2012-04-27, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av freXer
Har sån inställning, märker du ord nu.
Ett av ämnena du fick IG i var Svenska A va?
Dina formuleringar gör att man får läsa inläggen flera gånger vilket är rätt jobbigt.

Som jag skrev tidigare, sluta tycka synd om dig själv och ta tag i saker och ting istället, det finns ingen mirakellösning.
Citera
2012-04-27, 13:33
Medlem
Festungbreslaus avatar
Du har inte uppgett din ålder men gissningsvis är du mellan 18 till 20 år. Om du tittar i 7 kap. 1 § Föräldrabalken är din mamma försörjningsansvarig för dig tills du fyller 21 år med tanke på att du kommer studera på gymnasienivå efter sommaren pga. otillräckliga betyg.

Sammanfattningsvis kommer socialtjänsten kräva att du bor hos din mamma, alternativt tvinga henne att betala en delsumma av boendet som socialtjänsten ordnar. Undantag existerar givetvis men det beror på din mammas beskattningsbara inkomst, inte kostnader för privata skulder, lån eller inköp av tobak och berusningsmedel.
Citera
2012-04-27, 13:39
Medlem
freXers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Festungbreslau
Du har inte uppgett din ålder men gissningsvis är du mellan 18 till 20 år. Om du tittar i 7 kap. 1 § Föräldrabalken är din mamma försörjningsansvarig för dig tills du fyller 21 år med tanke på att du kommer studera på gymnasienivå efter sommaren pga. otillräckliga betyg.

Sammanfattningsvis kommer socialtjänsten kräva att du bor hos din mamma, alternativt tvinga henne att betala en delsumma av boendet som socialtjänsten ordnar. Undantag existerar givetvis men det beror på din mammas beskattningsbara inkomst, inte kostnader för privata skulder, lån eller inköp av tobak och berusningsmedel.
Har frågat JB och dom säger att det kostar att läsa upp betyg efter du slutar, för dom betygen som jag inte nåde till G som man inte behöver läsa om hela kursen. Vet inte om det läsa på sommaren, vad jag tror är för dom som går i 1-2an. Läste om Försörjningsplikt här
http://sv.wikipedia.org/wiki/F%C3%B6...B6rjningsplikt.
Citera
2012-04-27, 13:45
Medlem
Tog mig friheten att översätta

Citat:
Jag har frågat JB, och dom säger att det kostar att läsa upp betygen efter att du tagit studenten.
För de betyg som jag inte uppnådde G, behöver man inte läsa om hela kursen utan bara delar(?).

Vet inte om det går att läsa upp betygen över sommaren, eller om detta bara gäller för elever som går i årskurs 1-2. Läste om Försörjningsplikt här

KOMVUX säger jag bara, vad har du emot det? Många läser där och det ses inte direkt som ett misslyckande, utan att man faktiskt bryr sig.
Det stämmer att din mor har försörjningsskyldighet också, om du fortsätter plugga upp dina gymnasiebetyg dvs.
Citera
2012-04-27, 14:05
Medlem
Festungbreslaus avatar
Citat:
Har frågat JB och dom säger att det kostar att läsa upp betyg efter du slutar, för dom betygen som jag inte nåde till G som man inte behöver läsa om hela kursen. Vet inte om det läsa på sommaren, vad jag tror är för dom som går i 1-2an. Läste om Försörjningsplikt här

Givetvis blir det studier eller prövning vid komvux om du inte går ut med grundläggande behörighet. Om din mamma vägrar betala ditt uppehälle och kastar ut dig kommer socialen att hjälpa dig och sedan skicka en faktura till din mamma för omkostnaderna.
Citera
2012-04-27, 14:09
Medlem
Citat:
Hon har inte mat till sig själv knappt och jag har en halv bror som vill ha ett eget rum och dom vill inte jag ska hänga med och det är speciellt för hennes nya kille bor på samma ort.
Var är andra halvan? Är det benen eller torson som ej finns med er?
Citera
2012-04-27, 14:11
Medlem
freXers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Festungbreslau
Givetvis blir det studier eller prövning vid komvux om du inte går ut med grundläggande behörighet. Om din mamma vägrar betala ditt uppehälle och kastar ut dig kommer socialen att hjälpa dig och sedan skicka en faktura till din mamma för omkostnaderna.
Säker på det på vilka grunder, komvux är inte gymnasiet? Utveckla.
Citera
2012-04-27, 14:12
Medlem
freXers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malkinson
Var är andra halvan? Är det benen eller torson som ej finns med er?
Vad är benen och torson?
Citera
2012-04-27, 14:22
Medlem
BuzzBs avatar
Plugga upp gymnasiebetygen på till exempel folkhögskola, Du har inte så mycket annat till val.
Och då måste du ju ta Csn.
För utan gymnasiebetyg är det inte många jobb eller utbildningar du får.
Speciellt inte om du gått It.

Du kan ju alltid kolla upp KY utbildningar (kvalificerad yrkes utb.) tror inte det är så mycket du kommer in på där heller.

Edit: På folkhögskola kan du ju ofta bo på internat, det är ju inte gratis, men det är fan så mycket billigare än att bo i lägenhet.
Senast redigerad av BuzzB 2012-04-27 kl. 14:25.
Citera
2012-04-27, 14:28
Medlem
freXers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BuzzB
Plugga upp gymnasiebetygen på till exempel folkhögskola, Du har inte så mycket annat till val.
Och då måste du ju ta Csn.
För utan gymnasiebetyg är det inte många jobb eller utbildningar du får.
Speciellt inte om du gått It.

Du kan ju alltid kolla upp KY utbildningar (kvalificerad yrkes utb.) tror inte det är så mycket du kommer in på där heller.
Jo är medveten om jag ska göra något vettigt inom IT branschen måste jag specificera mig på något och bli bra på den saken.
Csn om det är ett måste men känns otryggt i komvux, fast jag inte varit där. Men det spelar ingen roll.
kan inte prata om det med KY, vet inget om dessa. Inte heller folkhögskola.
Citera
2012-04-27, 14:31
Medlem
vondodenburgs avatar
det enda som gäller är att plugga vidare. sök till någon högskola och ta studielån.
Citera
2012-04-27, 14:32
Medlem
freXers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vondodenburg
det enda som gäller är att plugga vidare. sök till någon högskola och ta studielån.
Har inte grundläggande behörighet för högskola om du läste tråden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in