• 1
  • 2
2012-04-27, 09:22
Medlem
freXers avatar
Hej,
Jag är snart klar med skolan och min enda familj är morsan. Hon vill flytta närmare sitt jobb därmed ska inte jag hänga med. "Fair enough" men jag har absolute ingen inkomst eller en sparkasa att ta ifrån. Jag har sökt jobb själv ofc, till och med försökt skriva in mig på arbetsförmedlingen men det fick jag inte för jag är skriven på skolan just för nu. Men det är problemet att jag måste få pengar till mat som jag klarar mig och boende, jag vet inte hur jag ska klara mig. Det enda jag kan göra att se glad ut när alla andra tar studenten! känns som allt dåligt händer just nu i mitt liv. Jag måste gå till SoC och be om hjälp, hoppas dom kan hjälpa mig men det är jobbig sits att gå igenom. När jag är på arbetsintervjuer säger dom det var bra intervju och allt men fattas meriter det är tufft motstånd, min enda merit är att jag har apu på media markt men jag känner inte lust för stå där två dagar i veckan längre eftersom det ger ändå ingen merit. Har redan blivit tipsad av telenor där och åkt till gbg, men inget hände. Hjälp snälla
Citera
2012-04-27, 09:35
Medlem
zpenk781s avatar
Vad pluggade du?
Har du inga meriter från sommarjobb eller dylikt?

Vad är det för jobbigt med att gå till soc? Vi har ju soc p.ga att man ska kunna klara sig innan man hittar jobb och kan stå på egna ben.
Citera
2012-04-27, 09:36
Bannlyst
Vad har du för utbildning idagsläget? När det gäller aktivitetsstöd från försäkrningskassan så ska du ha gått arbetslös i tre månader innan pengarna betalas ut. Så om du slutar någon gång i juni så kan du förvänta dig att du får första ersättningen i september. Socialen vet jag inte hur mycket de ger men du ska få så att det täcker de utgifter du har.
Citera
2012-04-27, 09:37
Medlem
freXers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zpenk781
Vad pluggade du?
Har du inga meriter från sommarjobb eller dylikt?

Vad är det för jobbigt med att gå till soc? Vi har ju soc p.ga att man ska kunna klara sig innan man hittar jobb och kan stå på egna ben.
John Bauer, IT.
Nej, men jag har varit på min apu sen julas.
Det är process som gör allt det jag har försökt göra som allt går bra sviker än.
Citera
2012-04-27, 09:43
Medlem
freXers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PerZerk
Vad har du för utbildning idagsläget? När det gäller aktivitetsstöd från försäkrningskassan så ska du ha gått arbetslös i tre månader innan pengarna betalas ut. Så om du slutar någon gång i juni så kan du förvänta dig att du får första ersättningen i september. Socialen vet jag inte hur mycket de ger men du ska få så att det täcker de utgifter du har.
Det är väl för man ska försöka själv först sen så hjälper dom dig mer och mer?
Nej det undrar jag också måste ju gå den vägen, det sa dom på arbetsförmedlingen.
Citera
2012-04-27, 09:59
Medlem
starlightcams avatar
Hm, jobbigt läge. Under dessa 3 månader som diskuteras, kan din mamma kanske hjälpa dig lite då tror du?
Citera
2012-04-27, 10:06
Medlem
Funderat på att studera vidare till någon högre utbildning, hoppa på låne-karusellen och bli skyldig CSN massa pengar, det är alltid kul som fan!
Du blir mer attraktiv på arbetsmarknaden än din merit från både Media Markt samt skitskolan JB.

Då kan du få bidrag + lån tills/om du hittar ett arbete du vill jobba på, därefter hoppar du bara av skolan om du blir fastanställd.
Citera
2012-04-27, 10:07
Medlem
freXers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av starlightcam
Hm, jobbigt läge. Under dessa 3 månader som diskuteras, kan din mamma kanske hjälpa dig lite då tror du?
Hon har inte mat till sig själv knappt och jag har en halv bror som vill ha ett eget rum och dom vill inte jag ska hänga med och det är speciellt för hennes nya kille bor på samma ort.
Citera
2012-04-27, 10:08
Medlem
Dansk111s avatar
Vad har du för utbildning?? Jobba inom samma område som du har utbildat dig till?? Annars kan du fortsätta plugga och leva ssn lånet? Eller åka till Norge och jobba?? Finns mycket jobb för unga killar plus att många fixar även så du har boende när du kommer fram Vill du ha mera info så för du mejla istället för jag går nog inte in på denna tråd igen..
Citera
2012-04-27, 10:17
Medlem
freXers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eklips
Funderat på att studera vidare till någon högre utbildning, hoppa på låne-karusellen och bli skyldig CSN massa pengar, det är alltid kul som fan!
Du blir mer attraktiv på arbetsmarknaden än din merit från både Media Markt samt skitskolan JB.

Då kan du få bidrag + lån tills/om du hittar ett arbete du vill jobba på, därefter hoppar du bara av skolan om du blir fastanställd.
Ja har faktiskt tänkt det men tyvärr har jag inte grundläggande behörighet från min skola och jag tycker personligen csn är inget alternativ om man ska läsa komvux. Jag når 2500p innan jag slutar.
Citera
2012-04-27, 10:19
Medlem
freXers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dansk111
Vad har du för utbildning?? Jobba inom samma område som du har utbildat dig till?? Annars kan du fortsätta plugga och leva ssn lånet? Eller åka till Norge och jobba?? Finns mycket jobb för unga killar plus att många fixar även så du har boende när du kommer fram Vill du ha mera info så för du mejla istället för jag går nog inte in på denna tråd igen..
Jag har sökt lite på cribsnorge.se men inte fått något svar, någon annan som kanske kan mer? har bara ett personligt brev eftersom jag har inget cvv att skriva.
Citera
2012-04-27, 10:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av freXer
Ja har faktiskt tänkt det men tyvärr har jag inte grundläggande behörighet från min skola och jag tycker personligen csn är inget alternativ om man ska läsa komvux. Jag når 2500p innan jag slutar.
Hur kan du inte ha högskolebehörighet om du tog studenten från gymnasiet?
2500 hp är väldigt mycket, är du säker på att du har räknat allting rätt?

Finns högskolor med låga intagningskrav också, men detta är givetvis något som sänker utbildningsstandarden avsevärt med.

CSN är väl ypperligt när du läser komvux egentligen, vad finns det för alternativ?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in