• 4
  • 5
2012-04-26, 23:29
Medlem
BushwickBills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gentleman
Kanske är det så här, att det inte är alla andra som missförstår dig, utan helt enkelt du som försvarar en dålig sak med dålig stil. I det första inlägget jag läste av dig sjukförklarade du en annan för att hon tycker kulturmarxisternas tendens att peta på och politisera varje liten vardaglig sak är irriterande, du tycker alla som inte bejakar marxisternas utveckling är sjuka och hopplöst efter.

Förklara HosueOfSands ståndpunkt tack för jag förstår verkligen inte vad han menar.

Du läser in saker som jag inte sagt. Det enda jag påpekade var att om man blir irriterad över att man beskriver något med ett nytt ord, för att det man beskriver har förändrats, är man riktigt efterbliven. Eftersom alla som går på lov i december inte tror på julen, vilket är ett obestridligt faktum, är det bättre att säga vinterlov. Det är du som ser marxistspöken överallt. Om vi skulle ta hänsyn till alla som blir obekväma av förändring skulle vi fortfarande klättra i träden, det är min poäng. Det handlar dessutom inte om någon samhällsomvälvande förändring utan det handlar om att man beskriver saker med dess rätta ord, eller ett annat ord om du så vill.

Citat:
Du apellerar först till den obönhörliga Utvecklingen (vänsterns Gud), sedan till ett föregivet "allmänna bästa" som "inkluderar alla".

Ge upp för fan, jag har ALDRIG tagit ståndpunkten att det skulle vara för "allas bästa" att säga vinterlov istället för jullov, det är dina hjärnspöken och ditt problem, överför det inte på mig. Det enda jag har sagt är att skall man beskriva en grupp och sätta en etikett på denne så ska man använda en gemensam nämnare. 10 äpplen och en bana blir inte ett gäng äpplen. Citera gärna ett stycke där jag tagit en utilitaristisk ståndpunkt. Med utvecklingen menar jag att det är inte samma sorts folk som går på lov nu som det var förut, därför kan det vara av värde att ändra ord som beskriver detta kollektiv. Det vill säga UTVECKLA sitt språkbruk för att beskriva dagens situation. Utveckla betyder alltså här byta ut till ett mer passande ord.

Varför är just ditt vokabulär det bästa? Föraktar du folk som pratar svenska så som man pratade för 10-15 år sedan?

Citat:
Du börjar prata om vad som är "kränkande". Du jämställer jul med "kwanzaa".

Haha det är ju DU som pratar om att det skulle vara kränkande för invandrare, eller marxistsvenskar, att säga jullov. Jag påstår att man inte skall ta någon hänsyn till om någon är kränkt när man använder ord. Du är den lilla människan som blir kränkt av något så oskyldigt som ordet vinterlov. Ett ord som dessutom beskriver situationen mycket väl, då det är både vinter i december samt helg.

Tycker inte det är något konstigt med att jämföra jul och kwanzaa, båda är högtider i olika kulturer. Eller menar du att jorden, med sina sju miljarder invånare, endast har en riktig kultur och det är den du fantiserat ihop i din hjärna?

Citat:
Du leker språkpolis och gör bort dig. Du kallar folk idiot mm men gnäller över att nån är otrevlig mot dig.

Förlåt att jag tycker det är komiskt att en sann Sverigevän, som försvara det svenska språket, inte förstår eller har vett nog att ta reda på hur den riktiga böjningen på ett ord är.

Citat:
Detta gör dig rent objektivt till vänster. Samtidigt är det uppenbart att du själv inte ser det så, förmodligen ser du dig själv som nån slags klyftig upplysningsman. I verkligheten är du som en folkpartist. Alltså destruktiv, i bästa fall menlös.

VÄDERKVARNAR!!! DÖÖÖÖÖÖÖ!!!
2012-04-26, 23:32
Medlem
BushwickBills avatar
Citat:
Ja vad skulle staten ha för intresse av en splittrad och kväst historielös befolkning, det verkar konstigt eftersom staten är vår vän och bara har vårt bästa för ögonen.

Det finns ju ingen som tjänar mer på att du Don Quijottar dig genom tillvaron än staten. Om du skulle börja intressera dig för riktiga problem istället...
2012-04-26, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Muffhe
Som de flesta nu vet är det "rasistiskt" att vara svensk i Sverige och mycket har nu hänt pga detta.

Tidigare idag skulle en av mina vänners bror ställa upp i sin skolas talangjakt med Sveriges nationalsång och hade tillstånd av lärarna som håller i talangjakten att sjunga, men så i sista sekund så blev han bort tagen från talangjaktens schema, för att en del kan ta illa upp. Jag har själv fått sjungit nationalsången i skolan på nationaldagen, men frågan är hur kan man ta illa upp av ett lands nationalsång när man själv bor i landet? Har också hört att på en del ställen i landet har skolorna ändrat från "jullov" till "vinterlov" pga att en del personer inte firar jul, men vafan komigen nu hur kan dem göra det och varför???

Är egentligen inte intresserad av sånt här, men vafan nu får dem som styr och ställer skärpa sig:O
ny här btw.

Jag skulle nog tycka att det beror lite på kontexten. Är han en nasse eller liknande så är det inte OK. Om den enda sång han kan är nationalsången så kanske. Troligare är väl att hans intention är att jävlas med folk. Har väl aldrig hört talas om en ungdom som vill sjunga nationalsången i en talangjakt.
2012-04-26, 23:53
Medlem
sjukt löjligt och konstigt som dom håller på i skolerna. jag hade en youtube video uppe på en lektion där det var en Sverige flagga i bakgrunden(nej det var inte pluton svea el dylikt) och läraren kom och sa, va är du rasist?
2012-04-27, 00:13
Medlem
gentlemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BushwickBill
Förklara HosueOfSands ståndpunkt tack för jag förstår verkligen inte vad han menar.
Jag förstår att du inte förstår. Det är okej vi kan reda ut det Vi tar en titt på vad du skrev i STORA ARGA VERSALER och vad han svarade:

Citat:
Ursprungligen postat av HouseOfSand
Citat:
FIRAR ALLA JUL I SVERIGE? FINNS DET INTE ENS EN ENDA INDIVID SOM INTE FIRAR JUL I SVERIGE?
Nej och alla röstar inte på VPK heller så nu tycker jag att de ska kallas för mupparnas rimstuga, det funkar ju om man använder din retorik?

Du, B-Bill, håller säkert med om att argumentet Alla firar faktiskt inte Jul är ett slags argument till massan. Att "många" (=trendsossar, BushwickBill, folk som tror på udda gudar) inte firar Jul och att ordet jul därför inte fungerar, duger, gäller, är något liknande; ett argument som inte är något argument. Du bara förutsätter att språket ska ändras av ganska vaga skäl, fast det är en medveten kampanj från etatister som syftar till att förstöra barnens kultur. De hatar Jultomten och Jesusbarnet, av uppenbara skäl.

Jag tycker ditt prat om utvecklingståget alla måste åka med på påminner om utilitarism.
Gång på gång talar du om att alla måste hänga med det nya som om det vore något självklart gott och inte ett påhitt av någon PK-käring i skolan:
Citat:
Om vi skulle ta hänsyn till alla som blir obekväma av förändring skulle vi fortfarande klättra i träden

Vi har inte tid att vänta in de svagaste i flocken, speciellt inte för fullständigt obetydliga saker.

Jag säger inte att det inte fungerar din idiot. Det enda jag säger är att vinterlov också fungerar, och kanske är ett ÄNNU bättre ord att beskriva situationen, DÅ DET INKLUDERAR ALLA.

tycker jag vinterlov är ett bättre ord att beskriva vad ALLA elever upplever under december? Ja.
Men stora helger är naturligtvis inte fullständigt obetydliga saker. Då hade det inte varit så viktigt att undergräva dem eller trycka undan dem med namnbyten.

Citat:
Varför är just ditt vokabulär det bästa? Föraktar du folk som pratar svenska så som man pratade för 10-15 år sedan?
Du framhärdar i att sensibiliteter (som förstås inte ska böjas på något annat vis) är någon slags slarvig svengelska eller nåt. Du får ge något bevis på varför jag ska ta det på allvar.

Citat:
Ursprungligen postat av BushwickBill
Det finns ju ingen som tjänar mer på att du Don Quijottar dig genom tillvaron än staten. Om du skulle börja intressera dig för riktiga problem istället...
Det är ett verkligt problem att kommunister får sprida sitt ideologiska gift i skolan. Om du slutar vara så instinktivt vänster kommer du förhoppningsvis se det.
Senast redigerad av gentleman 2012-04-27 kl. 00:19.
2012-05-05, 00:27
Moderator
impieteers avatar
Det är lite oklart vad som ska diskuteras. Det finns gamla trådar om det mesta som TS verkar vilja diskutera.
https://www.flashback.org/sok/nation...en%20rasistisk
https://www.flashback.org/sok/jullov%20vinterlov

/ Mod
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här