Citat:
Ursprungligen postat av downie
Jag kan bara säga hur det är för mig, och för mig ligger det till så att om jag inte respekterar personen eller finner den ointressant så kollar jag ej denne i ögonen.
Samma här. Jag har inga problem med att se folk i ögonen, men att vägra se en person i ögonen är också en ganska bra markering på att man saknar respekt för denne, vilket är varför jag ibland gör det när jag pratar med en riktig jävla idiot.
Men personer som alltid flackar med blicken har nog att göra med självförtroende. När jag var en finnig nörd i högstadiet, början av gymnasiet var jag också så. Spenderade mer tid med datorer än med människor och det gjorde mig osäker på sociala sammanhang och därför "vågade" jag inte se folk i ögonen, på ett sätt ser man rakt igenom en annan person när man har ögonkontakt.
Det här beteendet försvann dock i takt med att jag blev äldre och mer självsäker. Det var även medvetet då jag förstod hur viktigt det är när man pratar med tjejer, arbetsgivare o.s.v. att kunna ge ett stabilt och självsäkert intryck, vilket lätt nås med just ögonkontakt. Så det är knappast något genetiskt, utan byggar bara på en blandning av medvetna handlingar och omedveten självsäkerhet.