Citat:
Ursprungligen postat av
MagnusBengtsen
Du menar att nu är det annorlunda. Det är en klassiker i människans psyke.
Det jag menar är att dom förstås inte har något (i dagsläget i alla fall) att vinna på att starta något inbördeskrig. I allmänhet är det en dålig idé att bita den hand som föder en.
Citat:
Ursprungligen postat av
MagnusBengtsen
Jag är 40+, minns när Sverige var tryggt och bara bäst (80-talet). Nu känns det som man är levande död. Lika bra kriget kommer (men visst, det kanske det aldrig gör men nog fan är landet numer instabilt).
Instabilt, njae. Välfärdssamhället fungerar fortfarande, trots att det knakar i fogarna. Så länge som såna saker som vård, skola, omsorg inte kraschar totalt så kommer den stora massan att knega på som vanligt. Problemområden i all ära men så länge Svensson (i allmänhet) har möjlighet och ekonomi att köpa sig loss från eländet så kommer inte heller det att orsaka några större uppror.
Men allvarligt talat så är krig i allmänhet och inbördeskrig i synnerhet väldigt osannolikt i ett modernt demokratiskt västerländskt samhälle. Enligt mig så måste alltså nivån i landet sjunka till sådan nivå som länder där detta är ett reellt hot före man ens kan börja spekulera. Den punkten är möjligen decennier bort, om man skulle fortsätta på samma väg, men det ser mindre och mindre troligt ut att det skulle vara fallet. Sverige har haft i stort sett samma migrationspolitik (i varierande extremiteter) i närmare 40 år redan, utan att landet för den delen står i brand.
Man ska aldrig säga aldrig, men det är nog en hel del faktorer som måste slå in. Enorm finanskris, externa konflikter, kollapsad vård, skola, omsorg, polis o.s.v. Än finns det många som gladeligen pumpar in mer skattepengar i korthuset.