om jag får säga det själv.


Vad är det som är konstigt med det?

Så går det väl till i alla branscher, Om du går på restaurang och äter mat så har ju självklart restaurangen lagt på en vinst på sina råvaror och sedan har dom ju också självklart tagit betalt för den tid det tar att laga och servera maten.

När verkstaden köper sina bildelar från t.ex Mekonomen med flera så får ju verkstaden en så kallad verkstadsrabatt.
Låt säga som exempel att verkstaden köper en del för 100 kr och att dom på den får 20 kr i rabatt och dom betalar således 80 kr för delen, Enligt ditt sätt att resonera så skulle det då vara något fel med att verkstaden sedan säljer denna del till dig för 100kr...?



.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback