• 1
  • 2
2012-04-27, 18:47
Medlem
Zedss avatar
Hej.

En i min bekantskapskrets har förlorat sitt körkort i 6 månaders tid. Personen berättade aldrig varför men till slut så togs frågan upp på personens Facebook. Personen svarade då med att h*n inte hade stannat vid stopplikt och därför fått kortet indraget i 6 månader. För mig låter detta överdrivet då det inte resulterade i en olycka eller något liknande.

Så ni vet som vet, talar personen sanning eller inte? Straffet låter ju väldigt hårt för en sådan grej.
Ska tilläggas att prövotiden för körkortet hos personen har gått ut.

* Ledsen om tråden ligger fel. Flytta gärna om så är!
Citera
2012-04-27, 18:58
Medlem
Osannolikt om det bara gäller brott mot stopplikt! Borde vara betydligt kortare återkallelsetid i så fall. Det finns nog mer här....
Citera
2012-04-27, 18:59
Medlem
Jo, det är väl inte ovanligt att man får indraget körkort en tid om man inte stannar vid stopplikt. Dessutom får man 2500 kr i böter.

Prövotid eller ej påverkar inte beslutet att dra in körkortet eller inte.
Citera
2012-04-27, 19:02
Medlem
RuckaRuckaAlis avatar
Kan tänka mig att det beror på hur det var han gjorde. sket han blanka fan i stoppskylten kan det nog bli indraget körkort men om man stannar till fast bilen ändå rullar lite så borde det bara bli böter.

Chansar dock bara.
Citera
2012-04-27, 19:06
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zeds
Hej.

En i min bekantskapskrets har förlorat sitt körkort i 6 månaders tid. Personen berättade aldrig varför men till slut så togs frågan upp på personens Facebook. Personen svarade då med att h*n inte hade stannat vid stopplikt och därför fått kortet indraget i 6 månader. För mig låter detta överdrivet då det inte resulterade i en olycka eller något liknande.

Så ni vet som vet, talar personen sanning eller inte? Straffet låter ju väldigt hårt för en sådan grej.

2 månaders indraget körkort och böter på 2500 kronor brukar vara normalt. Mer än 2 månaders indraget körkort tyder på att det finns ytterligare faktorer att ta hänsyn till.
Citera
2012-04-27, 19:22
Medlem
cpskadans avatar
Låter suspekt att inte berätta om en sådan företeelse.
Han kanske körde lite för tidigt dagen efter och skäms för att ha blivit haffad för rattfylla, vilket låter så hemskt i våra Svenska öron
Citera
2012-04-27, 19:27
Medlem
Citat:
Hej.

Jag missade att stanna vid stopplikt 1 gång fick mitt körkort indraget på 1 månad MEN bara för att jag hade en bot nästan exakt 1 månad innan då jag körde 28 Km/h för fort.

6 månader låter inte rimligt gissar på fyllekörning eller vårdslöshet i trafik.
Citera
2012-04-27, 19:29
Medlem
Zedss avatar
Tack så mycket för era svar mina vänner. Tyder säkerligen på att det är någonting annat som spökar då alltså. Som jag misstänkte.
Citera
2012-04-27, 19:34
Medlem
Citat:
Tack så mycket för era svar mina vänner. Tyder säkerligen på att det är någonting annat som spökar då alltså. Som jag misstänkte.

Kan ju vara en dagen efter körning alltså man tror man är nykter men det är man inte efter en blöt kväll.

Det fenomenet är vanligt, jag har en polare jag hade fest hos en helg han bor 50 Km bort.
Det var en blöt kväll efter att jag slaggat käkat runt kl 13.00 nästa dag så mådde jag bra ville köra hem.

Blåste i hans alkometer och var på 0.90 fortfarande så det blev att vänta några timmar till innan jag kunde dra hem
Citera
2012-04-27, 20:09
Medlem
Zedss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kristian65
Kan ju vara en dagen efter körning alltså man tror man är nykter men det är man inte efter en blöt kväll.

Det fenomenet är vanligt, jag har en polare jag hade fest hos en helg han bor 50 Km bort.
Det var en blöt kväll efter att jag slaggat käkat runt kl 13.00 nästa dag så mådde jag bra ville köra hem.

Blåste i hans alkometer och var på 0.90 fortfarande så det blev att vänta några timmar till innan jag kunde dra hem

Jo kan självklart vara något sådant också. Får se om personen säger någonting mer.
Citera
2012-04-27, 20:13
Medlem
Sittkissares avatar
Jag har för mig att om man bryter mot stopplikt samt några få andra regler så leder det till indraget körkort direkt. Bryta mot stopplikten är de rätt hårda med och det låter rimligt med indraget körkort för det tycker jag. Vill dock inte svära på det. Men jag vet att jag själv alltid stannar vid stopplikt oavsett om det är öde på vägen eller inte just därför att jag ha det i bakhuvudet att det blir indraget körkort om polisen skulle se det.
Citera
2012-04-27, 20:15
Medlem
Citat:
Jo kan självklart vara något sådant också. Får se om personen säger någonting mer.

var var det nånstans? kanske nån här på fb har sett nått
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in