• 1
  • 2
2014-01-08, 22:18
Medlem
Herr Bökbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Charlie-X
insiktsfull
Citat:
Ursprungligen postat av Bigzy
Hej! Jag anses vara djup, både av mig själv och visa andra i min omgivning.

Och så som jag ser på det.
Är att folk inte klarar/orkar ha en diskussion med mig, jag upplever det ofta som nonchalant, men anledningen är att dom inte klarar / orkar att ha samma ämne mer än några minuter innan det är dags att byta.

Djup är också för mig att man kan behålla ett perspektiv och använda det vid behov. Att det är precis så du bygger "djupet".
Att memorera synvinklar och kunna extrahera saker med deras hjälp i "framtiden".

Och att man tillåter sig vara utanför "the box".
Avskiljer ni djup från intelligens? bådadera handlar ju om resoneringsförmåga.

Och kan någon besvara det här tackar.
Citat:
en grabb som var i en konversation med en annan person(jag menade en brud) och han kände att konversationen var igång så att den kunde komma till en ny nivå och berätta om mer personliga saker för att lära känna personen bättre och det gör han så att han tillslut blev kär i personen.
Är det alltså hemligheten bakom att folk med störst sannolikhet blitt kära, att lära känna involverar personliga saker vad motparten står i olika frågor?
Senast redigerad av Herr Bökberg 2014-01-08 kl. 22:21.
Citera
2014-01-08, 23:17
Medlem
Theangleaxes avatar
Är hon djup?
Citera
2014-01-08, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herr Bökberg
Avskiljer ni djup från intelligens? bådadera handlar ju om resoneringsförmåga.

Nä, "djup:het" är ett intellektuellt uttryck, enligt mina termer. Jag avskiljer dock djup från smart:het i en rätt så hög grad.
Citera
2014-01-08, 23:41
Medlem
testpilotens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Birck
Kanske kan det liknas med två personer som går över ett stenrös. En av dem vänder, av nyfikenhet, på vissa stenar för att förstå vad det är de står på.

vad gör den andra då?

btw, jag var djup nu, right?
Citera
2014-01-09, 08:02
Medlem
Herr Bökbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Charlie-X
Nä, "djup:het" är ett intellektuellt uttryck, enligt mina termer. Jag avskiljer dock djup från smart:het i en rätt så hög grad.
Aha, hur ser den avskildheten ut för dig då?.

Drar du sedan likhetstecken mellan intelligent och smart? är ochså intressant för utgången..
Senast redigerad av Herr Bökberg 2014-01-09 kl. 08:15.
Citera
2014-01-09, 18:31
Medlem
Citat:
Aha, hur ser den avskildheten ut för dig då?.

1: Både 'smarthet' och 'djuphet' är uttryck av 'intelligens'. Jämförelsevis ungefär som 'skämtande' och 'utskällande' är uttryck av 'tal-förmåga'.

Så hur beskriver jag skillnaden mellan "djuphet" och "smarthet". En svår fråga.. Abstrakt så kanske jag vill tycka att "djuphet" är "insiktsfullhet" medan "smarthet" är "kunskapsfullhet", även om den beskrivningen känns grovt otillräcklig och generaliserande.. Vidare kan man väll generellt säga; mästaren i templet besitter "djuphet" medan professorn på universitetet besitter "smarthet".

Citat:
Drar du sedan likhetstecken mellan intelligent och smart? är ochså intressant för utgången..

Nä, läs "1" ovan.

Om jag hade dragit likhetstecken mellan intelligent och smart, så måste jag göra detsamma mellan intelligent och djup. Och därutav ett likhetstecken emellan djup och smart, vilket inte stämmer.
Senast redigerad av Charlie-X 2014-01-09 kl. 18:56.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in