2012-04-30, 10:20
Medlem
nuplie22s avatar
Har nog lite med intresse att göra, men så tycker jag att det finns en gräns mellan att se någon i ögonen och att stirra. En person som bara blänger rakt på mig i flera minuter skulle kännas jävligt konstigt, följer nog upp med blicken i början för att sedan låta den vandra naturligt på saker som händer runt om.
Citera
2012-04-30, 10:53
Medlem
Wronskianens avatar
Jag hade problem med att se människor i ögonen för några år sedan. Jag tyckte att det var svårt att prata med folk överhuvudtaget, och när jag pratade med någon i klassen t ex som jag inte kände så bra flackade jag rejält med blicken. Tror att det berodde på dåligt självförtroende och låg självkänsla. Jag kände undermedvetet att folk tyckte att jag var konstig, och därför var det jobbigt att se folk jag inte kände i ögonen.

Nu har jag det betydligt bättre socialt, och tittar folk i ögonen (på ett normalt sätt) när jag samtalar. Dock händer det att jag fortfarande styr undan blicken när jag pratar med folk som har ganska dominant stil. Det är dock relativt få personer det gäller. Det är folk som har "för" bra självförtroende och som inte visar någon svaghet. Att få en sån stenhård blick på sig känns ungefär som att bli granskad på något sätt.. Svårt att förklara, antar att ni fattar vad jag menar.
Citera
2012-04-30, 10:54
Medlem
Le-Hericons avatar
Det finns en del människor som helt enkelt inte klarar av att se någon annan i ögonen.

Detta av många orsaker; varav EN av dem är att den personen är "svag". Såklart finns MÅNGA andra orsaker.

Men; ett tips för de som vill - men inte kan - se folk i ögonen (t.ex under en anställningsintervju):

Fäst blicken vid den inre kanten på ögonbrynen; då det verkar som om ni tittar den andre i ögonen utan att egentligen göra det.
Citera
2012-04-30, 11:04
Medlem
diversions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wronskianen
Jag hade problem med att se människor i ögonen för några år sedan. Jag tyckte att det var svårt att prata med folk överhuvudtaget, och när jag pratade med någon i klassen t ex som jag inte kände så bra flackade jag rejält med blicken. Tror att det berodde på dåligt självförtroende och låg självkänsla. Jag kände undermedvetet att folk tyckte att jag var konstig, och därför var det jobbigt att se folk jag inte kände i ögonen.

Nu har jag det betydligt bättre socialt, och tittar folk i ögonen (på ett normalt sätt) när jag samtalar. Dock händer det att jag fortfarande styr undan blicken när jag pratar med folk som har ganska dominant stil. Det är dock relativt få personer det gäller. Det är folk som har "för" bra självförtroende och som inte visar någon svaghet. Att få en sån stenhård blick på sig känns ungefär som att bli granskad på något sätt.. Svårt att förklara, antar att ni fattar vad jag menar.

Då är vi ungefär likadana, med likadan historia. Ja, vissa människor är obevekliga i blicken vilket blir obehagligt. Sådan fast/stark blick använder jag bara när jag är riktigt förbannad och vet att jag har rätt. Det är en "maktblick".

Jag har inga problem att se folk i ögonen längre, men jag tittar inte för länge heller. Det finns vissa sociala normer som avgör hur länge det är lämpligt att se andra i ögonen innan det börjar uppfattas som hotfullt. Är det min flickvän gäller andra regler - då kan jag titta hur länge som helst. Men när det gäller andra, utanför intimsfären, och då speciellt människor man aldrig har träffat förr, gäller ömsesidig respekt vilket markeras genom väl avvägd längd på ögonkontakten.

I vissa andra kulturer är det mycket viktigt att se andra i ögonen under lång tid - det markerar ärlighet. Sedan finns det kulturer där man aldrig får kolla en person av högre samhällsklass i ögonen.

I djurriket, speciellt bland flockdjur, är det vanligt att hierarkiposition markeras av vem som får kolla den andra i ögonen samt vem som får hålla högt huvud. Så människors beteende kan vara förknippat med det, i fallet av att man inte vågar se andra i ögonen. Man känner sig som lägre stående och är rädd för att skapa konflikt/bli dömd. Egentligen en form av egendömande, vilket är synd, eftersom man inte ger sig själv en chans.

För övrigt är din avatar jävligt skön!
Citera
2012-04-30, 11:11
Medlem
intehelt100s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StefPhoenix
Tycker det känns för "intimt" och närgånget så jag föredrar att mötas lite då och då för att sen avbryta kontakten och kolla någon annanstans för att sedan möta personen igen. Helst skulle jag inte vilja ha ögonkontakt överhuvudtaget men eftersom vissa personer kan få fel signaler av det så får jag kompromissa lite.
Bra beskrivet, det är exakt så det känns för mig med.

Försöker ändå hålla ganska bra ögonkontakt och jag tror inte folk tycker att jag är "dålig" på att kolla i ögonen, men när det känns för "intimt" kollar jag bort en kort stund och då känns det inte lika "intimt" längre av någon anledning.
Citera
2012-04-30, 11:12
Medlem
DonJs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Separatist
Jag har funderat länge över människor man möter som verkligen inte kan se en i ögonen när man talas vid. Vad beror det på?

När jag möter en människa är jag är väldigt noga med att ge ett ordentligt och tryggt intryck genom att ge ett fast handslag och att se personen man talar med i ögonen. Vissa kan bara inte det utan flackar med blicken, tittar bort eller viker av när man tittat för länge på dem. Detta ger ett väldigt svagt och vegt intryck av en människa. Jag säger inte att det är fel eller att dom är dumma i huvudet, men det måste väl ändå finnas i en människas genetik att vilja verka stadig och trygg?

Ni som verkligen inte kan hålla en fast blick och se en person i ögonen vid ett samtal, varför känner ni och gör som ni gör?

Du säger själv att du har tittat för länge på dem.
Jag tycker inte att du ska gå runt och köra arga (eller glada) leken på folk du inte känner. Naturligtvis känner sig inte alla trygga i att de upplever sig utstirrade.
Citera
2012-04-30, 11:17
Medlem
Vet inte varför jag inte gillar ögonkontakt, har aldrig kollat folk i ögonen när jag var liten det var mina föräldrar som påpekade det i tonåren. Så har börjat manuellt att kolla folk i ögonen och det blir bara fel eftersom man blir utpekad för att "stirra".
Citera
2012-04-30, 11:20
Medlem
dwgs avatar
Tycker att det är vanligt med yngre presoner "data generationen"
Citera
2012-04-30, 11:25
Moderator
VitKallas avatar
När jag var yngre, blyg som sjutton och mobbad kollade jag ingen i ögonen. Inte ens min familj. Hade och har fö inget bra förhållande till den.

Idag, om jag undviker ögonkontakt, beror det på flera orsaker. Jag kan vara uttråkad, ha noll respekt eller väldigt mycket respekt. Jag är nämligen väldig ug och att se ner är ett sätt för mig att markera om jag upplever någon som dominant och accepterar denna dominans sas. Fast det är ju inget som sker för kreti och pleti.
Oftast beror det helt enkelt på ignorans, att jag inte vill umgås med människan, men "måste".
Citera
2012-04-30, 11:26
Medlem
koffskis avatar
För att det är obehagligt att se folk i ögonen. Det känns väldigt närgånget. Ögonkontakt är för de som förtjänat det.
För att ändå verka som om man bryr sig och inte göra folk oroliga i onödan så ser jag folk i ögonen i alla fall lite. Det är olika personer, tycker jag om dem så är det enklare. Ibland spelar inte det någon roll.
Senast redigerad av koffski 2012-04-30 kl. 11:28.
Citera
2012-04-30, 11:34
Medlem
Chevrons avatar
Beror ju på samtalet.

Oftast gör man ju något annat samtidigt, och då lägger man fokus på det. Ytterst få personer förtjänar ens fulla uppmärksamhet.

Dessutom:
Citat:
Ursprungligen postat av downie
Jag kan bara säga hur det är för mig, och för mig ligger det till så att om jag inte respekterar personen eller finner den ointressant så kollar jag ej denne i ögonen.

=> Har inget som helst intresse att verka "stadig" eller "trygg" för någon man inte bryr sig ett skvatt om. Säg vad du vill ha sagt och be done with it.
Citera
2012-04-30, 11:39
Medlem
Det beror helt på tycker jag, en del har såna äckliga genomborrande blickar som om de vill gräva sig in i ens själ. Då tycker jag att det är lite jobbigt ibland. Men oftast är det lugna puckar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in