Intressant, tänkte precis starta en egen tråd om detta men fann den här tråden

Jag har inte riktigt förstått vad majoritetens definition på djup är.
I mina exempel tänker jag snacka väldigt mycket om (låt)texter, eftersom jag skriver sånt. En person som är djup skriver till exempel inte direkt vad han menar. Han skulle istället kanske använda metaforer så att folk som läser skiten inte fattar vad han skriver. På ytan står det något helt annat än vad han menar.
Om jag skriver: pojken sitter framför lådan, han tar upp spaden och börjar gräva i sanden och där hitta han sin bil.
Antagligen var inte det första nu tänkte på att jag skrev om en grabb som var i en konversation med en annan person(jag menade en brud) och han kände att konversationen var igång så att den kunde komma till en ny nivå och berätta om mer personliga saker för att lära känna personen bättre och det gör han så att han tillslut blev kär i personen.
Något som är djupt är enligt min mening att det finns något under det som orden verkar säga. Lite att läsa mellan radera fast det inte alltid behöver vara möjligt att förstå.
Alltså ett djup, inte ytligt.
Man kan även vara djup genom att tolka texten på ett annat sätt än vad det som står. en person kanske tolkar den första texten som att det handlar om en person som ska köpa en byrålåda och därför var han tvungen att åka till ikea där han även hittade sin byrå (väldigt dåligt exempel, sjukt svårt att göra en ny tolkning av sin egen text på ett annat sätt än vad man menar). Min poäng är i alla fall att man kan vara djup genom att tolka texten mer än vad den bara säger även om man inte tolkar den på samma sätt som författaren ville förmedla.
Hade en polare dock som hävdade att en person som kan ex skriva så att andra kan relatera till texten är djup men jag skulle istället säga att det är motsatsen. att skriva så att det blir svårtolkat och man måste analysera mer för att förstå den egentliga innebörden.
Kan även hålla med "coolingen" men det behöver inte handla om just livet även om det kan göra det, mest att man funderar mer än andra om saker och ting och att man håller fast vid det man tycker så länge inte någon kommer och resonerar kring något annat och då är det klart att man kan ändra på sin åsikt.
Jag tror att nyckeln för att vara djup är att "think outside the box"
vette fan om det jag skrivit är begripligt men det här är vad jag tycker iaf. och långt blev de fan.