2005-03-11, 11:42
Medlem
Fräckt!
Citera
2005-03-11, 12:56
Medlem
jaha jovissts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kundalini
En 1-åring har ett språk.
Det finns två områden i hjärnan man ofta pratar om i samband med språk - Brocas område och Wernickes område. En 1-åring har hög funktion i Wernickes område - detta innebär att hon kan förstå vad ord betyder, och kan tolka de talande individer som finns omkring henne.
Funktionen i Brocas område mognar ut senare. Denna region i hjärnan styr den exekutiva funktionen av språket.
Dom personer som saknar wernickes område då, dom kan väl tänka för det ?
Citera
2005-03-13, 00:55
Medlem
Frangsters avatar
Att tänka

Här om dagen kom jag och tänka på en grej. När jag tänker, så tänker jag på språket jag talar. Om man är sugen på att glas mjölk exempelvis så tänker man ju typ - "fan vad gott det ska bli med ett glas möjlk!" Men vi säger att man av någon förmodan föds i djungeln som Mowgli i djungelboken och inte lär sig något språk. Hur ihelvete kan man tänka då? Måste man lära sig ett eget språk då eller?? Klura på den ni
Citera
2005-03-13, 00:58
Bannlyst
Antar att det är ungefär samma sak som för stumma/dövstumma. Istället tänker man väl i bilder kan jag gissa...
Citera
2005-03-13, 00:59
Medlem
Mockens avatar
Och hur tror du då döva, stumma och blinda tänker?
Citera
2005-03-13, 01:28
Medlem
Bara en liten bit under denna tråd, i samma forum, hittar man trådarna "Kan vi tänka utan språk?" och "Tänker döva på teckenspråk?" som var aktiva senast för två dagar sedan. Men det är bra, låt oss diskutera det en tredje gång!
Citera
2005-03-13, 13:41
Medlem
johnny_viciouss avatar
ja dövstumma tänker väl antagligen i bilder..frågan är hur en man som är både blind och dövstumm tänker..kanske genom känslor. man kan kanske inte sätta ord på vad man känner för ett glas mjölk men man känner ändå ett begär (törstig) och en njutning när man mättar det begäret (när man dricker) ren instinkt alltså..
Citera
2005-03-13, 13:53
Medlem
Mkt intressant faktiskt, och faktum är att jag gick och funderade precis på det här igår och tänke starta en tråd om det.

Inte någon här som känner en döv person och kan ge ett korrekt svar?
Citera
2005-03-13, 18:06
Medlem
Frangsters avatar
oj lessen såg inte den tråden :P
Citera
2005-03-13, 22:59
Medlem
jag tänker aldrig i raka ordled. det är mer känsla och stämning som spelas upp i mitt huvud. jag tänker aldrig: nu skulle det vara gott med mjölk. det är en onödig omväg. varför formulera sig i or när man kan framkalla känslan/begäret direkt?
Citera
2005-03-13, 23:03
Medlem
Kundalinis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Henkko
jag tänker aldrig i raka ordled. det är mer känsla och stämning som spelas upp i mitt huvud. jag tänker aldrig: nu skulle det vara gott med mjölk. det är en onödig omväg. varför formulera sig i or när man kan framkalla känslan/begäret direkt?

Ingen aktivitet i frontalloberna, bara i de lägre hjärnstrukturerna?!?!?
Citera
2005-03-14, 09:17
Moderator
Ruskigbusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mxx
Bara en liten bit under denna tråd, i samma forum, hittar man trådarna "Kan vi tänka utan språk?" och "Tänker döva på teckenspråk?" som var aktiva senast för två dagar sedan. Men det är bra, låt oss diskutera det en tredje gång!

Nej - du har helt rätt. Till råga på allt så är detta mer psykologi än filosofi.

Så nu har jag sammanfogat trådarna och skickar över åbäket till psykologerna.

/Mod

*Flyttar från filosofi till psykologi*
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in