2012-04-26, 13:15
Medlem
[quote=javenneBtw, vem ställer upp med nationalsången i en talangjakt?[/QUOTE]

Sitter också och funderar på det. Men TS kanske är bosatt i Kamerun. Där ses det nog som en talang.
2012-04-26, 13:37
Medlem
BushwickBills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psychedelika
ja det är ju det som är så patetiskt... Tycker jag om DOM
som får det ändrat
irreterande för att det är en sån jävla onödig grejj att ändra

Man ändrar det för att det är många som inte firar jul längre, istället för att anamma verkligheten så ska man alltså ha kvar "jullov" för att det alltid varit så? Får man aldrig ändra något då oavsett om det inte har sin rätta betydelse? Om en cirkel blir en kvadrat ska man fortfarande kalla den cirkel Vad tycker du om situationen där potatislov blev höstlov? Femtio spänn på att du inte ens var medveten om detta?

Dagligen sätter er totala oförmåga att förstå förändring och utveckling er i klistret men trots detta är ni helt oförmögna att förstå att det är er det är fel på. Har du inte sjukdomsinsikt nog att förstå att det knepiga här inte är att man byter ut ett ord som tappat sin betydelse utan det är att man finner det irriterande? Förstår du inte hur sanslöst SJUKT detta låter för en vanlig människa?
2012-04-26, 13:49
Medlem
Fladder-Fittas avatar
Det är ju en del diskussion om det. Kan dock tyvärr säga att jag tror att lärarna agerade som de gjorde för att de är rädda för att framstå som allt för nationalistiska. Givetvis är det inte okej. Speciellt inte om han redan fått tillstånd.

Rekommenderar att din väns bror går till Skolinspektionen. Eller så kan han ha en rejäl diskussion med dom.
2012-04-26, 14:21
Medlem
fboba40s avatar
Den relevanta frågan är: varför skulle han sjunga nationalsången?
2012-04-26, 14:46
Medlem
gentlemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BushwickBill
Man ändrar det för att det är många som inte firar jul längre, istället för att anamma verkligheten så ska man alltså ha kvar "jullov" för att det alltid varit så? Får man aldrig ändra något då oavsett om det inte har sin rätta betydelse? Om en cirkel blir en kvadrat ska man fortfarande kalla den cirkel
Vad naiv du är för nån med Jefferson-bild. 'Man' byter förstås inte självklart namn på seder utifrån utlänningars (föreställda) sensibiliteter som om det vore en naturlag, det är en ideologisk markering.

Lycka till med cirkelns kvadratur. Antar att om Storebror imorgon kommer ut med en nyspråksordlista där Cirkel=Kvadrat så kommer du helhjärtat att omfamna utvecklingen och håna alla som inte hänger med.
2012-04-26, 15:41
Medlem
CatFishBillys avatar
Citat:
Man ändrar det för att det är många som inte firar jul längre, istället för att anamma verkligheten så ska man alltså ha kvar "jullov" för att det alltid varit så? Får man aldrig ändra något då oavsett om det inte har sin rätta betydelse? Om en cirkel blir en kvadrat ska man fortfarande kalla den cirkel Vad tycker du om situationen där potatislov blev höstlov? Femtio spänn på att du inte ens var medveten om detta?

Dagligen sätter er totala oförmåga att förstå förändring och utveckling er i klistret men trots detta är ni helt oförmögna att förstå att det är er det är fel på. Har du inte sjukdomsinsikt nog att förstå att det knepiga här inte är att man byter ut ett ord som tappat sin betydelse utan det är att man finner det irriterande? Förstår du inte hur sanslöst SJUKT detta låter för en vanlig människa?

Inte fan förbjöd man väll folk att använda dessa uttryck då eller? Eller blev huvudet avhugget för man sa potatislov när det ändrades?
2012-04-26, 15:55
Medlem
BushwickBills avatar
Noterar att du undviker potatislov, det var tydligen inte provocerande nog trots att det är något av det svenskaste vi har. Förstår du varför man inte kallar det potatislov längre? Om du vore hederlig i din argumentation borde detta störa dig minst lika mycket, även faktumet att få använder höstlovet till att ta upp årets skörd av potatis borde irritera dig om det är svenska traditioner du är ute efter att bevara. Det gör det förstås inte för du är varken intellektuellt hederlig eller begåvad nog att förstå varför. Du framstår som en simpel rasist, inte någon Sverigevän.

Citat:
Ursprungligen postat av gentleman
Vad naiv du är för nån med Jefferson-bild. 'Man' byter förstås inte självklart namn på seder utifrån utlänningars (föreställda) sensibiliteter som om det vore en naturlag, det är en ideologisk markering.

Vad spelar det för roll om det är en ideologisk markering, det råkar faktiskt vara en korrekt beskrivning av situationen. Faktum kvarstår, det är många som inte firar jul därför kallar man det inte jullov. En kollektiv benämning kräver att alla i kollektivet har en gemensam beröringspunkt. Du kan inte kalla tio muslimer och en jude för en grupp muslimer.

Den här fascinationen med ord som ni har förstår jag verkligen inte, varför rensar ni inte i era egna led innan ni ger er på andras språkbruk. Nationalister/Sverigevänner/rasister är notoriskt usla på det svenska språket, snacka om att kasta sten i glashus. När någon annan bryter traditioner slår ni i taket men eran dagliga misshandel av det svenska språket, vilket om något är att skända svensk tradition, är inget som intresserar. Att kunna uttrycka sig riktigt på sitt modersmål borde väl vara prioriterat innan man ger sig på andras språkbruk. Ta exempelvis Muffhe och Psychadelika
, de har ju grova problem med att formulera riktiga meningar på svenska. Noterar även att du använder ordet "sensibiliteter". Case closed.

Citat:
Lycka till med cirkelns kvadratur. Antar att om Storebror imorgon kommer ut med en nyspråksordlista där Cirkel=Kvadrat så kommer du helhjärtat att omfamna utvecklingen och håna alla som inte hänger med.

Jag tror inte du förstår vad jag menar. En kvadrat är en kvadrat, en cirkel är en cirkel, ett jullov är inte ett jullov om man inte firar jul. Vinter är det dock alltid i december därför kallar man det vinterlov. Förstår du skillnaden?
2012-04-26, 15:57
Medlem
BushwickBills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CatFishBilly
Inte fan förbjöd man väll folk att använda dessa uttryck då eller? Eller blev huvudet avhugget för man sa potatislov när det ändrades?

Blir dit huvud avhugget om du säger jullov?
2012-04-26, 16:11
Medlem
Astrofaess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fboba40
Den relevanta frågan är: varför skulle han sjunga nationalsången?

Det är vi fler som undrar. Låter ju helt efterblivet.
2012-04-26, 16:28
Medlem
gentlemans avatar
Citat:
Noterar även att du använder ordet "sensibiliteter". Case closed.
Nej det är inte 'case closed' din kulturlöse mupp. Slå upp sensibilitet i SAOB

Det var du som skrev att cirkeln skulle ha förvandlats till en kvadrat som någon slags naturlig utveckling som det bara är att acceptera, sedan tror du att det inte spelar någon roll att kulturmarxister skriver om barnens språk. Du borde byta ut Jefferson. Mao eller Gramsci passar dig bättre.
Potatislov, skurlov eller påsklov, alla namnbyten stör mig men 'vinterlov' är fånigast.
Vem firar inte jul i Sverige? Du tror det är många, men det är för att du umgås med fel folk. Det finns ingen anledning att låta popvänstern sätta standarden. Jullov är jullov därför att det är då vi i Sverige firar jul, inte bara att det är vinter, och det är därför alla barn är lediga.
2012-04-26, 17:14
Medlem
BushwickBills avatar
Citat:
Nej det är inte 'case closed' din kulturlöse mupp. Slå upp sensibilitet i SAOB

Sensibilitet vet jag vad det betyder, "sensibiliteter" är dock nysvenska din jävla sverigehatare. Lär dig hur man böjer ord innan du åker ut på ett korståg i svenska språkets namn.

Citat:
Det var du som skrev att cirkeln skulle ha förvandlats till en kvadrat som någon slags naturlig utveckling som det bara är att acceptera,

Fuck, vad du är blåst. Det jag skrev var att om något är A tidigare, men är B nu, alltså att en förändring har skett, är det idiotiskt att fortsätta kalla det A. Om alla firade jul förut, men alla inte gör det nu, kan man inte säga att alla firar jul.

Citat:
sedan tror du att det inte spelar någon roll att kulturmarxister skriver om barnens språk. Du borde byta ut Jefferson. Mao eller Gramsci passar dig bättre.

Det är ju JAG som försvarar yttrandefrihet här, inte du. Det är du som är auktoritetsvurmaren, likt kulturmarxisterna, av oss båda, förstår du inte det? Jag menar att man borde få kalla jul/vinterlovet vad man vill och att det inte alls är ologiskt att kalla det vinterlovet då, de facto, många inte firar jul. Det är ju DU som vill att överheten skall kalla det jullov och BARA jullov. Jag menar att det är upp till var och en att kalla det vad du vill. Jag skiter väl fullständigt om det heter jullov, vinterlov eller mumbojumbolov. Det är DU, likt kulturmarxisterna, som vill tvinga folk till att säga jullov. Det enda jag påpekar är att det är dumt att kalla det jullov med mandat från överheten, då många inte firar jul.

Citat:
Potatislov, skurlov eller påsklov, alla namnbyten stör mig men 'vinterlov' är fånigast.

Oväntat att ord är din värsta fiende, xenofob som du är.

Citat:
Vem firar inte jul i Sverige? Du tror det är många, men det är för att du umgås med fel folk. Det finns ingen anledning att låta popvänstern sätta standarden. Jullov är jullov därför att det är då vi i Sverige firar jul, inte bara att det är vinter, och det är därför alla barn är lediga.

FIRAR ALLA JUL I SVERIGE? FINNS DET INTE ENS EN ENDA INDIVID SOM INTE FIRAR JUL I SVERIGE?
Senast redigerad av BushwickBill 2012-04-26 kl. 17:20.
2012-04-26, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av unleash82
Om man i många skolor inte ens sjunger nationalsången på självaste nationaldagen är det väl inte så konstigt att han blev bortplockad från en talangjakt?

Tveka du vidare.

Varför ska man stå och sjunga nationalsången i skolan för? Det gjorde aldrig vi vad jag vet, och i min årskurs var det max 5 med ickesvensk bakgrund bland sju klasser.

Och antagligen så hade den där killen antingen skrivit om texten, eller så hade han planer på någon vulgär dans, eller så var det något annat som gjorde att han inte fick sjunga. Men då gissar jag bara (en kvalificerad gissning dock).

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in