• 1
  • 2
2012-04-28, 16:45
Medlem
200kgs avatar
Ja, kanske lagt topicen helt åt fan, men bara att skicka till PK eller korrekt forum ifall det är något att ändra på!

Hur som, man hör mycket "Ja, han knarkar..." "Mm... han har blivit värsta pundaren.." "Aa, hört att han är en knarkare nu för tiden, illa."

Definitionen av "pundare" är ju ett skällsord/nedtryckande ord för en person som missbrukar eller är beroende av amfetamin.
Och knarkare? Är man en knarkare om man har testat att ta en narkotikaklassad drog, eller är man en knarkare ifall man är beroende av en narkotikaklassad drog? Är man en knarkare om man är beroende av alkohol, eller är man en alkoholist?

Spekulera, diskutera och argumentera!
Citera
2012-04-28, 16:47
Medlem
fr3aksh0ws avatar
Knarkare är folk som bara tänker på drogen som dom är beroende av och gör vad som helst för att få den. Man är inte pundare/knarkare om man kör nån gång ibland, då är man en livsnjutare.

Folk som är beroende av alkohol säger iaf jag alkolister till, inte pundare.
Citera
2012-04-28, 16:49
Medlem
Miphes avatar
Att vara knarkare i folkmun är väl att man regelbundet brukar narkotika av något slag.
Ja jag vet att alkohol och tobak är en form av droger men det är inte illegalt så den diskussionen kan ju hållas utanför.
Pundare i min värld är inte någon som brukar ett speciellt preparat som du nämner som heroin, utan snarare en som är beroende av narkotika av någon form.
Citera
2012-04-28, 16:51
Medlem
Denoms avatar
Knarkare är en brukare (men inte nödvändigtvis missbrukare) av illegala droger eller okonventionella droger.
Citera
2012-04-28, 16:53
Medlem
hoppidoppis avatar
En knarkare än någon som använder narkotikaklassade preparat.
Citera
2012-04-28, 16:59
Medlem
Det som verkar vara det som folk här gör skillnad på är medlet och intensiteten.
Själv anser jag att personen ska använda något som är narkotikaklassat samt att det ska användas på ett sånt sätt så att det har negativa effekter på personens liv i övrigt.
Citera
2012-04-28, 17:12
Medlem
Tyl3rDurd3ns avatar
Knarkare är väl någon som prioriterar tunga droger över vardagliga saker. Som bryr sig mer om droger än sitt eget och andras välmående.
Citera
2012-04-28, 17:12
Medlem
Kashis avatar
En brukare av kriminell narkotika, eller kanske kul narkotika.
Fast å andra sidan kan man ju dra till med uttryck som knarka socker eller knarka andra lagliga saker ibland.

Jag ser det mest som ett halvt-oseriöst uttryck för att använda stora doser av något regelbundet.
Citera
2012-04-28, 17:29
Medlem
200kgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tyl3rDurd3n
Knarkare är väl någon som prioriterar tunga droger över vardagliga saker. Som bryr sig mer om droger än sitt eget och andras välmående.

Jag tyckte att ditt inlägg var ganska intressant faktiskt. Tycker också att man oftare hör att en person är knarkare ifall man (miss)brukar heroin exempelvis, men alltså.. vad kallas man ifall man t.ex röker cannabis dagligen? Flummare, stoner?
Citera
2012-04-28, 17:31
Medlem
200kgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppidoppi
En knarkare än någon som använder narkotikaklassade preparat.
Alla preparat? Även steroider? Är inte riktigt insatt i doping, men är inte dopingsklassade preparat även narkotikaklassade? Eller bara hälsofarliga/illegala?
Och är man en knarkare ifall man har t.ex benzodiazepiner på recept och tar dem för att dämpa sin ångest? Eller är man en knarkare ifall man tar ett preparat i hopp om att få ett rus av det?
Citera
2012-04-28, 17:36
Medlem
En missbrukare av narkotiska preparat. Enligt normen i Sverige räknas säkerligen någon som rökt hasch en gång när hen var 17 på hultsfred som dödsknarkare.
Citera
2012-04-28, 18:25
Medlem
hajamptres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Knarkare är en brukare (men inte nödvändigtvis missbrukare) av illegala droger eller okonventionella droger.
Så både en som missbrukar och en som brukar någon gång i månaden anses vara knarkare?

Känns det väldigt individuellt hur man ser på saken, finns säkert något rätt och fel dock.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in