2012-04-28, 01:09
Medlem
Bisarros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guttergod
Nej, men du behöver belägg om du hävdar att det är en absolut sanning.
Jag har ju bara hävdat att ingenting är en absolut sanning.
Citera
2012-04-28, 01:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bisarro
Jag har ju bara hävdat att ingenting är en absolut sanning.

Det är självemotsägande. Om ditt påstående är rätt har du ju fel. Tack för mig.
Citera
2012-04-28, 01:17
Medlem
Bisarros avatar
Citat:
Det är självemotsägande. Om ditt påstående är rätt har du ju fel. Tack för mig.
Som jag tidigare skrev kan jag inte vara säker på det heller, men det har du väl glömt? Tack för mig också.
Citera
2012-04-28, 01:21
Medlem
Citat:
Som jag tidigare skrev kan jag inte vara säker på det heller, men det har du väl glömt? Tack för mig också.

Jo, du kan faktiskt vara HELT säker på att det påståendet är självemotsägande om det är rätt.
Senast redigerad av guttergod 2012-04-28 kl. 01:24.
Citera
2012-04-28, 01:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av switchl
Jag är inte ute efter att vara löjlig, jag är helt ärlig mot både mig själv och dig.

Att du VET att du "upplever" himlen är inte sant. Hur VET du att du inte drömmer t.ex.? Nej, du antar(tror) att du upplever den, det kan jag hålla med om. Sedan kan man också diskutera vad det innebär att "uppleva" något.

Nej diskussionen är inte meningslös, du VET inte vad en människa är, ändå accepterar du (TROR du) att det du ser omkring dig är något som kallas för "människor" och att de här tingen är samma som du. Jag VET INTE om du finns, jag TROR att du finns, men jag kan aldrig veta det här.

Med en sådan DEFINITION skapar du din egen verklighet, från ditt eget tänkande. Denna tanke existerar bara i ditt eget huvud. VET du att de andra "människorna" fungerar exakt som du? Nej. Du TROR att de gör det och baserar all din fakta på denna tro.

Jag håller med att om man bryter ner det vi vet och frågar oss hela tiden hur kan vi veta A, jo eftersom B gäller, och hur vet vi att B gäller...eftersom C gäller...osv...så kommer vi till ett läge, då vi inte kan veta något. Definitioner går ju alltid att ifrågasätta genom att vi ifrågasätter vår uppfattningsförmåga av det vi tror oss definiera.

Jag försöker bygga upp min egen verklighet genom att se på saker i olika plan. Det jag skrev ovan gäller i ett visst plan. På ett annat plan måste man själv acceptera och bygga upp vissa antaganden som man anser vara "sanna" eller iallafall rimliga. Det kan till exempel vara att godta det vi kan urskilja med våra sinnen.

Inom matematiken måste man godta vissa grundläggande axiom. Köper man inte att 1 + 1 = 2, så faller ju all matematik, som vi härleder utifrån axiomen. På samma sätt måste vi godta visa teser i vår egen tankevärld, för att sedan bygga upp ett system med logiska implikationer och vetande som vi kan bevisa eller troliggöra med våra grundantaganden.
Senast redigerad av Pilemalm 2012-04-28 kl. 01:26.
Citera
2012-04-28, 01:25
Medlem
Bisarros avatar
Citat:
Jo, du kan faktiskt vara HELT säker på att det påståendet är självemotsägande om det är rätt.
Istället för "hävdat" skulle jag ha skrivit att jag tror, men återigen, jag förklarade det där tidigare.
Citera
2012-04-28, 01:27
Medlem
Citat:
Istället för "hävdat" skulle jag ha skrivit att jag tror, men återigen, jag förklarade det där tidigare.

Hur förändrar det faktumet att påståendet du faktiskt skrev är självemotsägande? Nu VET vi ju dessutom att det du skrev blev självemotsägande för att du utelämnade saker i påståendet.
Senast redigerad av guttergod 2012-04-28 kl. 01:30.
Citera
2012-04-28, 01:30
Medlem
Bisarros avatar
Citat:
Hur förändrar det faktumet att påståendet du faktiskt skrev är självemotsägande?
Det var självemotsägande när jag "hävdade" att man inte kan vara säker på något, men jag menar ju att jag tror att det är så. Det är inte självemotsägande.
Citera
2012-04-28, 01:32
Medlem
Citat:
Det var självemotsägande när jag "hävdade" att man inte kan vara säker på något, men jag menar ju att jag tror att det är så. Det är inte självemotsägande.

Du menar att du TROR att påståendet var självemotsägande för att du TROR att du menade något annat än det du TROR att du skrev?

Säg som det är, du VET att det var självemotsägande på samma sätt som jag VET det.
Citera
2012-04-28, 01:38
Medlem
Bisarros avatar
Citat:
Du menar att du TROR att påståendet var självemotsägande för att du TROR att du menade något annat än det du TROR att du skrev?

Säg som det är, du VET att det var självemotsägande på samma sätt som jag VET det.
Enligt språkets regler var det självemotsägande, ja. Det vet jag när jag bara förhåller mig till det området. Men det stannar ju inte där, jag kan ju inte veta att jag vet osv.
Citera
2012-04-28, 02:34
Medlem
Chaseds avatar
Vi kan nog alla komma överens om att jorden är mer sfärisk än kvadratisk
Citera
2012-04-28, 10:50
Medlem
Citat:
Enligt språkets regler var det självemotsägande, ja. Det vet jag när jag bara förhåller mig till det området. Men det stannar ju inte där, jag kan ju inte veta att jag vet osv.

Jo, det är rent språkligt motsägande, men det budskap påståendet förmedlar går inte att uttrycka på ett korrekt spåkligt sätt, utan att påståendet i sig faller. Du måste ändå hålla med om att det finns en viss andemening i påståendet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in