Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2012-04-24, 15:11
  #1
Medlem
Devochkas avatar
Hej!

Imorgon har vi nationella (skriftligt) och det är ännu oklart om vi skall få lov att skriva på dator eller för hand. Personligen är jag väldigt irriterad över det faktum att vi inte fått reda på det än, och att ingen tycks kunna veta eller svara på frågan.

Vi hörde med vår lärare i svenskan men han sa att han inte kunde bestämma eller svara på det, att det var lärarna i vårt arbetslag som bestämde/hade info om det. Vi gick då till olika lärare men de sa att det var hans ansvar.

Eftersom man har bättre flyt och presterar bättre (jag i alla fall) genom att skriva på data och därmed uppnå bättre resultat så borde man få ha det. De stänger ner nätverken under tiden så det är ingen risk att fuska. Föregående treor har vid något nationellt använt datorer.

Alla borde ju få ha samma förutsättningar, så hur gjorde ni när ni hade NP skriftligt Svenska B?
för hand eller dator, fick man valmöjlighet? varför/varför inte?
Citera
2012-04-24, 15:48
  #2
Medlem
d01shs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Devochka
Hej!

Imorgon har vi nationella (skriftligt) och det är ännu oklart om vi skall få lov att skriva på dator eller för hand. Personligen är jag väldigt irriterad över det faktum att vi inte fått reda på det än, och att ingen tycks kunna veta eller svara på frågan.

Vi hörde med vår lärare i svenskan men han sa att han inte kunde bestämma eller svara på det, att det var lärarna i vårt arbetslag som bestämde/hade info om det. Vi gick då till olika lärare men de sa att det var hans ansvar.

Eftersom man har bättre flyt och presterar bättre (jag i alla fall) genom att skriva på data och därmed uppnå bättre resultat så borde man få ha det. De stänger ner nätverken under tiden så det är ingen risk att fuska. Föregående treor har vid något nationellt använt datorer.

Alla borde ju få ha samma förutsättningar, så hur gjorde ni när ni hade NP skriftligt Svenska B?
för hand eller dator, fick man valmöjlighet? varför/varför inte?

Får man ha datorer på prov nu för tiden? Jag tog iofs studenten 2001, men då fanns det definitvt inga sådana hjälpmedel på proven. Men vad är problemet? Klarar ni inte längre av att hantera en penna?
Citera
2012-04-24, 16:03
  #3
Avstängd
shpshps avatar
Klarar du inte av att skriva en simpel text med penna på svenska så vet jag inte vad.
Citera
2012-04-24, 16:06
  #4
Medlem
Kaixs avatar
Det är väl självklart att man skriver för hand. Hur kan du ens tro något annat?

Din skola är kanske möjligtvis en friskola och därmed väldigt slapp? Således är du förlåten.
Citera
2012-04-24, 16:11
  #5
Medlem
Vi får göra provet på datorn. Skulle tycka det var konstigt om andra inte fick det då. Ta med dator och säg att andra får skriva på dator.
Citera
2012-04-24, 16:33
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaix
Det är väl självklart att man skriver för hand. Hur kan du ens tro något annat?

Din skola är kanske möjligtvis en friskola och därmed väldigt slapp? Således är du förlåten.

Varför skulle detta vara självklart? Vi ska också skriva nationellt prov i Svenska B imorgon och vår lärare har sagt att hon föredrar att vi skriver på datorer. Dock skulle skrivning för hand vara något som skulle vara möjligt för de som skulle vilja detta.
Citera
2012-04-24, 16:59
  #7
Medlem
Idroids avatar
Vill minnas att på min skola förra året så skrev vi på laptops, totalt jävla värdelöst att försöka sitta och skriva i typ 5 timmar på en sådan usel maskin, det är fan inte lätt att försöka markera/redigera sin text utan en ordentlig mus. Jag fick inte höra något om någon valmöjlighet, men jag hade fan hellre skrivit på penna och papper, tidigare elever har ju gjort så, varför inte vi? Jävla curlande tycker jag det är..
Nu låter jag som en trött gammal gubbe, men det är jag verkligen inte!
Citera
2012-04-24, 17:05
  #8
Medlem
James-Michael-Michaelss avatar
nationellt prov och vissa måste skriva för hand och andra med dator?

Suck. Alla datorer ska väck!
Citera
2012-04-24, 17:05
  #9
Medlem
Kaixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rodah
Varför skulle detta vara självklart? Vi ska också skriva nationellt prov i Svenska B imorgon och vår lärare har sagt att hon föredrar att vi skriver på datorer. Dock skulle skrivning för hand vara något som skulle vara möjligt för de som skulle vilja detta.

Man genomför nationella för hand. Det är nämligen standard.

Era skolor måste verkligen vara av low quality.
Citera
2012-04-24, 17:10
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaix
Man genomför nationella för hand. Det är nämligen standard.

Era skolor måste verkligen vara av low quality.

Att man inför ett hjälpmedel som är både smidigare och snabbare tyder på att skolan är av lägre standard?

Ledsen att säga, men vi lever inte på medeltiden längre.
Citera
2012-04-24, 17:11
  #11
Medlem
anonpeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaix
Man genomför nationella för hand. Det är nämligen standard.

Era skolor måste verkligen vara av low quality.

Varför skulle det vara "low quality" att skriva för hand?

Det står inte explicit i något regelverk att de ska skrivas för hand. Min kommunala skola tittade i regelverket för NP och kunde konstatera att de var osäkra varför jag ska skriva provet för hand i morgon. Regelverket är med andra ord oklart. Det finns dock ett tryck både uppifrån och nerifrån att tillåta datorskrift. Dels givetvis från eleven, men också från läraren som får det lättare och snabbare att rätta.

Ditt "standard"-argument håller inte. Kan du utveckla ditt resonemang?
__________________
Senast redigerad av anonped 2012-04-24 kl. 17:14.
Citera
2012-04-24, 17:12
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rodah
...vår lärare har sagt att hon föredrar att vi skriver på datorer.
Det tror jag säkert, har eleverna skrivit utan stavningskontroll blir det väl ett helvete att tröska igenom texterna och rätta.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback