• 1
  • 2
2012-04-29, 00:32
Medlem
Jag vet att det finns många ekonomiska personer på det här forumet som vänder på sina slantar. Själv har jag alltid varit en spender och därför tänkte jag tidigt att istället för att vrida och vända på slantarna varje månad så satsar jag på en karriär som kommer ge så mycket pengar att jag inte behöver tänka ekonomiskt.. Sagt och gjort. Sedan knappt ett år drar jag in drygt 70k efter skatt (plus bonus i juli).

Jag tänker sällan ekonomiskt, reser typ 2 gånger per månad någonstans och tar då in på fina hotell. Ber om en Mercedes cab när jag hyr bil osv. Är singel, inga lån. Jag trodde att jag spenderade typ 30k per månad vilken kanske hade varit acceptabelt men idag kollade jag på mitt kreditkorts budgetprogram som sammanställer hela ens ekonomi. Tydligen bränner jag mer än 7000 dollar per månad och tycker för den delen inte att jag lever särskilt extravagant..

Så har ni några tips på hur man kan dra ner lite på utgifterna utan att det känns som att man snålar? Egentligen kanske det är uppenbart att jag ska ta en billigare bil när jag hyr en, kanske borde börja laga mat (har lagat mat kanske 5 gånger de senaste 7 åren), resa mindre osv, men det skulle kännas hårt tycker jag. Men jag förstår inte riktigt hur mina utgifter har kunnat explodera så här utan att jag märkt av det. För ett par tre år sedan klarade jag mig på typ 20k per månad (även om det var med nöd och näppe).

Känner mig nästan som en idiot när jag inser hur mycket pengar jag bränner . För att slippa kommentarer om FB-lön osv så länkar jag en bild till min budgetsida på kreditkortet. Och ber ödmjukt om hjälp med hur man kan spara mer pengar utan att man behöver känna att man snålar:

http://imageshack.us/photo/my-images...il2012437.jpg/
Citera
2012-04-29, 00:35
Medlem
TheGamers avatar
Lägg upp en budget, sätt en spärr på dig själv hur mycket du ska få använda och se till att följ den!

Bestäm dig att du ska spara x varje månad, se till att räkna ut vart pengarna går så du alltid har kontroll och se för tusan till att inte vända på slantarna men småhandla inte utan köp ordentligt och sitt inte och släng ut i onödan.
Citera
2012-04-29, 00:40
Medlem
Får man fråga vad du jobbar med ?

Tänker om man kan resa 2 gånger i månaden kan det inte vara långa resor ?
Citera
2012-04-29, 00:41
Medlem
sedans avatar
Du drar in 70k, gör av med 45k per månad. Med andra ord lägger du mer pengar åt sidan än de flesta människor får ut?

Jag ser inte riktigt problemet? Behöver du spara mer pengar varje månad än du redan gör? Annars tycker jag ju spontant inte att du behöver ändra något. Din ekonomi känns rätt bra, inga lån, inga skulder och du har en bra buffert varje månad om något skulle hända. Misstänker även att du har vissa pengar på banken.

Känns lite som att du skapar tråden för att få flasha med din lön och dina utgifter. Med all rätt, jag är avundsjuk! Du lever ett mycket gott liv.
Citera
2012-04-29, 00:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheGamer
Lägg upp en budget, sätt en spärr på dig själv hur mycket du ska få använda och se till att följ den!

Bestäm dig att du ska spara x varje månad, se till att räkna ut vart pengarna går så du alltid har kontroll och se för tusan till att inte vända på slantarna men småhandla inte utan köp ordentligt och sitt inte och släng ut i onödan.

Lite basic kanske, men hur har man koll på om man följer sin budget? Det är ju inte så att man för anteckning på vad man köper utan det brukar komma som en överraskning med kreditkortsräkningarna för min del. Typ "oj, denna månad blev det 28 000 på amex, antar att det var resorna till Paris och till Miami som gjorde det".

Rubriken "checks" på skärmdumpen är den enda jag inte kan snåla med för det är hyran.
Citera
2012-04-29, 00:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pluppy
Får man fråga vad du jobbar med ?

Tänker om man kan resa 2 gånger i månaden kan det inte vara långa resor ?

Jobbar inom finans i New York, väldigt nischat jobb så jag jobbar två veckor per månad, men långa timmar då. Reser typ 5 nätter till Miami eller Paris eller ibland Asien (stannar då lite längre). Det kanske är uppenbart att det är där jag borde dra ner på utgifterna när jag tänker efter. Men samtidigt vill man ju passa på innan man får barn.
Citera
2012-04-29, 00:51
Medlem
TheGamers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gondolinklyka
Lite basic kanske, men hur har man koll på om man följer sin budget? Det är ju inte så att man för anteckning på vad man köper utan det brukar komma som en överraskning med kreditkortsräkningarna för min del. Typ "oj, denna månad blev det 28 000 på amex, antar att det var resorna till Paris och till Miami som gjorde det".

Rubriken "checks" på skärmdumpen är den enda jag inte kan snåla med för det är hyran.

Fast kolla hela tiden, skaffa internetapp till telefonen, spara kvitton osv och med tiden tar det där max 5 min om dagen att utföra när du väl fixat upp vart du lägger pengar och hur du ska spara som mest varje månad.
Citera
2012-04-29, 00:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sedan
Du drar in 70k, gör av med 45k per månad. Med andra ord lägger du mer pengar åt sidan än de flesta människor får ut?

Jag ser inte riktigt problemet? Behöver du spara mer pengar varje månad än du redan gör? Annars tycker jag ju spontant inte att du behöver ändra något. Din ekonomi känns rätt bra, inga lån, inga skulder och du har en bra buffert varje månad om något skulle hända. Misstänker även att du har vissa pengar på banken.

Känns lite som att du skapar tråden för att få flasha med din lön och dina utgifter. Med all rätt, jag är avundsjuk! Du lever ett mycket gott liv.

Jo, borde kanske stänga ner tråden. Men ärligt talat så är jag mest frustrerad. Fattar inte hur jag lyckats komma upp i detta slöseri och hur jag kan vända på det hela.
Citera
2012-04-29, 00:59
Medlem
sedans avatar
Citat:
Jo, borde kanske stänga ner tråden. Men ärligt talat så är jag mest frustrerad. Fattar inte hur jag lyckats komma upp i detta slöseri och hur jag kan vända på det hela.
Det är inte slöseri att leva gott, och du har ekonomin för det. Kör på säger jag bara, man lever bara en gång. Jag skulle bra mycket hellre resa någon gång i månaden och ofta äta på restaurang än att sitta med miljoner på banken fast utan att få antingen resa eller käka restaurangkrubb.
Citera
2012-04-29, 01:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheGamer
Fast kolla hela tiden, skaffa internetapp till telefonen, spara kvitton osv och med tiden tar det där max 5 min om dagen att utföra när du väl fixat upp vart du lägger pengar och hur du ska spara som mest varje månad.

Ok, kanske borde begränsa det hela till en resa per månad och sedan sätta någon slags spending limit per vecka? Samtidigt är det skönt att inte bry sig om vad saker kostar, men insåg idag att det spårat ur lite. Har varit lite som att några tusen på en krogkväll spelar ingen roll liksom i det långa loppet.
Citera
2012-04-29, 01:02
Medlem
kaleids avatar
Citat:
Ser du själv ironin i att du jobbar inom finans och inte kan sköta en hushållsbudget?

OT: Flyg ekonomi. Bo på fyrstjärniga hotell istället för femstjärniga. Dricksa normalt och konsumera inte lyx på krogar (typ champagne, kaviar osv). Köp inget på impuls, vänta tills dagen efter.
Citera
2012-04-29, 01:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kaleid
Ser du själv ironin i att du jobbar inom finans och inte kan sköta en hushållsbudget?

OT: Flyg ekonomi. Bo på fyrstjärniga hotell istället för femstjärniga. Dricksa normalt och konsumera inte lyx på krogar (typ champagne, kaviar osv). Köp inget på impuls, vänta tills dagen efter.

Haha, jo. Men jag tycker inte vi lärde oss baskunskaper i privatekonomi under utbildningen. Har börjat googla mig fram till hur mycket det är normalt att spara varje månad. 30% verkar de flesta rekommendera i USA och så pass sparar jag ju ändå. Så kanske mina utgifter är ok trots allt, bara det att jag inte är van vid en bra lön och blir chockad när jag får se svart på vitt vad jag spenderar. Sedan kanske det inte skulle fungera om man hade flickvän och barn iofs.

Sedan reser jag redan ekonomiklass iofs, eller EconomyPlus. Hotell dra jag ner på lite förutom när jag bjuder med någon tjej på resa och då ska väl erkännas att jag varit på Ritz Carlton Miami Beach, men det var det värt . Oftast har jag iofs med mig någon dam när jag reser när jag tänker efter. Får dra ner på resorna helt enkelt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in