2005-03-02, 00:15
Medlem
Kundalinis avatar
Jag kan bara hålla med.
Citera
2005-03-04, 10:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av El_Pendejo
Jag har funderat över språkets betydelse för oss och det vi "tror" att vi "vet".

Hur kan vi "veta" något när vi tänker med ett redskap (språket) som vi själva har uppfunnit för att förstå och kommunicera med varandra? Hur pass begränsade av språket är vi egentligen? Mitt tips är: Jäkligt begränsade.

Den här begränsningen tillåter oss att med bravur dekonstruera problem och argument, men inte riktigt att komma på nya lösningar till filosofiska problem bortom språkets medvetande. Hur kan vi gå vidare, och lösa något överhuvudtaget som fortfarande är olöst när vi tänker med ett eller flera språk som egentligen, mer eller mindre, är oförändrad sen åratals och sinsemellan är väldigt likartade?

Jag har tänkt på en sak angående att vi tänker med ord. Jag vet att det finns saker jag tänker på som jag inte riktigt kan tolka, eftersom orden inte finns. De kan vara känslor eller om jag sitter och funderar för mig själv så kan jag innerst inne få en uppenbarelse men att jag ändå inte riktigt kan förstå den. Och när jag försöker förstå vad jag själv kommit fram till så går det inte eftersom orden inte räcker till. Vet inte om ni förstår men så har jag känt i alla fall.
Citera
2005-03-04, 19:51
Medlem
Djävulens avatar
Vad har vi här då? Ett slags inre resonemang, eller hur? Jag råder dig Love Mary Jane att odla detta tänkande och strunta i vad "expertisen" säger - typ att man måste kunna uttrycka sig korrekt etc etc. "Uppenbarelsen" som du talar om, vet du vad det är? Det är återerinring! Kunskap! Sen har du svårt att förstå vad du kom fram till, men det klarnar med tiden, för du återkommer till det. Vet inte om det sant, men det viskas om personer som har fortskridit så långt att de har lyckats fått syn på det sköna, goda och rätta själv; det som vi måste tro är grunden till allt.
Citera
2005-03-04, 20:53
Medlem
jaha jovissts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Love_Mary_Jane
Jag har tänkt på en sak angående att vi tänker med ord. Jag vet att det finns saker jag tänker på som jag inte riktigt kan tolka, eftersom orden inte finns. De kan vara känslor eller om jag sitter och funderar för mig själv så kan jag innerst inne få en uppenbarelse men att jag ändå inte riktigt kan förstå den. Och när jag försöker förstå vad jag själv kommit fram till så går det inte eftersom orden inte räcker till. Vet inte om ni förstår men så har jag känt i alla fall.

DET är vad jag kallar att "tänka", grattis LMJ, du är fri.
Citera
2005-03-07, 13:43
Medlem
Kundalinis avatar
Ja, konsumeras det Mary Jane eller nån form av anandamide så är det ju inte ovanligt med inre upplevelser som man inte kan relatera till, förstå eller uttrycka verbalt, men tänka..?

Låter ju som om man bara skulle tänka när man inte använde mer än hjärnstammen!
Citera
2005-03-07, 14:49
Medlem
patss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurdis
Efter lite tanke.

Man kan tänka utan språk, men man kan inte beskriva tanken utan språk.

Någon kan ha kommenterat redan, anyhow...

Definitionsfråga. Vad är ett språk? Finns ju termer som bildspråk, kroppspråk osv. Personligen anser jag inte att kroppspråk är ett språk på samma sätt som "engelska" är ett språk. Ett kroppspråk kan ju variera från plats till plats (med reservation för teckenspråket), medan exempelvis ett specifikt ord i engelskan faktiskt betyder samma sak om du lär dig det i Sverige eller i USA.

Följaktligen, jag anser att kroppspråk i dess generella mening inte är ett språk. Och visst kan du beskriva en tanke med att kroppspråk? Ytterst begränsat kanske men visst går det. Men som sagt, det handlar väl i grund och botten om vad ett språk är.

Man kan tänka utan språk, men man kan inte beskriva tanken utan kommunikation?

Bara en tanke.
Citera
2005-03-10, 20:37
Medlem
Tänker döva på teckenspråk?

Vet någon om döva tänker på teckenspråk, eller hur tänker dem?
Citera
2005-03-10, 21:17
Medlem
Profaxs avatar
Det är ganska intressant faktiskt, Carl Johan Vallgren skriver lite om det i sin bok Den vidunderliga kärlekens historia som handlar om en person som är döv. Karaktären som berättar historien i början av boken har växt upp med döva föräldrar men är själv hörande. Jag vet inte om det är vetenskapligt belagt men han beskriver sina första drömmar som bilder i olika former, blandat med händer som tecknar olika tecken, och karaktären i boken säger att han även i sitt vuxna liv fortfarande har drömmar bestående av endast tecken.

Ganska coolt va?
Citera
2005-03-11, 00:32
Medlem
B0bs avatar
Att tänka i språk på ytlig nivå kan ju också ha en positiv effekt för ihågkommande av saker.. för du kommer ju lätt ihåg saker med bokstäver t.ex namn etc..
Citera
2005-03-11, 01:39
Medlem
jaha jovissts avatar
Undrar vilket språk en forbollspelare tänker på när han dribblar förbi en backlinje..
Citera
2005-03-11, 08:51
Medlem
MooGyMaNs avatar
vad jag har hört så börjar man minnas saker i samband med att språket utvecklas, dvs era tidigaste minnen är från den tiden då ni lärde er prata och lyssna. Självklart kan man tänka utan språk, hur skulle annars en 1-åring kunna göra saker?
Citera
2005-03-11, 10:21
Medlem
Kundalinis avatar
En 1-åring har ett språk.
Det finns två områden i hjärnan man ofta pratar om i samband med språk - Brocas område och Wernickes område. En 1-åring har hög funktion i Wernickes område - detta innebär att hon kan förstå vad ord betyder, och kan tolka de talande individer som finns omkring henne.
Funktionen i Brocas område mognar ut senare. Denna region i hjärnan styr den exekutiva funktionen av språket.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in