Citat:
Ursprungligen postat av Wronskianen
Jag hade problem med att se människor i ögonen för några år sedan. Jag tyckte att det var svårt att prata med folk överhuvudtaget, och när jag pratade med någon i klassen t ex som jag inte kände så bra flackade jag rejält med blicken. Tror att det berodde på dåligt självförtroende och låg självkänsla. Jag kände undermedvetet att folk tyckte att jag var konstig, och därför var det jobbigt att se folk jag inte kände i ögonen.
Nu har jag det betydligt bättre socialt, och tittar folk i ögonen (på ett normalt sätt) när jag samtalar. Dock händer det att jag fortfarande styr undan blicken när jag pratar med folk som har ganska dominant stil. Det är dock relativt få personer det gäller. Det är folk som har "för" bra självförtroende och som inte visar någon svaghet. Att få en sån stenhård blick på sig känns ungefär som att bli granskad på något sätt.. Svårt att förklara, antar att ni fattar vad jag menar.
Då är vi ungefär likadana, med likadan historia. Ja, vissa människor är obevekliga i blicken vilket blir obehagligt. Sådan fast/stark blick använder jag bara när jag är riktigt förbannad och vet att jag har rätt. Det är en "maktblick".
Jag har inga problem att se folk i ögonen längre, men jag tittar inte för länge heller. Det finns vissa sociala normer som avgör hur länge det är lämpligt att se andra i ögonen innan det börjar uppfattas som hotfullt. Är det min flickvän gäller andra regler - då kan jag titta hur länge som helst. Men när det gäller andra, utanför intimsfären, och då speciellt människor man aldrig har träffat förr, gäller ömsesidig respekt vilket markeras genom väl avvägd längd på ögonkontakten.
I vissa andra kulturer är det mycket viktigt att se andra i ögonen under lång tid - det markerar ärlighet. Sedan finns det kulturer där man aldrig får kolla en person av högre samhällsklass i ögonen.
I djurriket, speciellt bland flockdjur, är det vanligt att hierarkiposition markeras av vem som får kolla den andra i ögonen samt vem som får hålla högt huvud. Så människors beteende kan vara förknippat med det, i fallet av att man inte vågar se andra i ögonen. Man känner sig som lägre stående och är rädd för att skapa konflikt/bli dömd. Egentligen en form av egendömande, vilket är synd, eftersom man inte ger sig själv en chans.
För övrigt är din avatar jävligt skön!