2012-04-26, 23:29
Citat:
Ursprungligen postat av gentleman
Kanske är det så här, att det inte är alla andra som missförstår dig, utan helt enkelt du som försvarar en dålig sak med dålig stil. I det första inlägget jag läste av dig sjukförklarade du en annan för att hon tycker kulturmarxisternas tendens att peta på och politisera varje liten vardaglig sak är irriterande, du tycker alla som inte bejakar marxisternas utveckling är sjuka och hopplöst efter.
Förklara HosueOfSands ståndpunkt tack för jag förstår verkligen inte vad han menar.
Du läser in saker som jag inte sagt. Det enda jag påpekade var att om man blir irriterad över att man beskriver något med ett nytt ord, för att det man beskriver har förändrats, är man riktigt efterbliven. Eftersom alla som går på lov i december inte tror på julen, vilket är ett obestridligt faktum, är det bättre att säga vinterlov. Det är du som ser marxistspöken överallt. Om vi skulle ta hänsyn till alla som blir obekväma av förändring skulle vi fortfarande klättra i träden, det är min poäng. Det handlar dessutom inte om någon samhällsomvälvande förändring utan det handlar om att man beskriver saker med dess rätta ord, eller ett annat ord om du så vill.
Citat:
Du apellerar först till den obönhörliga Utvecklingen (vänsterns Gud), sedan till ett föregivet "allmänna bästa" som "inkluderar alla".
Ge upp för fan, jag har ALDRIG tagit ståndpunkten att det skulle vara för "allas bästa" att säga vinterlov istället för jullov, det är dina hjärnspöken och ditt problem, överför det inte på mig. Det enda jag har sagt är att skall man beskriva en grupp och sätta en etikett på denne så ska man använda en gemensam nämnare. 10 äpplen och en bana blir inte ett gäng äpplen. Citera gärna ett stycke där jag tagit en utilitaristisk ståndpunkt. Med utvecklingen menar jag att det är inte samma sorts folk som går på lov nu som det var förut, därför kan det vara av värde att ändra ord som beskriver detta kollektiv. Det vill säga UTVECKLA sitt språkbruk för att beskriva dagens situation. Utveckla betyder alltså här byta ut till ett mer passande ord.
Varför är just ditt vokabulär det bästa? Föraktar du folk som pratar svenska så som man pratade för 10-15 år sedan?
Citat:
Du börjar prata om vad som är "kränkande". Du jämställer jul med "kwanzaa".
Haha det är ju DU som pratar om att det skulle vara kränkande för invandrare, eller marxistsvenskar, att säga jullov. Jag påstår att man inte skall ta någon hänsyn till om någon är kränkt när man använder ord. Du är den lilla människan som blir kränkt av något så oskyldigt som ordet vinterlov. Ett ord som dessutom beskriver situationen mycket väl, då det är både vinter i december samt helg.
Tycker inte det är något konstigt med att jämföra jul och kwanzaa, båda är högtider i olika kulturer. Eller menar du att jorden, med sina sju miljarder invånare, endast har en riktig kultur och det är den du fantiserat ihop i din hjärna?
Citat:
Du leker språkpolis och gör bort dig. Du kallar folk idiot mm men gnäller över att nån är otrevlig mot dig.
Förlåt att jag tycker det är komiskt att en sann Sverigevän, som försvara det svenska språket, inte förstår eller har vett nog att ta reda på hur den riktiga böjningen på ett ord är.

Citat:
Detta gör dig rent objektivt till vänster. Samtidigt är det uppenbart att du själv inte ser det så, förmodligen ser du dig själv som nån slags klyftig upplysningsman. I verkligheten är du som en folkpartist. Alltså destruktiv, i bästa fall menlös.
VÄDERKVARNAR!!! DÖÖÖÖÖÖÖ!!!