• 1
  • 2
2012-04-19, 21:32
Medlem
Mjaukattmats avatar
Fick en tanke idag, är allting verkligen relativt...?

Man säger ibland att allting är relativt, en människa är relativt stor jämfört med en myra, men relativt liten jämfört med ett berg.

Men kan någonting inte vara relativt?

Till exempel, om det fanns en plats där det var 0 kelvin kallt (0 kelvin är den absoluta nollpunkten, där ingen värme finns i huvudtaget) skulle man ändå kunna säga att det var relativt varmt? Även om det var det absolut kallaste som finns.

Eller ett annat exempel, ett ställe utan ljus, helt kolsvart, kan man säga att det är relativt ljust, när ljus inte ens existerar där.
Citera
2012-04-19, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mjaukattmat

Man säger ibland att allting är relativt, en människa är relativt stor jämfört med en myra, men relativt liten jämfört med ett berg.

Till exempel, om det fanns en plats där det var 0 kelvin kallt (0 kelvin är den absoluta nollpunkten, där ingen värme finns i huvudtaget) skulle man ändå kunna säga att det var relativt varmt? Även om det var det absolut kallaste som finns.

Eller ett annat exempel, ett ställe utan ljus, helt kolsvart, kan man säga att det är relativt ljust, när ljus inte ens existerar där.
Nej allt är inte relativt, tex inom fysiken och plasmaforskning har man upptäckt rörelser som inte är relativa.
Citera
2012-04-19, 22:09
Medlem
Citat:

Låt mig gissa att du fått idén från kedjebrevet om Einstein.
Citera
2012-04-19, 22:23
Medlem
Mjaukattmats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scheutz
Låt mig gissa att du fått idén från kedjebrevet om Einstein.

Nae, satt och åt middag och sen fick jag tanken. Jag sitter och filosoferar ganska ofta.
Citera
2012-04-25, 17:47
Medlem
Citat:

man kan inte säga att kopp kaffe är relativt varm. relativt till vadå?
där temperaturen är 0 kelvin och man säger att det är relativt varmt så måste man jämföra 0 kelvin med något som är kallare än 0 kelvin, annars så är ordet "relativt" obrukbart.

om någon frågar via telefon:
-"är det varmt hos dig?"
och man svarar:
-"det är relativt varmt"

"relativt" i det här svaret kan vara relativt till medeltemperaturen den senaste månaden, men eftersom det går av sig självt i våra hjärnor så behöver man inte förklara vad man jämför med för att personen man pratar med ska förstå. (även om det är en jämförelse)

"min fotboll är relativt stor jämfört med jordklotet."
...går inte att säga eftersom påståendet inte är sant.
vad du än säger att 0 kelvin är relativt varmt gentemot, så är det en osanning.
Citera
2012-04-25, 17:52
Medlem
Superslaskens avatar
"Relativitetsteorin har i allmänhet missförståtts. Filosoferna leker med ordet, som ett barn leker med sin docka... Den betyder inte att allt i livet är relativt." Albert Einstein (1929)

"Allt är relativt" säger bara folk som vill verka smarta, att det inte stämmer är inte direkt revolutionerande.
Citera
2012-04-25, 18:10
Medlem
En boll är en boll, men om jag tar en boll och gradvis förändrar den kommer den förr eller senare att upphöra vara en boll. Definitionen av en boll är alltså relativ mot uppfattningen om den.

Kan någon komma på något som faktiskt INTE är relativt mot sin egen definition? Dvs något som kan förändras hur mycket som helst utan att faktiskt blir någonting annat eller något som omöjligen kan förändras på något sätt utan att falla ur definitionen.
Senast redigerad av guttergod 2012-04-25 kl. 18:17.
Citera
2012-04-26, 01:15
Medlem
-I.Bergman-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Superslasken
"Relativitetsteorin har i allmänhet missförståtts. Filosoferna leker med ordet, som ett barn leker med sin docka... Den betyder inte att allt i livet är relativt." Albert Einstein (1929)

"Allt är relativt" säger bara folk som vill verka smarta, att det inte stämmer är inte direkt revolutionerande.

Och om man säger att "mycket är relativt". Vad är man då?
Citera
2012-04-26, 04:38
Medlem
Ilimitados avatar
Har Einstein sagt att allt är relativt så är det så.
Citera
2012-04-26, 08:12
Medlem
Soterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ilimitado
Har Einstein sagt att allt är relativt så är det så.

Det har han inte. Naturkonstanterna och ljusets hastighet är det inte.
Citera
2012-04-26, 10:37
Medlem
upperkatts avatar
Nej. Om allt är relativt så leder detta till en slags paradox (i brist på bättre ord) enligt mig. Om man ska jämföra själva "relativiteten" - alltså "jämförandet mellan två ting" så måste man ju ha något som är icke-relativt att jämföra med. Och då är ju inte allt relativt.
Citera
2012-04-26, 10:57
Medlem
upperkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av upperkatt
Nej. Om allt är relativt så leder detta till en slags paradox (i brist på bättre ord) enligt mig. Om man ska jämföra själva "relativiteten" - alltså "jämförandet mellan två ting" så måste man ju ha något som är icke-relativt att jämföra med. Och då är ju inte allt relativt.
Kanske ska förtydliga lite. Jag menar alltså att för att jämföra saker som är relativa med saker som inte är relativa, MÅSTE man ha något som är icke-relativt. Om man då inte har det, så är heller inte allt relativt, om man har det så finns det något icke-relativt alltså är inte allt relativt då heller.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in