Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
Resultat: Hur tänker du kring hela I&I-situationen?
Jag är rasist, dvs jag tycker att det finns skillnader mellan olika raser
35,82%
394 röster
Andra raser än nordeuropeiska gör sig bäst i sina hemländer
38,64%
425 röster
Eventuella skillnader mellan människor är kulturella, inte biologiska
22,91%
252 röster
Det finns inga skillnader, alla typer av människor hör hemma överallt
4,82%
53 röster
Jag är inte rasist, men invandringskritisk.
35,55%
391 röster
Vi borde stoppa all invandring med omedelbar verkan
33,64%
370 röster
Vi borde kasta ut alla som invandrat de senaste 20 åren med omedelbar verkan
14,45%
159 röster
Det är invandringen från Mellanöstern och Afrika som måste stoppas, annan invandring är OK.
33,45%
368 röster
Flyktinginvandring (med flyktingstatus) är OK, men inte anhöriginvandring och liknande.
23,00%
253 röster
Invandrare skall anpassa sig till Sverige och svenskheten, inte tvärtom (assimilation)
57,09%
628 röster
Infödda svenskar måste vara öppna och även anpassa sig till invandrare (integration)
7,45%
82 röster
Vi bör bibehålla invandringen på nuvarande nivå.
2,27%
25 röster
Vi bör öka invandringen av kvalificerad arbetskraft, men inte övrig invandring
11,91%
131 röster
Vi bör öka invandringen från alla länder.
2,91%
32 röster
Jag är starkt kritisk till den invandrings- och integrationspolitik som förts sedan 90-talet
67,91%
747 röster
Jag tycker att den invandrings- och integrationspolitik som förts sedan 90-talet är acceptabel
3,09%
34 röster
Vi måste satsa mer pengar på integration, acceptans och tolerans.
7,64%
84 röster
Vi bör minska bidrag till asylsökande, integrationsprojekt och liknande.
53,27%
586 röster
Det är svenskars/statens fel om invandrare hamnar i utanförskap.
11,64%
128 röster
Invandrare som hamnar i utanförskap har sig själva att skylla.
35,09%
386 röster
Det tas för mycket hänsyn till muslimer/islam i samhället
61,27%
674 röster
Religionsfriheten är viktig och religionsutövning bör alltid respekteras även i det offentliga
11,64%
128 röster
Alla kan bli svenskar!
14,73%
162 röster
Alla kan inte bli svenskar.
49,82%
548 röster
Annan åsikt som jag motiverar i ett inlägg i tråden.
2,00%
22 röster
2012-10-03, 21:29
  #97
Medlem
Mvks avatar
Knepig poll.
Mycket svartvit.

Det var bara en enda som jag kunde klicka i till 100%
Invandrare skall anpassa sig till Sverige och svenskheten, inte tvärtom (assimilation).

Andra påståenden kräver längre utlägg och grå svar.
Citera
2012-10-09, 11:08
  #98
Medlem
Pasiphaes avatar
Varför kan inte alla göra polls på FB? Skulle tillföra så mycket till forumet!
Citera
2012-10-09, 11:16
  #99
Medlem
TheSpacePopes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pasiphae
Varför kan inte alla göra polls på FB? Skulle tillföra så mycket till forumet!

Man kan alltid be en mod att skapa en poll åt en.
Citera
2012-10-15, 10:29
  #100
Medlem
anjer2s avatar
Jag är oerhört kritisk till dagens invandrings samt integrationspolitik. Sen tycker jag att det fjäskas för mycket för muslimer. Jag kan med handen på hjärtat säga att jag verkligen inte är rasist. Så länge en invandrare kommer hit, jobbar, lär sig språket och assimileras har jag inget problem med denne.
Citera
2012-10-19, 16:05
  #101
Medlem
Intressant utformad poll. Jag gissar att TS inte är utbildad statistiker, men att de flesta har hört uttrycket "som man frågar får man svar" - i detta fall invandringskritiskt och/eller rasistiskt. Jag kan inte heller något om poll-utformning, men kostar ändå på mig några kommentarer.

"Andra raser än nordeuropeiska gör sig bäst i sina hemländer"

Och Nordeuropeiska gör sig inte bäst i sina hemländer utan får bosätta sig vart de vill?

"Eventuella skillnader mellan människor är kulturella, inte biologiska"

Att dt finns biologiska skillnader mellan människor går ju inte att förneka, ett spädbarn jämfört med en 90-åring exempelvis. Här måste det stå "mellan raser" vilket vore betydligt intressantare att diskutera.

"Det finns inga skillnader, alla typer av människor hör hemma överallt"

Detta är ju två helt olika påståenden. (Personligen skulle jag aldrig hävda det förra, medan det senare är en grundbult i min världsåskådning)

"Vi borde stoppa all invandring med omedelbar verkan / Vi borde kasta ut alla som invandrat de senaste 20 åren med omedelbar verkan / Det är invandringen från Mellanöstern och Afrika som måste stoppas, annan invandring är OK. / Flyktinginvandring (med flyktingstatus) är OK, men inte anhöriginvandring och liknande."

Många detaljerade alternativ för invandringskritiska och rasister. Varför pekas särskilt Mellanöstern och Afrika ut?

Vi bör öka invandringen av kvalificerad arbetskraft, men inte övrig invandring / Vi bör öka invandringen från alla länder.

Få och grova alternativ för invandringsförespråkare. Dessutom saknas det alternativ jag själv skulle kryssat "Jag är för helt fri invandring".

"Jag är starkt kritisk till den invandrings- och integrationspolitik som förts sedan 90-talet"

Meningslös fråga när den inte specificeras. Med tanke på debattklimatet tolkas ett kryss här som att man är invandringskritisk, men jag kryssar den för att jag tycker politiken är för restriktiv och reglerad.

"Invandrare skall anpassa sig till Sverige och svenskheten, inte tvärtom (assimilation)
Infödda svenskar måste vara öppna och även anpassa sig till invandrare (integration)"

Här saknas alternativet "Staten ska inte bedriva integrations eller assimilationspolitik utan låta enskilda individer bestämma om de vill interagera med andr befolkningsgrupper eller inte"

"Vi måste satsa mer pengar på integration, acceptans och tolerans. / Vi bör minska bidrag till asylsökande, integrationsprojekt och liknande."

Dessa två handlar om statens satsningar och är delvis, men bara delvis samma fråga. Likväl saknas de självklara alternativen, d.v.s "Vi måste satsa mindre pengar på integration..." resp "Vi bör öka bidrag till asylsökande..."

"Det är svenskars/statens fel om invandrare hamnar i utanförskap."

Två frågor i en. Personligen anser jag att det absolut är statens fel, absolut inte "svenskars".

Några reflektioner som kanske kan användas till nästa poll. Jag föreslår att den som gör en poll liknande denna inte gör det solo, utan tar hjälp av flera med olika hållningar i frågan, så att alternativen speglar flera åsiktsriktningar.
Citera
2012-10-29, 13:41
  #102
Medlem
fyll-hundts avatar
"Jag anser inte det spela någon roll vart man kommer ifrån, men kommer man till Sverige så ska man sköta sig och rätta sig i ledet. Sköter man sig inte (Brott) är det utvisning som gäller. Inga konstigheter"

Någon utlänning i krogkön förra helgen frågade någon som sa "kön börjar längst bak" ifall han var rasist då killen kontrar med: "Nej, jag skiter fullständigt i vart du kommer ifrån, men kommer du hit så ska du fan sköta dig och passar inte det så kan ju du dra någon annanstans"

Så är min syn iaf.
Citera
2012-10-31, 16:00
  #103
Moderator
Fear2bes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaiser Chief
Jag är rasist, dvs jag tycker att det finns skillnader mellan olika raser.
Svår fråga att svara på. Offentligt, är man ju inte rasist. Att däremot säga att det inte är någon skillnad på t.ex somalier och norrmän är ju sjukt, då man faktiskt ser stor skillnad, både utseendemässigt och kulturellt. Dessutom så ser deras samhällen helt olika ut. Det kanske skiljer så mycket som 100 års utveckling, fast vad vet jag om Somalia.

På samma sätt kan jag säga att svenskar är underlägsna japaner, för enligt mitt sätt att se på det, så är japanerna kanske så mycket som 50 år före oss i utvecklingen.

Citat:
Ursprungligen postat av agneta999
Biologiska skillnader mellan människor?
"En betydligt mera vanlig ökad känslighet mot alkohol förekommer hos asiater (kineser, japaner, koreaner), Omkring halva befolkningen i dessa länder har en ärftlig brist på ett enzym, aldehyd-dehydrogenas, som är involverat i etanolmetabolismen. En ökad nivå av acetaldehyd ger bl.a. rodnad i ansiktet (flush), hjärtklappning och muskelsvaghet." -wikipedia
Citera
2012-11-01, 12:19
  #104
Medlem
käppss avatar
"Jag är rasist, dvs jag tycker att det finns skillnader mellan olika raser."

Jag kryssade i denna ruta, men måste man verkligen vara rasist för att man anser att det finns skillnader mellan olika raser? Lägger ju ingen värdering i detta, mer än ett konstaterande att det finns skillnader, vilket också många forskare kommit fram till. Tycker att negrer har lika mycket rätt till ett eget land som vi svenskar.
Citera
2012-11-01, 15:48
  #105
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av käpps
"Jag är rasist, dvs jag tycker att det finns skillnader mellan olika raser."

Jag kryssade i denna ruta, men måste man verkligen vara rasist för att man anser att det finns skillnader mellan olika raser?

Suck. Åter igen; moderatorn som startade omröstningen är rasist, svarsalternativen är en bunt av deras halmgubbar, det är inte så orden används i svenska, omröstningen är tänkt som propaganda osv osv
Citera
2012-11-01, 16:27
  #106
Medlem
Kaiser Chiefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orden
Suck. Åter igen; moderatorn som startade omröstningen är rasist, svarsalternativen är en bunt av deras halmgubbar, det är inte så orden används i svenska, omröstningen är tänkt som propaganda osv osv
Låt mig då direkt klargöra att vi redan haft den debatten här i tråden du och jag, och att det du nu skriver som något slags "faktum" inte är annat än en helt egen halmgubbe. Det står var och en fritt att tycka eller tro vad de vill naturligtvis, och Ordens inlägg är förstås lika mycket partsinlaga som valfritt annat inlägg i tråden.
Citera
2012-11-05, 14:35
  #107
Medlem
Pasiphaes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orden
Suck. Åter igen; moderatorn som startade omröstningen är rasist, svarsalternativen är en bunt av deras halmgubbar, det är inte så orden används i svenska, omröstningen är tänkt som propaganda osv osv
Exakt min tanke. Kan inte någon göra en seriös poll?
Citera
2012-11-05, 16:34
  #108
Medlem
Kaiser Chiefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pasiphae
Exakt min tanke. Kan inte någon göra en seriös poll?
Jag är öppen för att stänga denna och göra en ny, då denna - som inte alls var tänkt som något annat än en "termometer" - har legat ganska länge. Kan du och Orden komma med lite förslag på hur ni tycker att den ska läggas upp? Konkret, tack.

Ska även gå igenom alternativen med övriga I&I-mods i såna fall, så det lär nog dröja någon vecka innan den kommer upp.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback