2012-04-27, 14:35
Medlem
BuzzBs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av freXer
Jo är medveten om jag ska göra något vettigt inom IT branschen måste jag specificera mig på något och bli bra på den saken.
Csn om det är ett måste men känns otryggt i komvux, fast jag inte varit där. Men det spelar ingen roll.
kan inte prata om det med KY, vet inget om dessa. Inte heller folkhögskola.

Men hallå, Du måste fixa gymnasiebetyg, sen om du väljer att göra det på komvux eller folkhögskola är upp till dig!
Vill inte låta som en trasig skiva/moralkärring. Men du har fan inget annat val!

Personligen skulle jag ha valt Folkhögskola för det är både roligare och har mer struktur på själva studierna. Jag förstår inte vad som känns så otryggt med Csn?
Citera
2012-04-27, 14:42
Medlem
vondodenburgs avatar
Citat:
Har inte grundläggande behörighet för högskola om du läste tråden.
börja med att fixa det då, annars blir det tufft tyvärr om du inte har någon speciell talang.
Citera
2012-04-27, 14:42
Medlem
freXers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BuzzB
Men hallå, Du måste fixa gymnasiebetyg, sen om du väljer att göra det på komvux eller folkhögskola är upp till dig!
Vill inte låta som en trasig skiva/moralkärring. Men du har fan inget annat val!

Personligen skulle jag ha valt Folkhögskola för det är både roligare och har mer struktur på själva studierna. Jag förstår inte vad som känns så otryggt med Csn?
Okej men folkhögskola är det som komvux eller vad innebär det. Det är absolute inte otryggt med csn bara det att jag gör det på en grund att jag inte går en utbildning som en riktig högskola. Som att man gör det när man går IV gymnasiet om man kan gem föra så.
Citera
2012-04-27, 14:43
Medlem
freXers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vondodenburg
börja med att fixa det då, annars blir det tufft tyvärr om du inte har någon speciell talang.
Är det så verkligen? det är ungefär hälften jag tycker som har gått högskola, (vild gissning).
Citera
2012-04-27, 14:45
Medlem
BuzzBs avatar
Citat:
Okej men folkhögskola är det som komvux eller vad innebär det. Det är absolute inte otryggt med csn bara det att jag gör det på en grund att jag inte går en utbildning som en riktig högskola. Som att man gör det när man går IV gymnasiet om man kan gem föra så.

Jo, Folkhögskola är lite som komvux, förutom att på folkhögskola har du en färdig utbildnings plan.

Fast du lär ju söka allmän linje eller motsvarande.
Citera
2012-04-27, 15:06
Bannlyst
Citat:
Osäker framtid. Borde sätta upp mål, börja plugga och bli något istället för att dega bort resten utav mitt liv på ett skitjobb där jag antingen kommer slita ut mig eller vantrivas

Du behöver inte oroa dig, Socialen är SKYLDIG att hjälpa dig. Du kommer få pengar så att du klarar dig.
Det man får pengar för är Hyra, el, fackförening (Gå med, betala varje månad och gå aldrig ur) mat, kläder etc, kommer inte ihåg allt.
Du kommer få ungefär 2000 som du får göra vad du vill med, dessa räknas dock som pengar du ska använda för att köpa kläder och andra ateraljer du kan behöva hemma. Du kommer behöva redovisa vad du köpt och hur ditt liv ser ut igenom att skriva en lapp varje månad där du visar vad du behöver pengar till och vad du spenderat pengarna du redan fått på och du kommer att få dem, OM du gör precis som dom säger att du ska göra. Väldigt viktigt att inte skippa att söka arbeten, gå till arbetsförmedlingen etc, annars får du inga pengar.
I den situationen du verkar befinna dig i så är det enkel matematik. Inga + pengar = Hemlös.

Ett tips är att du tar upp någon lagbok och studerar noggrant EXAKT vad som gäller vid bidrag ifrån Socialen. Eftersom att dom inte ger information om vad du har rätt att få, antagligen för att dom ska slippa betala ut så mycket som möjligt. Har hänt när jag ansökt att jag har tagit hjälp utav en polares mor som kan sånt här, även när hon kom med Lagar som bakrund så försökte dom slingra sig, gick så långt att vi var tvungna att hota med att tillkalla länsman...

Mitt tips till dig är, KLIPP DIG! Skaffa en framtid! Socialen är en fälla! Skolan är din bästa vän/chans/hopp, du lever bara en gång så sätt igång direkt!

Går säkert att få ett arbete som truck-chaufför på något avdankat lager någonstans för maxlön 21k i månaden innan skatt, men såna arbeten blir mer och mer fullsatta för varje dag. Ta dig i kragen, plugga som ett djur i 5-6 år till och lev på CSN (finns många som gör) sök ett jobb inom den bransh du utbildat dig och casha in din första månadslön på 75k...(siffrorna stämmer kanske inte, men det gör inte detta inlägget mindre sant för det)
Senast redigerad av therefore 2012-04-27 kl. 15:11.
Citera
2012-04-27, 16:21
Medlem
Nej, du behöver inte studera upp betygen som alla säger här, jag skulle rekommendera att inte göra det till och med. Sök jobb istället. Visst finns det välbetalda jobb som man bara når genom universitetstudier och dylikt men det är så klart långt ifrån enda sättet. Jag har aldrig varit med om en arbetstgivare som velat titta på betygen (gymnasie), och då skriver jag ibland att referenser i form av betyg finns tillgängliga. Jag tror inte det är vanligt alls. Det närmaste jag kommit är jag att jag skrivit att betyg finns samt att jag helt enkelt gav honom det efter intervjun som jag fick.

Varför jag rekommenderar att inte plugga upp är för att det tar energi om du då måste lägga på något som tydligen inte är din starkaste sida, använd den till något du är bättre på istället. Sedan när du fått jobb och boende och ordnat upp alla förhållande kan du påbörja studier om det är något som lockar.
Citera
2012-04-27, 16:24
Medlem
Festungbreslaus avatar
Citat:
Säker på det på vilka grunder, komvux är inte gymnasiet? Utveckla.

Studier vid komvux är gymnasiestudier för vuxna och omfattas av de regleringar i föräldrabalken som jag hänvisat till tidigare. Samma gäller folkhögskolestudier trots att namnet kan antyda andra saker. Beroende på din ålder finns det också "stoppregler" vid studier på gymnasienivå. Dvs. om du kommer direkt från gymnasiet och inte gått om ett år kan du inte få lån eller det större bidrag det första året för studier på gymnasienivå. Dessa regler finns för att föräldrarna ska ta det ekonomiska ansvaret för ungdomar som inte uppnått godkända resultat i gymnasiet.
Citera
2012-04-27, 16:25
Medlem
freXers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Festungbreslau
Studier vid komvux är gymnasiestudier för vuxna och omfattas av de regleringar i föräldrabalken som jag hänvisat till tidigare. Samma gäller folkhögskolestudier trots att namnet kan antyda andra saker. Beroende på din ålder finns det också "stoppregler" vid studier gymnasienivå. Dvs. om du kommer direkt från gymnasiet och inte gått om ett år kan du inte få lån eller det större bidrag det första året för studier på gymnasienivå. Dessa regler finns för att föräldrarna ska ta det ekonomiska ansvaret för ungdomar som inte uppnått godkända resultat i gymnasiet.
Okej jag har faktiskt gått om ett år.
Citera
2012-04-27, 16:30
Medlem
Festungbreslaus avatar
Citat:
Okej jag har faktiskt gått om ett år.

Alltid bra att skriva sin ålder, eller hur?

I det fallet kan du få studiemedel för studier vid komvux, dock kan du fortfarande kräva att din mamma betalar ditt uppehälle med utgångspunkt i föräldrabalken.
Citera
2012-04-27, 16:38
Medlem
freXers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Festungbreslau
Alltid bra att skriva sin ålder, eller hur?

I det fallet kan du få studiemedel för studier vid komvux, dock kan du fortfarande kräva att din mamma betalar ditt uppehälle med utgångspunkt i föräldrabalken.
Vad är uppehälle och föräldrabalken? måste man inte läsa vis antal timmar då?
Hur mycket går studiemedlet på och hur ansöker man?
Citera
2012-04-27, 16:43
Medlem
Fris avatar
Sorry, men det svenska biljonerkronorsbidragssystemet är reserverat för dem som redan har jobbat över ett år. För dig finns ingen a-kassa, sjukpenning, föräldrapenning o.s.v. Ett grundvillkor för att få bidrag i Sverige. är att man redan har en stadig inkomst!

Arbete är svårt att få eftersom vi har världens allra högsta straffskatter mot arbete. För varje lön din arbetsgivare ska betala till dig, måste han betala en lika stor lön till staten i skatt. Så det ser skit ut för dig, beklagar!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in