Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2012-04-26, 23:49
  #1
Medlem
Taxidebatten har dragit igång där man äntligen börjar uppmärksamma problemen med en icke fungerande marknad.

När man släppte TAXI fri för de som kör kan vem som helst som förstår marknader räkna ut att det skulle bli kaos. Det förvånande är att det har fått pågå så länge som det gjort, gissningsvis beror det på att det är mest turister som drabbas, de som inte vet vad en TAXI egentligen skall kosta och som snart lämnar staden.
Vad tror du det beror på att TAXI fått haft denna frihet under så lång tid?

Om en marknad skall fungera måste:
  • Kunden skall kunna informera sig om tjänsten innan den köper (vilket självklart inkluderar priset).
  • Kunden måste ha lätt att välja
  • Det måste finnas någon form av skadestånd (ungefär som garanti när vi köper elektronik) om kunden blir blåst.

Saknar marknaden de ovanstående punkterna så fungerar den inte, den kan inte börja fungera och kommer göra väldigt många irriterade.
Varför vet inte politiker vad som krävs för att en marknad skall fungera?
Citera
2012-04-27, 02:26
  #2
Medlem
Tjafsarns avatar
Intressant artikelserie, ska lusläsa den imorgon. Personligen så åker jag aldrig någonsin taxi om det inte är det absolut sista alternativet. Taxichaufförer är de värsta lurendrejarna på den här planeten och jag är förbryllad över att de inte har ett generellt sämre rykte än vad de har. Med fri prissättning så blir varje möte mellan kund och förare en sorts maktkamp där ingen riktig "objective standard" existerar. Vilket leder till att jag, väldigt olikt mig själv, förbereder mig genom att sänka priset på tjänsten på brutalaste vis jag kan, med de fulaste knep jag kan, för jag förväntar mig att jag annars blir den som åker på samma metod.

Ibland har det lett till dåligt samvete när en väldigt hjälpsam och vänlig chaffis blivit överkörd av mig, ibland när jag inte haft orken så har jag förbannat mig själv för att jag låtit summan styra iväg utan att jag orkat tjafsa emot. Eftersom ingen objective standard råder så blir helt enkelt det rimligaste priset det som är det lägsta jag kan kränga mig till, och vice versa. Därför blir det svårt att dricksa den bussiga chaffisen extra och bestraffa den dålige chaffisen med hårda metoder när man först i efterhand med djupare analys som en simpel taxiresa inte är värd kan komma fram till vad som hade varit ett rimligt pris.

Det var den personliga vinkeln, den politiska blir dock ändå att det taxibolag som väljer att profilera sig som ett ärligt bolag, och som lyckas garantera detta i medias blindtester blir det bolag som i längden får bäst rykte, och till slut bäst konkurrensläge på marknaden. Om marknaden är överbelastad så leder ju det till slut till att de sämre lämpade bolagen dukar under. Om marknaden så att säga fungerar, vilket den faktiskt gör, problemet är att just den här sortens marknad är av den sort att den är svår att få "ren" på samma sätt som t.ex marknader som kan undersökas av oberoende konsumentnätverk som t.ex Pricerunner. Jag tror bara det tar längre tid, innan de dåliga bolagen försvinner till förmån för de bättre.
Citera
2012-04-27, 06:05
  #3
Medlem
Blossom-Russos avatar
Det gamla sverige är ju tråkigt barbari.

Det är väl lika bra vi ger turisterna ett mer spännande första intryck av det nya sverige.
Citera
2012-04-27, 10:59
  #4
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlokOchSnygg
Om en marknad skall fungera måste:
Marknad är ömsesidig frivillighet. När ingen tvingar någon annan, då fungerar marknaden. Politiker låtsas inte förstå vad en marknad är, och du förstår det bevisligen inte!

Citat:
[*]Kunden skall kunna informera sig om tjänsten innan den köper (vilket självklart inkluderar priset).
Brukar alltid finnas klisterlappar på rutor och handskfack där priserna står klart och tydligt angivna. Dessutom tickar priset successivt upp på en taxameter, så det är ingen hemlighet. Vidare kan man ju FRÅGA föraren som sitter bredvid! och får man inte den information man hade önskat, så får man välja om man tar risken eller inte.

Citat:
[*]Kunden måste ha lätt att välja
Där är en taxi, den tar jag! Eller så ringer jag typ 08 1111111. Vad är svårt med det?

Citat:
[*]Det måste finnas någon form av skadestånd (ungefär som garanti när vi köper elektronik) om kunden blir blåst.
Finns ju redan. Se skadeståndslagen och tillämpliga delar av brottsbalken.


Citat:
Varför vet inte politiker vad som krävs för att en marknad skall fungera?
Vad krävs då för att planekonomi ska fungera?
Jo, att en liten klick politiker politiker maktkampar mot varandra om att stifta lagar som de hoppas hjälper dem blir omvalda vid planeringshorisontens slut (vart fjärde år). Och sen att byråkratchefer grupparbetar om att tolka om dessa diffusa lagar till arbetsinstruktioner till underställda byråkrater, som sen går ut på stan och genomför stickprover på att allt undersåteboskap lyder överherrarnas alla order till punkt och pricka. Förstår du nu varför alla regleringar av allting i alla sammanhang överallt alltid har lett till fattigdom, förtryck och korruption? Så blir det när man koncentrerar alla pengar och all makt till en extremt liten klick människor a.k.a. "planekonomi".
__________________
Senast redigerad av Fri 2012-04-27 kl. 11:01.
Citera
2012-04-27, 11:36
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
Marknad är ömsesidig frivillighet. När ingen tvingar någon annan, då fungerar marknaden. Politiker låtsas inte förstå vad en marknad är, och du förstår det bevisligen inte!


Problemet är att marknaden aldrig kommer bli fri. Den har redan begränsningar.
Därav måste man strukturera upp regler och begränsningar som gör marknaden "rättvis och ofarlig".

Lönebidrag, svartarbete, skattefifell, avsaknad av anställningsavtal, kollektivaavtal osv är sånt som påverkar balansen på en marknad. Desutom fins det vetenskapliga bevis för att en marknad mår bra av regleringar på liknande sätt som det fins bevis för att marknader fungerar bäst oreglerat.

Så verkar naivt att säga att ingen tvingar nån annan i en marknad. Så länge vi har lagar, regler och moraliska aspekter.
Citera
2012-04-27, 12:05
  #6
Medlem
Dr.Spins avatar
Vad är problemet? Om en vara är för dyr, köp den hos någon annan. Både transfer och 020 finns ju.

Det bör däremot bli tydligare jämförelsepriser. Konsumentverket kan sätta stickers på bilarna som är röda för de dyraste bolagen (5-10% över medelpriser) och gröna för alla andra med texten "vi är dyrare än snittet/we are more expensive than average" på de röda lapparna och en motsvarande "rättvis pris" märkning på de gröna.

Frågan är om detta ska tvingas fram eller ej. Egentligen borde de som utsätts för detta rösta, dvs Stockholmarna själva.
Citera
2012-04-27, 12:26
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Spin
Vad är problemet? Om en vara är för dyr, köp den hos någon annan. Både transfer och 020 finns ju.

Det bör däremot bli tydligare jämförelsepriser. Konsumentverket kan sätta stickers på bilarna som är röda för de dyraste bolagen (5-10% över medelpriser) och gröna för alla andra med texten "vi är dyrare än snittet/we are more expensive than average" på de röda lapparna och en motsvarande "rättvis pris" märkning på de gröna.

Frågan är om detta ska tvingas fram eller ej. Egentligen borde de som utsätts för detta rösta, dvs Stockholmarna själva.

Lite svagheter i resonemanget.

Konumentverket är ingen tillsyns myndighet.

Hur ska medelpriserna tas fram.

Stockholm är inte enda stället som berörs.

Problemet med Taxibranschen är så mycket mer komplext än överprissättning.
Citera
2012-04-27, 12:27
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
Brukar alltid finnas klisterlappar på rutor och handskfack där priserna står klart och tydligt angivna.
Vet turister och andra som nästan aldrig åker taxi i annat fall om det? tror inte det, dessutom verkar det inte finnas någon gräns för ockerpriser och då måste informationen vara mycket tydligare.

tror du det är en slump att det just är mellan stockholm arlanda som folk kan åka på riktigt dyra taxiresor..

Taxi är långt ifrån unikt, finns mängder av marknader där man bara släppt det fritt utan att förstå kundernas beteende i det området och därmed fått mycket knepiga resultat, ofta värre än när det sköttes statligt vilket är mycket synd. då saboterar det för nya försök där man verkligen försökt skapa en fungerande marknad (där bitarna är på plats)

Marknader där konkurrensen fungerar är oslabart, privatiseringar utan konkurrens är värre än statligt kontrollerad verksamhet
__________________
Senast redigerad av KlokOchSnygg 2012-04-27 kl. 12:29.
Citera
2012-04-27, 12:52
  #9
Medlem
hashs avatar
Marknaden är avreglerad.
Detta innebär:

Vem som helst kan starta en taxiverksamhet.
Prissättningen är fri.


Det är Länsstyrelsen/Transportstyrelsen och svenska Taxiförbundet som har vart helt oförmögna att sätta upp spelregler på den fria marknaden, så att inte kunder blir drabbade av ockerpriser.
Som turist känner du inte till att taxi i Sverige har enormt stora prisskillnader.

Nu vet jag att kraven på att starta en taxirörelse har skärpts till en del sista tio åren, men det finns många åkare som idag är kriminella gangsters, våldtäktsmän osv....som sitter och kör er hem på kvällskvisten

Rätta mig om jag minns fel, men jag vill minnas att det var Sossarna som satt vid makten när taxi blev avreglerat 1990.
Citera
2012-04-27, 13:13
  #10
Medlem
Dr.Spins avatar
Du har bra poänger så jag svarar på dem:
Citat:
Ursprungligen postat av SkottaGrus
Lite svagheter i resonemanget.

Konumentverket är ingen tillsyns myndighet.
Korrekt, men de skulle kunna ta fram detta. Det behövs inte en ny myndighet för att kolla taxipriserna.
Citat:
Ursprungligen postat av SkottaGrus
Hur ska medelpriserna tas fram.
Typresor efter normalfördelningskurva * priser. Det är det enklaste sättet. Konsumentverket får ta fram dessa aggregat.
Citat:
Ursprungligen postat av SkottaGrus
Stockholm är inte enda stället som berörs.
Tog stockholm som exempel för att det är här som flest lyckosökare finns, naturligtvis omfattas alla områden som har problem men det bör beslutas lokalt. Vissa områden skulle kanske riskera att bli utan taxi om man reglerade för hårt.
Citat:
Ursprungligen postat av SkottaGrus
Problemet med Taxibranschen är så mycket mer komplext än överprissättning.
Det har även med bedrägerier att göra, dels i att fel taxa väljs (gäller alla länder), dels att bilarna kör omvägar (gäller alla länder). Detta bör klassas som bedrägeri och personerna som utför detta ska dömas. GPS-logg och kvitto borde räcka som bevisning, har inte chaffisen en bra förklaring så förlorar han sin licens och bolaget får en varning.

Alla problem, när de identifierats, går dock att lösa. Så jag är med på att det inte bara handlar om priser, men där kan man i alla fall börja. Man skulle även kunna tvinga taxibolagen att skriva ut hur lång tid de kört med resp taxa på kvittot.
Citera
2012-04-27, 13:21
  #11
Medlem
hashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Spin
Alla problem, när de identifierats, går dock att lösa. Så jag är med på att det inte bara handlar om priser, men där kan man i alla fall börja. Man skulle även kunna tvinga taxibolagen att skriva ut hur lång tid de kört med resp taxa på kvittot.

Detta har redan de större etablerade bolagen.
Citera
2012-04-27, 13:33
  #12
Medlem
Dr.Spins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hash
Detta har redan de större etablerade bolagen.
Bra, men är det tvingande? Lär ju göra det hela enklare när man ska bevisa fusk etc
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback