• 6
  • 7
2012-04-26, 07:13
Moderator
v50s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av k1zleez
tacksam för alla svar!

Ta och ladda ner ett antal kuponger som jag länkade till tidigare i tråden så får du lite gratismat du kan använda för att tillreda olika maträtter.

Sedan är ett tips att lusläsa alla reklamblad från matbutiker efter billiga fynd samt att kolla efter mat som säljs för halva priset pga att bäst före datumet är på väg att gå ut. Större matbutiker har ofta självscanning av varorna och brukar varje vecka ha bra erbjudanden som bara gäller dem som självscannar så håll koll på dessa erbjudanden om du kan. Tex har coop forum erbjudande om bacon för 5 kr paketet för dem som använder självscanning den här veckan vilket är riktigt bra pris.

Willys har ett bra erbjudande om barilla pasta där man får 3 paket a 500g för 26 kr (17 kr kilot) vilket får anses vara ett bra pris men vill du få ner kostnaden lite till så finns det billigare pasta, tex spagettin kostar ca 11-13 kr kilot från barilla och väljer du ett annat märke så kan du få det för någon krona billigare per kilo.

Sedan såg jag att willys sålde 5 kg potatis för 25 kr vilket är ett bra pris så köper du t.ex. 5 kg potatis + ett par kg pasta så har du basföda för ett antal dagar framöver för ca 50-80 kr.

Av kycklingfileen och champinjonerna kan du göra pastasås om du handlar lite mjölk vilket kan räcka till ganska många portioner., köper du ett paket vetemjölk kan du göra pannkaka med äggen du har hemma och kompletterar du med lite jäst kan du baka bröd också

Köper du 1 kg gula ärtor vilket kostar 12-17 kr + lite lök får du ut ca 5 liter ärtsoppa för ca 20-25 kr vilket räcker ett antal dagar.

Blodpudding brukar säljas för 5 kr per förpackning (ca 500g) vilket bör ge 2 portioner.

Googla på billig mat så får du upp många tips på mat som inte behöver kosta mer än några kronor per portion, i regel blir det billigare om man gör storkok än om man lagar enstaka portioner.
Senast redigerad av v50 2012-04-26 kl. 07:25.
Citera
2012-04-26, 07:19
Medlem
Deadshots avatar
Personligen hade jag skjutit upp en räkning.. Nåja, 1 kg pasta mellan 5-10 kr,
morötter, typ 5 kr för en förpackning, eldorado multivitamindryck typ 20 kr. Sedan köp bröd och pålägg en gång i veckan, runt 35kr. ~~ Ungefär 200 kr på en månad. Var själv i samma sits förra månaden, det är inte roligt så hör för dig hos vänner och familj ifall du kan få låna en tusing eller något.

/DS
Citera
2012-04-26, 07:30
Moderator
v50s avatar
Ett tips är att du kan prova söka om kredit på ett par tusen kr på ditt ica- eller medmerakort (alltså som gäller i coops butiker) det bör du få utan problem. Det bör gå ganska snabbt att få och då klarar du dig utan problem fram till nästa lön.

Alternativt så kan du ansöka om en kontokredit på ditt lönekonto via din bank den kan du liksom krediten på coop/ica använda vid behov och det kostar inget mer än när du använder den.
Citera
2012-04-26, 08:56
Medlem
k1zleezs avatar
Här är lite av min plan denna månad!

Steg 1!

Göra någon form av gryta av det jag har hemma!

Steg 2

Har laddat ner en app "matpriskollen" som jag ska följa!

Steg 3

äta upp ALLT Jag har innan jag åker och handlar.

Steg 4:a
jobba extra denna månad har räknat ut, om jag jobbar extra ungefär 4 -5 dagar får jag ca 27k efter skatt då kan jag komma före i budgeten!

Jag hittade några påsar med "bantnings" dryck eller vad fan det nu är, lite halvmättande ska köra på dessa nu bara för att dryga ut måltiderna!

ätit ungefär 1gång/dagen. max 2!
Citera
2012-04-26, 14:01
Moderator
v50s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av k1zleez
Här är lite av min plan denna månad!

Steg 1!

Göra någon form av gryta av det jag har hemma!

Steg 2

Har laddat ner en app "matpriskollen" som jag ska följa!

Steg 3

äta upp ALLT Jag har innan jag åker och handlar.

Steg 4:a
jobba extra denna månad har räknat ut, om jag jobbar extra ungefär 4 -5 dagar får jag ca 27k efter skatt då kan jag komma före i budgeten!

Jag hittade några påsar med "bantnings" dryck eller vad fan det nu är, lite halvmättande ska köra på dessa nu bara för att dryga ut måltiderna!

ätit ungefär 1gång/dagen. max 2!

Mitt råd är att du inte ska vänta tills all mat är slut innan du handlar utan att du redan nu börjar köpa på dig mat som säljs riktigt billigt som kampanjvara eller för halva priset, risken med att du väntar tills all mat är slut är att du tvingas köpa maten till mycket högre pris än om du utnyttjar erbjudanden som finns just nu.

Så kolla igenom alla erbjudanden som affärerna har för tillfället och se om det finns något där som kan vara ide att köpa sedan kanske du inte äter det förrän nästa vecka eller om två men poängen här är ju att få ner kostnaderna till max.

Sedan inför framtiden så bör du bygga upp en buffert och även se till att köpa hem mat så du har hemma ganska mycket basvaror just för situationer så som denna då kan du klara dig på sådant du har hemma i flera veckor eller rent av några månader om det skulle behövas.
Citera
  • 6
  • 7

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in