2012-04-29, 00:32
Jag vet att det finns många ekonomiska personer på det här forumet som vänder på sina slantar. Själv har jag alltid varit en spender och därför tänkte jag tidigt att istället för att vrida och vända på slantarna varje månad så satsar jag på en karriär som kommer ge så mycket pengar att jag inte behöver tänka ekonomiskt.. Sagt och gjort. Sedan knappt ett år drar jag in drygt 70k efter skatt (plus bonus i juli).
Jag tänker sällan ekonomiskt, reser typ 2 gånger per månad någonstans och tar då in på fina hotell. Ber om en Mercedes cab när jag hyr bil osv. Är singel, inga lån. Jag trodde att jag spenderade typ 30k per månad vilken kanske hade varit acceptabelt men idag kollade jag på mitt kreditkorts budgetprogram som sammanställer hela ens ekonomi. Tydligen bränner jag mer än 7000 dollar per månad
och tycker för den delen inte att jag lever särskilt extravagant..
Så har ni några tips på hur man kan dra ner lite på utgifterna utan att det känns som att man snålar? Egentligen kanske det är uppenbart att jag ska ta en billigare bil när jag hyr en, kanske borde börja laga mat (har lagat mat kanske 5 gånger de senaste 7 åren), resa mindre osv, men det skulle kännas hårt tycker jag. Men jag förstår inte riktigt hur mina utgifter har kunnat explodera så här utan att jag märkt av det. För ett par tre år sedan klarade jag mig på typ 20k per månad (även om det var med nöd och näppe).
Känner mig nästan som en idiot när jag inser hur mycket pengar jag bränner
. För att slippa kommentarer om FB-lön osv så länkar jag en bild till min budgetsida på kreditkortet. Och ber ödmjukt om hjälp med hur man kan spara mer pengar utan att man behöver känna att man snålar:
http://imageshack.us/photo/my-images...il2012437.jpg/
Jag tänker sällan ekonomiskt, reser typ 2 gånger per månad någonstans och tar då in på fina hotell. Ber om en Mercedes cab när jag hyr bil osv. Är singel, inga lån. Jag trodde att jag spenderade typ 30k per månad vilken kanske hade varit acceptabelt men idag kollade jag på mitt kreditkorts budgetprogram som sammanställer hela ens ekonomi. Tydligen bränner jag mer än 7000 dollar per månad

Så har ni några tips på hur man kan dra ner lite på utgifterna utan att det känns som att man snålar? Egentligen kanske det är uppenbart att jag ska ta en billigare bil när jag hyr en, kanske borde börja laga mat (har lagat mat kanske 5 gånger de senaste 7 åren), resa mindre osv, men det skulle kännas hårt tycker jag. Men jag förstår inte riktigt hur mina utgifter har kunnat explodera så här utan att jag märkt av det. För ett par tre år sedan klarade jag mig på typ 20k per månad (även om det var med nöd och näppe).
Känner mig nästan som en idiot när jag inser hur mycket pengar jag bränner

http://imageshack.us/photo/my-images...il2012437.jpg/