Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2012-04-27, 15:27
Medlem
http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=15777&a=267554

I februari 2001 mördar Roger Carlsson 3 personer med yxa i Göteborg. Det ena yxmordet sker även på öppen gata.De två andra offren är två tidigare flickvänner.Morden ursäktas med någon sorts hasch/knarkmissbruk.Redan efter 2-3 år bedöms han "frisk",släpps ut och tillåts leva bland normala människor.

Vad gör denna hedersknyffel idag? Nån som vet mer? Finns en arkiverad tråd om detta monster ,men där var det sannerligen tunt med info.
Citera
2012-04-27, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lajlajlaj34
http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=15777&a=267554

I februari 2001 mördar Roger Carlsson 3 personer med yxa i Göteborg. Det ena yxmordet sker även på öppen gata.De två andra offren är två tidigare flickvänner.Morden ursäktas med någon sorts hasch/knarkmissbruk.Redan efter 2-3 år bedöms han "frisk",släpps ut och tillåts leva bland normala människor.

Vad gör denna hedersknyffel idag? Nån som vet mer? Finns en arkiverad tråd om detta monster ,men där var det sannerligen tunt med info.

Stämmer verkligen den uppgiften, att han är utskriven? Och haschmissbruk har jag inget minne av att han hade. Däremot skulle han ha fått ett "psykosgenombrott" efter en längre tids hat mot sin chef, som han mördade.
Citera
2012-04-27, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wahrsager
Stämmer verkligen den uppgiften, att han är utskriven? Och haschmissbruk har jag inget minne av att han hade. Däremot skulle han ha fått ett "psykosgenombrott" efter en längre tids hat mot sin chef, som han mördade.
Utskriven i formell mening är svårt att veta om han är. Att han lever fritt ute bland vanligt folk verkar han göra enligt (den gamla)artikeln.
Citera
2012-04-27, 21:13
Medlem
TheJesuss avatar
Jag vill minnas att jag läste att han påbörjade läkarlinjen efter att han kom ut.
Citera
2012-04-27, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheJesus
Jag vill minnas att jag läste att han påbörjade läkarlinjen efter att han kom ut.
En yxmördare på läkarlinjen
Citera
2012-04-28, 16:09
Medlem
Citat:
Utskriven i formell mening är svårt att veta om han är. Att han lever fritt ute bland vanligt folk verkar han göra enligt (den gamla)artikeln.

Det är jag inte övertygad om, att det stämmer. Däremot har jag läst, att han beviljats frigång för studier i beteendevetenskap..
Citera
2012-04-29, 20:13
Medlem
Att han nu skulle vara frigiven ar väl ganska sannolikt med den hyperliberala frigivningspolitik som genomsyrade kriminalvården på den tiden.
Anmärkningsvärt är också att morden skedde över en längre tidsrymd,ca ett dygn,vilket tyder på ett kalkylerande syfte hos gm.
Citera
2012-04-29, 23:51
Medlem
Citat:
Att han nu skulle vara frigiven ar väl ganska sannolikt med den hyperliberala frigivningspolitik som genomsyrade kriminalvården på den tiden.
Anmärkningsvärt är också att morden skedde över en längre tidsrymd,ca ett dygn,vilket tyder på ett kalkylerande syfte hos gm.

Trams!

Han dömdes till rättspsykiatrisk vård. Det har inget med "liberal" politik att göra, om/när han friges. Särskilt kalkylerande var han heller inte.

Det som talar för att han idag skulle vara ute, är väl den oerhört långa tid som gått - men det behöver inte vara någon garanti för det. Tandläkaren, som mördade ett par fogdar på 1990-talet - vete sjutton om han inte sitter inlåst på mentalsjukhus än idag?
Citera
2012-04-30, 00:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wahrsager
Trams!

Han dömdes till rättspsykiatrisk vård. Det har inget med "liberal" politik att göra, om/när han friges. Särskilt kalkylerande var han heller inte.

Det som talar för att han idag skulle vara ute, är väl den oerhört långa tid som gått - men det behöver inte vara någon garanti för det. Tandläkaren, som mördade ett par fogdar på 1990-talet - vete sjutton om han inte sitter inlåst på mentalsjukhus än idag?

11år är inte en oerhört lång tid när man har mördat tre mäniskor.
Citera
2012-04-30, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av freee
11år är inte en oerhört lång tid när man har mördat tre mäniskor.

En viss Matija Sovdat gjorde samma sak vad gäller antal mordoffer - och utskrevs efter sju år..

När jag talar om "lång tid" menar jag inte den mänskliga aspekten, utan hur svensk rättspsykiatrisk vård resonerar.
Citera
2012-05-01, 10:08
Medlem
"Två år efter yxmorden har mördaren långtidspermission och lever fritt ute bland vanligt folk". Till offrens anhörigas förskräckelse står det i den länkade artikeln.
Nån som vet var han bor/befinner sig?

Ett förundersökningsprotokoll vore också bra om någon kunde lägga upp här på flashback.
Citera
2014-03-21, 00:30
Medlem
Bajjamannen87s avatar
Roger kom ut efter tre år. Han lever med fru och två barn under skyddad identitet i mellansverige. Säker källa.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in