2007-10-20, 09:39
Citat:
Ursprungligen postat av El_Pendejo
Jag har funderat över språkets betydelse för oss och det vi "tror" att vi "vet".
Hur kan vi "veta" något när vi tänker med ett redskap (språket) som vi själva har uppfunnit för att förstå och kommunicera med varandra? Hur pass begränsade av språket är vi egentligen? Mitt tips är: Jäkligt begränsade.
Den här begränsningen tillåter oss att med bravur dekonstruera problem och argument, men inte riktigt att komma på nya lösningar till filosofiska problem bortom språkets medvetande. Hur kan vi gå vidare, och lösa något överhuvudtaget som fortfarande är olöst när vi tänker med ett eller flera språk som egentligen, mer eller mindre, är oförändrad sen åratals och sinsemellan är väldigt likartade?
Hur kan vi "veta" något när vi tänker med ett redskap (språket) som vi själva har uppfunnit för att förstå och kommunicera med varandra? Hur pass begränsade av språket är vi egentligen? Mitt tips är: Jäkligt begränsade.
Den här begränsningen tillåter oss att med bravur dekonstruera problem och argument, men inte riktigt att komma på nya lösningar till filosofiska problem bortom språkets medvetande. Hur kan vi gå vidare, och lösa något överhuvudtaget som fortfarande är olöst när vi tänker med ett eller flera språk som egentligen, mer eller mindre, är oförändrad sen åratals och sinsemellan är väldigt likartade?
Begagna ett semantiskt flöde, så borde du snabbt kunna se att visst kan vi tänka utan ord och språk. Själva frågan är ställd ur ett perspektiv där man tydligt kan se den totalitära självupptagenheten i det egna språkets betydelsebärande egoistiska självcentrering.
Frågan är bra, nyttig och lärorik. Men kan man ta den på allvar i från ett djur som oftast inte kan gå utanför ramen för abstraktionen av sitt egna språkhägn?
Tidlöst i evigheten kan språkets säd som vi ser den i dag knappast tillryggalägga längre sträckor eller ens anses kommunikativt. Eftersom en statistisk analys av de mänskliga språkets innebörder ganska klart skulle kunna fastslå att det människan "kommunicerar" omkring till absolut största delen handlar om hur hon ska kunna tillfredställa sina egna lustar. Alltså inte något annat än det.
Hur man utifrån den utgångspunkten skulle kunna använda språket till något objektivt förefaller ganska svårt att begripa.