• 1
  • 2
2012-04-26, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av upperkatt
Kanske ska förtydliga lite. Jag menar alltså att för att jämföra saker som är relativa med saker som inte är relativa, MÅSTE man ha något som är icke-relativt. Om man då inte har det, så är heller inte allt relativt, om man har det så finns det något icke-relativt alltså är inte allt relativt då heller.

Man kan utan problem jämföra konkreta saker mot abstrakta, så jag förstår inte riktigt vad du menar att problemet är?
Citera
2012-04-26, 17:37
Medlem
upperkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guttergod
Man kan utan problem jämföra konkreta saker mot abstrakta, så jag förstår inte riktigt vad du menar att problemet är?
Jag ska komma på en bra förklaring, men har en del att göra. Skriver senast imorgon.
Citera
2012-04-27, 13:32
Medlem
upperkatts avatar
Citat:
Jag ska komma på en bra förklaring, men har en del att göra. Skriver senast imorgon.
Nja, jag kan inte riktigt komma på någon bättre förklaring än det jag har sagt. Alltså att det inte går att jämföra icke-relativa saker med relativa om allt är relativt...
Men jag kanske bara är lite "i min egen värld", har inte funderat jättemycket på detta.
Citera
2012-04-27, 13:57
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
Nej. Om allt är relativt så leder detta till en slags paradox (i brist på bättre ord) enligt mig. Om man ska jämföra själva "relativiteten" - alltså "jämförandet mellan två ting" så måste man ju ha något som är icke-relativt att jämföra med. Och då är ju inte allt relativt.

Precis. Som jag skrev i en liknande tråd här, så förutsätter alla relationer något primitivt, dvs något absolut.

Vi kan börja med en enkel binär relation:

A relativt B

Då är följande saker absoluta: A och B
Dessutom måste det finnas åtskillnad och möjlighet till struktur, i detta fall de primitiva A och B samt möjligheten att ha en operation mellan dem.

Alltså: relativitet förutsätter det absoluta.
Citera
2012-04-27, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BaalZeBub
Precis. Som jag skrev i en liknande tråd här, så förutsätter alla relationer något primitivt, dvs något absolut.

Vi kan börja med en enkel binär relation:

A relativt B

Då är följande saker absoluta: A och B
Dessutom måste det finnas åtskillnad och möjlighet till struktur, i detta fall de primitiva A och B samt möjligheten att ha en operation mellan dem.

Alltså: relativitet förutsätter det absoluta.

Kan vi inte hävda att den absoluta relationen mellan allting som finns inom rumtiden går via big bang? Det är naturligtvis en absurt komplex relation, men det i sig är ju inget bevis för att det inte går att göra.
Citera
2012-04-28, 21:30
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guttergod
Kan vi inte hävda att den absoluta relationen mellan allting som finns inom rumtiden går via big bang? Det är naturligtvis en absurt komplex relation, men det i sig är ju inget bevis för att det inte går att göra.
Nja, det kan inte göras så lätt, eftersom vi idag har så mycket teoretiserande om vad som fanns före big bang, liksom gott om teorier om ett multiverse.

Detta tycker jag är glädjande, för en sak jag länge retat mig på är hävdandet av big bang som det yttersta; som en skapelse, som en metafysisk förklaring till allt o.s.v.
Citera
2012-04-29, 16:23
Medlem
Vodkaxs avatar
Är det inte så att det inte är ting i sig som är relativa, utan dess egenskaper? I slutändan är det väl till största delen energi som är relativt, i alla fall när vi talar om tingens egenskaper. Om massa är energi så kan man väl också säga att tingens rumsliga existens är energi.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in