• 1
  • 2
2012-04-26, 12:36
Medlem
switchls avatar
Hur vet DU att Jorden är rund? Just DU, säg inte att du har läst i någon bok att det är så, för det bevisar ju ingenting, bara för att någon skriver en bok betyder inte att det som står där är sant.

Så hur vet du helt säkert att Jorden är rund? Jag har ett svar, du VET INTE. Du TROR.
Citera
2012-04-26, 12:38
Medlem
jag har flugit flyplan och sett det med egna ögon ialafall ena sidan av jorden är rund
Citera
Medlem
protectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av switchl
Hur vet DU att Jorden är rund? Just DU, säg inte att du har läst i någon bok att det är så, för det bevisar ju ingenting, bara för att någon skriver en bok betyder inte att det som står där är sant.

Så hur vet du helt säkert att Jorden är rund? Jag har ett svar, du VET INTE. Du TROR.

Den attityden kan man väl ha till alla frågor... hur vet du att du finns?
Citera
Medlem
steveharrisffss avatar
Jag vet.
Förklara annars horisonter etc?
Och bilder som är tagna från rymdstationer och liknande?
Citera
2012-04-26, 12:44
Medlem
JJSs avatar
TS tror att myndigheterna har spelat oss normalt folk ett spratt alla dessa år

Som någon precis sa, horisonter m.m.
Citera
2012-04-26, 12:45
Medlem
bon-vivants avatar
Hör inte den här tråden hemma i filosofi?

On topic: Jorden är inte rund, den är sfärisk. En cirkel är rund och du är bög.
Citera
2012-04-26, 12:48
Medlem
-I.Bergman-s avatar
Jorden är väl lite grand som en mandarin? Inte perfekt sfärisk utan lite "plattare" vid polerna. Och hur jag vet detta? Jag antar att den är så, då segel sjunker vid horisonten t.ex istället för att bara försvinna.
Citera
2012-04-26, 12:58
Medlem
kqrs avatar
Jordens skugga på månen är alltid rund, oavsett var solen/månen/jorden står i förhållande till varandra. Det är nog det lättaste sättet att veta. Ett annat sätt att veta är att polstjärnan sjunker när man reser söderut, men det säger bara att jorden är böjd, inte rund. (Om man inte gör avancerade beräkningar.)
Citera
2012-04-26, 13:02
Medlem
Bisarros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av switchl

Vad vill du ha sagt? Att vi inte kan vara helt säkra på någonting? Tog du jorden bara som exempel eller hade du någon baktanke med just jorden? Mitt svar är att man inte kan vara helt säker på någonting, men i den mån man kan vara säker är jag säker på att jorden är rund, av anledningar som redan nämnts i tråden.
Senast redigerad av Bisarro 2012-04-26 kl. 13:35.
Citera
2012-04-26, 13:43
Medlem
MeanMEs avatar
Har man sett med en kikare fartyg komma fram i horisonten är det lite svårt att ha någon annan uppfattning än att jorden nog är rund.
Citera
2012-04-26, 14:14
Medlem
Fladder-Fittas avatar
Google earth
Citera
2012-04-26, 15:00
Medlem
För att man stått högt upp på berg eller liknande, sett något. Klättrat ner från berget eller liknande och kan då inte längre se detta. Det tyder på att det är runt
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in