• 1
  • 2
2005-02-17, 18:06
Medlem
Svensken Von Svenskens avatar
Fick höra av en kille idag att Sverige importerar stora mängder åsnekött, om det är en skröna eller ej vet jag inte men om det stämmer så kan jag tänka mig vad som göms bakom kryddorna i tex kebab.
För var hittar man annars åsnekött?
Jag har aldrig sett det i en butik.
Så därför skulle det vara intressant och se om det ligger någon sanning bakom Sveriges stora åsnekötts import.
Citera
2005-02-17, 18:17
Medlem
Evaristos avatar
Det gick ett sånt rykte för en hel del år sedan. Jag har dock för mig att det i själva verket var fusk med nån slags importavgifter som gav upphov till ryktet. Genom att ange köttet som åsnekött blev det lägre avgifter, trots att det i själva verket var helt ok nötkött.
Citera
2005-02-17, 20:19
Medlem
Svensken Von Svenskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Evaristo
Det gick ett sånt rykte för en hel del år sedan. Jag har dock för mig att det i själva verket var fusk med nån slags importavgifter som gav upphov till ryktet. Genom att ange köttet som åsnekött blev det lägre avgifter, trots att det i själva verket var helt ok nötkött.
Ja, det låter ju rimligt.
Citera
2005-02-20, 02:44
Medlem
Rubbermans avatar
Fast å andra sidan, vad är det för skillnad på åsna och exvis häst? Samma typ av djur. Svenskarna gillar ju tydligen hästkött som pålägg på mackorna, så då borde ju åsna gå lika bra.

Jag vägrar äta gamla avdankade travhästar så ni vet.
Citera
2005-02-20, 02:56
Medlem
M2ks avatar
Kände en skummis som importerade åsnekött från Australien. Det funkade, och produkterna förtärdes av omedvetna åsnekonsumenter, utan klagomål. Som sagts ovan, åsna eller häst, spelar det nå'n roll? Åsna är nog f-n att föredra. Hästen är ju ett nervöst djur, vilket borde påverka köttkvaliteten i negativ riktning.

`Stressavlivad häst, smakar pest?´
Citera
2005-02-20, 05:23
Medlem
Gabrielswes avatar
Kanske inte behöver importera...

http://www.aftonbladet.se/vss/telegr..._852__,00.html
Citera
2005-02-20, 12:52
Medlem
Tre travhästar av fyra

slutar på Scan. Ägarna till travhäst-ämnena är knappast kända för sin sentimentalitet. Springer inte hästen in pengar eller är talanglös blir det Scan nästa, enkelbiljett. Någonstans hamnar väl hästskrällena. Allt kan inte bli hamburgerkött. Falukorv, orginalet, gjordes på uttjänta gruvhästar från Falu koppargruva, har jag hört.

Kebab ska vara lamm, inte nöt. Svenskar verkar inte gilla lamm (utom när jag gjort det , marinerat i vin, vitlök, kyndel och rosmarin, då äter alla som grisar.) Alla som ätit en grekisk souvláki vet hur det ska smaka.

Gyrosrullar är gjorda på fläskkaréer.

Det där med åsnan känns som en Klintbergare, i stil med att det fanns kängurukött på svenska restauranger för 20 år sedan. Klintburgare kanske.
McClint.
Citera
2005-02-20, 18:34
Medlem
Alfred Nilssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vasile
Falukorv, orginalet, gjordes på uttjänta gruvhästar från Falu koppargruva, har jag hört.

Har för mig att det ska vara oxkött. Dom gorde mängder av rep av oxhudar och var tvungna att snabbt göra något vettigt av allt kött.
Citera
2005-02-20, 18:46
Medlem
Morticians avatar
Japp det stämmer
Citera
2005-02-21, 19:36
Bannlyst
En del av detta landar på vägkrogar och mindre nogräknade slaskhak. Så nästa gång du käkar en "grillbiff med pommes och bearneaise" ā 69 riksdaler, fundera då lite extra om det inte är ganska trådigt, lite sött och... faktiskt helt OK!

(var dock vanligare förr - nu är nötet så billigt ändå)
Citera
2005-03-10, 00:13
Medlem
dodeesoss avatar
Är inte åsnekött ganska dyrt??
Känns inte som om att det finns så många åsnor, liksom.... Om någon skulle vilja fiffla med ex.-vis kebabkött verkar det mer troligt att det blir salmonella-kyckling från öster ut eller likn.

Har aldrig hört talas om storskalig åsneuppfödning för slakt?
Fast i Kina kanske, där äter dom ju konstiga saker. Hundar å ormar, m.m... möjligt att det slinker ner en och annan åsna oxå.

// dodeesos
Citera
2005-03-10, 00:39
Medlem
Saters avatar
Jag såg ett program på TV för många år sedan där dom diskuterade var allt häst och åsnekött tog vägen, i slutet av programet så gjorde dom ett blindtest där dom tillagade nöt, häst och åsnekött som sedan några utvalda matkännare fick smaka på för att gissa vad det var, ingen av dom kunde anmärka på smaken men dom kunde genom sin kompetens avgöra viket som var vilket, bla. så var åsneköttet lite blåfärgat, och jag vet att dom sa att häst mycket väl lämpade sej som ersättning för nöt men att det snarare var en fråga om etik som gjorde att folk inte ville äta det.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in