Visst det är tramsig med tanter som går omkring med döda djur runt halsen men jag tycker inte det är något fel med att köpa en mc jacka utav skinn. Men om djuren flås levande och sådant som de visade på tv med hundarna är sjukt. Dem som gjorde det borde flås själva. Men annars har jag inget emot skinn.
men minkar blir ju tex hundmat och annat..är inte det samma sak som att vi äter kött från korna?
i alla fall så tycker jag att det är övervidrigt och det har hänt ett flertal gånger att jag har skällt ut gammla tanter med päls kappor på stan. och jag flyttar mig också på bussen om det är någon med skin jacka som sätter sig jämte mig. och om dom frågar så säger jag att det är för att jag tycker dom är äckliga. okej. kanske inte så konstruktivt eller moget. men man blir bara så jävla arg. för det är totalt onödigt att äta kött. och ännu mer onödigt att gå runt i skin kläder. finns material som är både bekvämare och varmare.
och gällande köttätandet så är det inte bara för att man dödar djuren. men det är det som jag bryr mig mest om. men så som vi äter kött i västvärlden så drabbas andra länder som är fattigare..
och som ghandi sa.. man kan dömma ett samhälles civilisation av hur man behandlar djuren.. eller något sådant. :?
vet inte om du har varit i en normalt svenskt ladugård
men kor i det svenska normalbonneriet har det bra,trivs och blir sen kött
det kan man inte säga om minkar
vill inte du äta kött så är det din sak,jag tycker att det är gott och en egen skjuten rådjur är inte fel, gott och naturligt
håller med om att avla djur för att borgarkärringar ska ha dom runt halsen är onödigt, likadant att flå djur levande.
Men jag har dock ingen respekt för idioter som springer runt och släpper ut minkar ur deras burar så att dom pajar ekosystemet i närheten, och samtidigt dör en lång och plågsam död.
Likadant dom satans facistfjortisarna i min stad, som förstörde den lokle skinnhandlarens fönsterrutor gång på gång, så att dom blev tvugna att stänga igen sin 25åriga familjeverksamhet. Fyfan alltså när jag får tag på dom jävlarna.....
Blir man mer facistisk? Du tycker inte som vi gör, därför förstör vi ditt livsverk. Satans egoistiska fjortisar. nä nu ska jag försöka lugna ner mig...
Jag ska komma och smeta och äckla mig på dig på tunnelbanan med min färska, nyss flådda läderjacka 8) Läderjackor är tuffa, kappor också. Niggas har läderjackor
Har några mc-jackor. Vad ligger felet i det? Människor har alltid bärt skinn.... förutom Adam och Eva som hade löv och skulle vi gå tillbaka till det så skulle inte jag klaga
Håller med, totalt omoraliskt att döda djur endast för deras päls.
Dock ser jag inget fel i att använda skinnet/pälsen från djur som ändå slaktas. Lika bra att använda så mycket man kan iställte för att slänga bort..
lother:
för det första så är det ofta som djuren i svenska ladugårdar inte har det bra. väldigt ofta.
och för det andra så har det igentligen ingen betydelse. för att slå ihjäl en annan individ för att man ska äta upp dom är helt jävla sinnessjukt i alla fall.
och om jag inte vill äta kött är min sak ja. men om jag tycker att det är fel att du äter kött så är det också min sak. ditt argument är lika dumt som att säga att det är deras sak i ryssland att dom binder fast handikappade barn i något mörkt rumt och låter det svälta ihjäl. det är ju deras sak.
Autonic:
och att utsläppta minkar skulle paja ekosystemt är bara skitsnack från farmare.. det är allmänt känt att minkar är väldigt revir drivna och att deras revir brukar ligga på 3 kvkm vid något vattendrag.
och dom kan röra sig några mil om dagen. så dom sprider sig snabbt.
och om du är emot att man föder upp minkar så borde du ju vid det här laget tycka att det är bra att man släpper ut dom. för det är ju ekonomiskt skadligt för farmarna vilket kommer resultera i att dom tvingas lägga ner sin verksamhet.. se ditt eget inlägg =).
jag håller dock med om att det kanske inte är någon trevlig metod. men som vegan så vill man ju göra något. det är ju taskigt för deras familjeverksamhet men dom får väl hitta något annat att göra. ungefär som om ett kärnkraftverk skulle läggas ner. dom får bara hitta något annat att göra. <-- kanske dumt resonemang. men det finns nog saker här i livet som du gärna skulle använda våld eller direkt aktion mot. tex millitanta veganer eller pedofiler.
Hyland:
ditt argument om att människor alltid har gjort det förvånar mig. trode inte att det fanns någon som inte hade försökt med det och fått höra.. människor har alltid slagit ihjäl varandra. och våldtagit kvinnor osv.. men det gör det inte rätt för det..
Androgen:
men det är ju helt meningslöst att äta kött också. då är det ju fel. det bästa argumentet är att det är gott. vilket är ett jävligt dålig argument. ungefär som att säga men det är ju så kul att råna någon. eller. men det är så härlig i knogarna när jag slår på mina barn.. visst är det bättre att använda hela djuret. men jag tycker inte att man ska använda djuret överhuvudtage.. går nog att dra någon dålig paralell på den också. men då blir det väl för mycket..
Hyland:
ditt argument om att människor alltid har gjort det förvånar mig. trode inte att det fanns någon som inte hade försökt med det och fått höra.. människor har alltid slagit ihjäl varandra. och våldtagit kvinnor osv.. men det gör det inte rätt för det..
Vissa människor våldtar fortfarande. Vissa människor slår fortfarande ihjäl varandra. Dem flesta människor bär fortfarande kläder från djur... precis som det alltid har varit.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!