Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-04-22, 22:05
  #1
Medlem
brybjörns avatar
God kväll gott folk!


Jag har som rubriken antyder problem med konstiga ljud som kommer från taket i mitt sovrum. Jag har sovrummet i källaren på huset, och innan vi flyttade in här så användes rummet bara som förråd och var inte rustat för att vara sovrum. Det går ledningar längs ena kanten under taket i rummet, och när vi rustade upp rummet så byggde vi in dessa ledningar i träpanel för att de inte skulle synas.

De flesta kvällar när jag ska sova kommer det ljud från den där inbyggnaden, det låter ungefär som om någon slår på ledningarna som går där. Det låter ENBART på nätterna, oftast när jag ska försöka somna. Det är otroligt irriterande, även om jag har vant mig lite vid det.

Varje "slag" låter lite olika, olika starkt och det är oregelbundna djud men olika mycket mellanrum. Det låter också som att det kommer från olika ställen, men alltid från den där inbyggnaden. Det låter rätt högt också, varför det gör det hela mycket svårare att somna när det är som värst. Jag provade att ta bort en lucka som finns i den där inbyggnaden (antagligen för att komma åt om man behöver in och pilla) och slå lite på rören för att jämföra. Det som låter mest likt ljuden var när jag slog, inte mitt på rören utan, i skarvarna där ljudet inte klingar så mycket.

Jag funderade först på att posta den här tråden i Paranormala Fenomen, men det hade bara blivit massa trams då och jag tror att det finns en helt naturlig förklaring för det här. Det kanske är vanligt att rör beter sig så, vad vet jag.

Jag spelade in ljudet på mobilen. Det hörs inte så jättetydligt, men om man lyssnar noga så hör man.


http://yourlisten.com/channel/conten...n=2ac5mkk6fxuo


Tacksam för svar!
__________________
Senast redigerad av brybjörn 2012-04-22 kl. 22:25.
Citera
2012-04-22, 22:45
  #2
Medlem
breakbabess avatar
Kan inte lyssna på ljudet i mobilen, men det är inte så enkelt att det är råttor? Brukar förekomma i både tak och väggar!
Citera
2012-04-22, 23:15
  #3
Medlem
Låter lite skumt faktiskt, men vad det kan vara har jag ingen aning om dock. Men som du säger finns det väl någon naturlig förklaring.
Citera
2012-04-22, 23:22
  #4
Medlem
Fladder-Fittas avatar
Det är spöken och demoner. Passa dig!

Skämt åsido. Kan det vara vattnet som går genom ledningarna? Kontakta hyresvärden och gå till botten med det.
Citera
2012-04-23, 07:47
  #5
Medlem
GalFisks avatar
Vad rinner genom rören? Är det vatten till uppvärmning, och flödet och/eller temperaturen ändras om natten, kommer rören att vidgas och krympa i takt med temperatursvängningarna. Jag minns att det i min gamla lägenhet lät precis som droppade vatten när detta hände. I min nuvarande knäpper det ordentligt i ett av elementen av samma orsak.
Citera
2012-04-23, 11:20
  #6
Medlem
brianmolkos avatar
tänkte också säga något om ledningar är det på dagen kanske du använder en del varmvatten sen minskar eller ökar de på när de blir kalla och det låter.

låter lite som element när man stänger av och sen på
Citera
2012-04-23, 14:32
  #7
Medlem
brybjörns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av breakbabes
Kan inte lyssna på ljudet i mobilen, men det är inte så enkelt att det är råttor? Brukar förekomma i både tak och väggar!

Hm, konstigt. Nja, det har jag svårt att tro. Det låter aldrig som att det är nåt som krafsar eller springer runt där uppe, utan det är bara de där knäppljuden. Råttor är väl aktiva också på dagarna ändå?

Citat:
Ursprungligen postat av Fladder-Fitta
Det är spöken och demoner. Passa dig!

Skämt åsido. Kan det vara vattnet som går genom ledningarna? Kontakta hyresvärden och gå till botten med det.

Haha, sena nätter när man är ensam hemma och har läst creepypasta på Internet så har den tanken gått genom mitt huvud... tills min rationella sida tar över igen.

Jag bor i radhus, så jag har dessvärre inte riktigt någon hyresvärd att kontakta. Men som du säger så vill jag gärna veta vad det är och om det går att göra något åt det.

Citat:
Ursprungligen postat av GalFisk
Vad rinner genom rören? Är det vatten till uppvärmning, och flödet och/eller temperaturen ändras om natten, kommer rören att vidgas och krympa i takt med temperatursvängningarna. Jag minns att det i min gamla lägenhet lät precis som droppade vatten när detta hände. I min nuvarande knäpper det ordentligt i ett av elementen av samma orsak.

Citat:
Ursprungligen postat av brianmolko
tänkte också säga något om ledningar är det på dagen kanske du använder en del varmvatten sen minskar eller ökar de på när de blir kalla och det låter.

låter lite som element när man stänger av och sen på


Låter som ni har en poäng, det skulle helt klart kunna vara så. Jag tror att det är vatten som går genom ledningarna. Det är inte avloppsrör i alla fall så det borde ju vara varmvatten som går där, jag har ingen aning vad det annars skulle vara. Jag har själv tänkt på det, men jag jag ingen aning om hur rör beter sig i olika förhållanden. Det var därför jag gjorde tråden, för att se om någon men lite mer erfarenhet inom VVS kan berätta det för mig.

Men de dagar jag är själv hemma och sitter i mitt rum så använder jag oftast inte så mycket varmvatten heller, men då knäpper det minsann inte i rören. Det känns nästan som någon försöker jävlas med mig när jag ska försöka sova bara, eftersom det oftast är då det låter. Jag ska undersöka det där med vatten i rören lite närmare!
Citera
2012-04-23, 19:07
  #8
Medlem
brianmolkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brybjörn
Hm, konstigt. Nja, det har jag svårt att tro. Det låter aldrig som att det är nåt som krafsar eller springer runt där uppe, utan det är bara de där knäppljuden. Råttor är väl aktiva också på dagarna ändå?



Haha, sena nätter när man är ensam hemma och har läst creepypasta på Internet så har den tanken gått genom mitt huvud... tills min rationella sida tar över igen.

Jag bor i radhus, så jag har dessvärre inte riktigt någon hyresvärd att kontakta. Men som du säger så vill jag gärna veta vad det är och om det går att göra något åt det.






Låter som ni har en poäng, det skulle helt klart kunna vara så. Jag tror att det är vatten som går genom ledningarna. Det är inte avloppsrör i alla fall så det borde ju vara varmvatten som går där, jag har ingen aning vad det annars skulle vara. Jag har själv tänkt på det, men jag jag ingen aning om hur rör beter sig i olika förhållanden. Det var därför jag gjorde tråden, för att se om någon men lite mer erfarenhet inom VVS kan berätta det för mig.

Men de dagar jag är själv hemma och sitter i mitt rum så använder jag oftast inte så mycket varmvatten heller, men då knäpper det minsann inte i rören. Det känns nästan som någon försöker jävlas med mig när jag ska försöka sova bara, eftersom det oftast är då det låter. Jag ska undersöka det där med vatten i rören lite närmare!

hm undra hur rören är kopplade i hela huset .. kanske delar ledningar ?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback