Citat:
Ursprungligen postat av freXer
Osäker framtid. Borde sätta upp mål, börja plugga och bli något istället för att dega bort resten utav mitt liv på ett skitjobb där jag antingen kommer slita ut mig eller vantrivas
Du behöver inte oroa dig, Socialen är SKYLDIG att hjälpa dig. Du kommer få pengar så att du klarar dig.
Det man får pengar för är Hyra, el, fackförening (Gå med, betala varje månad och gå aldrig ur) mat, kläder etc, kommer inte ihåg allt.
Du kommer få ungefär 2000 som du får göra vad du vill med, dessa räknas dock som pengar du ska använda för att köpa kläder och andra ateraljer du kan behöva hemma. Du kommer behöva redovisa vad du köpt och hur ditt liv ser ut igenom att skriva en lapp varje månad där du visar vad du behöver pengar till och vad du spenderat pengarna du redan fått på
och du kommer att få dem,
OM du gör precis som dom säger att du ska göra. Väldigt viktigt att inte skippa att söka arbeten, gå till arbetsförmedlingen etc, annars får du inga pengar.
I den situationen du verkar befinna dig i så är det enkel matematik. Inga + pengar = Hemlös.
Ett tips är att du tar upp någon lagbok och studerar noggrant EXAKT vad som gäller vid bidrag ifrån Socialen. Eftersom att dom inte ger information om vad du har rätt att få, antagligen för att dom ska slippa betala ut så mycket som möjligt. Har hänt när jag ansökt att jag har tagit hjälp utav en polares mor som kan sånt här, även när hon kom med Lagar som bakrund så försökte dom slingra sig, gick så långt att vi var tvungna att hota med att tillkalla länsman...
Mitt tips till dig är, KLIPP DIG! Skaffa en framtid! Socialen är en fälla! Skolan är din bästa vän/chans/hopp, du lever bara en gång så sätt igång direkt!
Går säkert att få ett arbete som truck-chaufför på något avdankat lager någonstans för maxlön 21k i månaden innan skatt, men såna arbeten blir mer och mer fullsatta för varje dag. Ta dig i kragen, plugga som ett djur i 5-6 år till och lev på CSN (finns många som gör) sök ett jobb inom den bransh du utbildat dig och casha in din första månadslön på 75k...(siffrorna stämmer kanske inte, men det gör inte detta inlägget mindre sant för det)