Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-04-19, 22:58
  #1
Medlem
Tjeeena!

Är en kille på 19 år som är sugen på att bara leva livet och jobba lite utomlands ett tag för att få lite livserfarenhet och för att komma bort från Sverige också.

Är öppen för de mesta, vill helst vara i ett varmt land samt att jag helst slipper säljjobben.

Hur ska jag gå tillväga då för att hitta jobb osv? Är det ända rätta att flyga ner till landet och hoppas på det bästa? Någon som gjort liknande och kan komma med lite tips? Skulle även kunna tänka mig läsa någon kurs utomlands tex. bartender eller språkkurser.

Självklart har jag försökt googlat mig fram men dessvärre utan resultat.

Någon som har liknande planer som mig? Skicka pm vetja!
Citera
2012-04-19, 23:03
  #2
Medlem
Prata med syo och arbetsförm.
Citera
2012-04-19, 23:04
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cannnes
Prata med syo och arbetsförm.

är det bara att ringa/maila arbetsförmedlingen så hjälper de en?
Citera
2012-04-19, 23:43
  #4
Medlem
Doiis avatar
Om du vill jobba som bartender så åk till plats, har du några erfarenheter så får du jobba lätt!
Citera
2012-04-20, 00:04
  #5
Medlem
Glisseurs avatar
Är det något särskilt land du tänker på? Skidorter i alperna brukar det inte vara något problem i att få jobb på, men då är det antagligen säsongsarbete vi pratar om. har själv gjort en säsong i St.Anton, väldigt lätt att få jobb! Minns inte en enda där nere som var tvungen att åka hem p.g.a. att denne inte hittade något jobb.
Citera
2012-04-20, 01:42
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xios
är det bara att ringa/maila arbetsförmedlingen så hjälper de en?
På ditt eget intiativ, ja!
Citera
2012-04-20, 04:24
  #7
Medlem
x1ofdewms avatar
För mig blir det engelsklärare i södra Kina, join me!
Citera
2012-04-20, 17:37
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av x1ofdewm
För mig blir det engelsklärare i södra Kina, join me!

Haha ojoj vilken utmaning, lycka till
Citera
2012-04-20, 17:40
  #9
Medlem
Men ni som dragit utomlands och jobbat osv kan väl berätta lite om hur ni gick tillväga, från början till slut och dela med er lite tips osv.
Citera
2012-04-23, 02:53
  #10
Medlem
Glisseurs avatar
Har även jobbat i Norge under en period, och det tips jag främst tänker på är att förbered och planera så mycket som möjligt. Det kommer spara dig tid och pengar när du väl är där nere. Google är ett sjukt bra sätt att leta sig fram på distans! Se till så att du har både boende och jobb fixat när du kommer ned, om du dock åker ned utan något bestämt så se till att få allting gjort så snabbt som möjligt. Prata med locals, fråga dem om de vet några lediga jobb eller om de kan hjälpa dig på boendefronten. Allt som allt så brukar det dock att lösa sig, folk är oftast vänliga där ute i världen!
Citera
2012-05-02, 23:03
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glisseur
Är det något särskilt land du tänker på? Skidorter i alperna brukar det inte vara något problem i att få jobb på, men då är det antagligen säsongsarbete vi pratar om. har själv gjort en säsong i St.Anton, väldigt lätt att få jobb! Minns inte en enda där nere som var tvungen att åka hem p.g.a. att denne inte hittade något jobb.

Glisseur, hur fick du tag i ditt jobb? Åkte du ner dit och sökte jobb på plats eller hade du kontakt med arbetsgivare på förhand? Är språkkunskap obligatoriskt (förutom engelska då)? Och slutligen, vad jobbade du som och hade du någon erfarenhet innan inom det skrået? Sjukt sugen på att glida ner till antingen italienska eller franska alperna i vinter och knega lite, dock inte helt 100 på språket (har dock pluggat franska från 6an i grundskolan till 1an i gymnasiet).
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback