2012-04-28, 11:26
Citat:
Om vi väljer det vi upplever som sant så är det sant. Annat kan man inte säga. Det kommer givetvis inte vara nödvändigt att alla tycker samma saker är sant, givet att vi väljer detta åskådningssätt. Det kommer så att säga inte finnas någon objektiv sanning, viket stämmer väl överens med den upplevda verkligheten i vilket fall som helst. Missuppfattningar är ovidkommande, de är tolkningar av upplevelser och är helt skiljda från upplevelsen i sig.
Ursprungligen postat av Bisarro
1. Det vi upplever behöver inte vara sant eftersom vi kan ha för lite vetskap om saken, vi kan även ha missuppfattat något.
Citat:
Hur ska vi ta hänsyn till det om det är omöjligt att veta hur man ska ta hänsyn till det? Det blir givetvis helt irrelevant att ställa frågan om det inte finns något svar. Annat än att det kan ge andra funderingar osv men det hör inte till saken.
2. Detta går ju inte att bortse från eftersom frågan handlar om att vi antingen kan vara helt säkra på något eller inte. Vi måste ta hänsyn till detta oavsett om det för människan finns något svar eller inte.
Citat:
Givetvis kan vi inte gå runt och vara säkra på nåt om "det underliggande" om vi definierar "det underliggande" som något vi inte har möjlighet att undersöka. Det blir helt irrelevant att ens ställa frågor även om det. Vilket är varför det är enklare att välja 1 som åskådningssätt och helt enkelt finna sig i att "jo, jag kan vara säker på att jag upplevt något, och allt pekar på att upplevelsen innebär att jorden är sfärisk, eventuellt får jag ändra mig i framtiden eftersom detta bara är en tolkning av en upplevelse". Väljer vi 2 får vi inga fler möjligheter till sanning. Om du menar att 2 kan leda till fler sanningar så beskriv gärna hur.
Vi kan ju inte gå runt och vara säkra på allt möjligt bara för att det "inte finns något svar tillgängligt för människor". En fisk är helt säker på att allt som finns är havet (de kan nog inte tänka så avancerat, men du förstår principen).